Gå til innhold

Tips til fotografering av gruppebilde?


Anbefalte innlegg

Jeg ble nå for rundt en uke siden bedt om å ta bilde av noen slektninger som skulle ha en 70 eller 80 års dag eller et eller annet. En haug med gamle folk og drøss med unger kommer til å være der og denne gjengen var da egentlig gira på å få et familiebilde når de endelig var samla.

 

Hvordan burde jeg plassere gjengen? Skal jeg skråstille alle eller bare de som er i ytterkanten?

 

Skal de mannlige eller kvinnlige på venstre siden? Skal jeg plassere de etter høyde? Og da fra midten eller fra ytterkant? Skal slektninger som er nærmest hverandre i familien stå vedsidenav hverandre eller blande dem?

 

Og hva med unger. Hvordan holder jeg de i ro? Tenkte og plassere de eldre først, så dytte de voksne som ikke har ansvar for ungene og så la foreldrene hjelpe til med og få barna skikkeligt på plass.

 

Alle tips taes med et takk! Har søkt etter gruppebilde på forumet men finner ingenting :(

 

EDIT: Korta en del ned på det jeg spurte om...

Endret av Pondi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips:

Inngå en allianse med to "deputies". Plukk ut to som synes å snakke mye og bli hørt på av de andre, de sosiale "sjefene" altså.

 

Snakk litt med dem på forhånd, og bli enig om hvordan det skal være. Treffer du de riktige deputies, så gjør de hele riggejobben for deg, og er storfornøyd med at de får lov til å sjefe litt samtidig.

 

Begynn med "kjernen" i familien, jubilanten + nærmeste familie. Knips disse for seg. Utvid etterhvert med nevøer og barnebarn og svogere og bikkjer, mens du stadig foreviger den økende storfamilien. Til slutt setter du kamera på "timer" og løper inn i forsamlingen selv mens du smiler bredt.

 

Hvem som skal hvor, må dere finne ut av selv. Søk f.eks på "big family" i Google bildesøk så ser du hva som fubker og ikke funker.

 

Vær obs på at alle "onklene" vil komme med sine kompaktkamera for at du skal ta bilde for dem også. Bestem på forhånd vilken holdning du skal ha til det. For eksempel kan det være lurt å samle dem inn på forhånd, for å spare tid.

 

- Rams

Lenke til kommentar

Åh! Strålende.

 

Skal heldigvis ikke være med på bilde så står bak kameraet. Må nesten skaffe meg fjernutløser ellers blir det vel altfor skummelt for de forand når jeg står med nesa i kameraet og ser.

Gjøre det mest mulig diskre.

 

Men hvilken linse? Som gir skarpe bilder på gruppebilder hvor folk står på litt forskjellige steder og litt framme og bak o.s.v. Ikke samma fokuspunkt.

Må vel ha mye lys og lavere blender?

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Eneste jeg egentlig mangler og vite nå er hvordan plasseringen skal være. Om jeg skal skjule hendene på folkene, plassere og overlappe de o.s.v..

Og om kvinner eller menn skal være på høyre side o.s.v

 

Hvis noen har innspill så kom med de! Behøver alt =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...