Gå til innhold

Konvertere fargerom eller beholde det?


Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden scannet en stor mengde av mine egne negativer med en Nikon Coolscan 5000 ED. Noen få av bildene trenger en liten fargejustering, så jeg må hente de inn i Photoshop CS.

 

Bildene er scannet i 10 megapiksler (2800dpi) 24 bit og lagret i TIFF. Fargerom er Nikon Adobe RGB. Når jeg skal åpne de i Photoshop CS får jeg beskjeden:

 

The document "Image 32.tif" has an embedded color profile that does not match the current RGB working space.

 

Embedded: Nikon Adobe RGB 4.0.0.3000

Working: Monitor RGB - sRGB IEC61966-2.1

 

How do you want to proceed?

 

O Use the embedded profile (instead of the working space)

O Convert document's colors to the working space

O Discard the embedded profile (don't color manage).

Hva er lurest å velge her? Og hva er den praktiske forskjellen om jeg velger det ene fremfor det andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såvidt jeg skjønt så brukes Adobe RGB til profesjonell utskrift - trykkerier osv. sRGB brukes av stort sett alt annet.

 

Jeg ville ha valgt å konvertere til sRGB, slik at allle bildene dine bruker samme fargerom.

 

Tom

9264918[/snapback]

Men har ikke sRGB veldig mettede farger som kan gå ut over dynamisk omfang? Jeg liker fargene slik de er nå veldig godt. Eller kanskje det ikke blir noen forskjell når det konverteres fra RGB til sRGB?

Lenke til kommentar

Mye debatt om hvilket fargerom man bør bruke. Adobe RGB er det av disse to som bevarer fargedynamikken best. Men skal dette utnyttes til bedre skjermvisninger eller bedre utskrifter, så må alt av software/hardware bildet er innom på sin veg, bruke dette fargerommet.

For folk flest, også mange proffer, vil sRGB være et like godt valg. Ken Rockwell har skrevet noen fyndige ord om dette.

For å unngå den meldingen du får, kan du enten stille scannerdriveren til å scanne i sRGB, eller endre workingspace i Photoshop til Adobe RGB 1998, alt avhengig av hvilket fargerom du foretrekker.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar. Jeg tror jeg endrer innstillingene i Photoshop til Adobe RGB 1998... jeg synes fargemetning vs. dynamisk omfang er godt slik det er nå, og for å unngå diverse konverteringer og alt annet som kan redusere kvalitet.

9273180[/snapback]

 

Men er du sikker på at du har en monitor som kan vise Adobe RGB? Siden du spør så ville jeg anta at den ikke gjør det, og da får du ikke resultat du har på skjermen selv om du skriver ut til en skriver som kan håndtere hele fargerommet. (Min personlige erfaring er at det er nok trøbbel å få rette farger ut selv med sRGB hele veien.)

Hvis bildene skal på nett så bør du uansett konvertere til sRGB da nettlesere generelt ikke har mulighet for fargestyring. Mulig min kunnskap på området er litt gammel, men jeg mener at både Firefox og IE mangler fargestyring. Resultatet er som regel at Adobe RGB bilder som så knall ut i ditt arbeidsområde i PS blir blasse når de vises i en leser.

 

Her hjelper det nok bare å lese seg opp på fargestyring....

 

Personlig ville jeg tatt kopi av alle filene, beholdt originalene urørte og jobbet i sRGB. Dersom du senere føler at du kunne fått noe mer ut av AdobeRGB så kan du alltids gjøre det.

Lenke til kommentar

Sånn her og nå avhenger svaret på spørsmålet ditt av hva du ønsker å bruke filene til. Skal de kun vises på web eller lokalt på PC, så gjør sRGB jobben fullt ut. Hvis du derimot skal bruke dem til utskrift eller trykking, så vil du få bedre fargegjengivelse på de fleste skrivere med aRGB.

 

En annen ting er at aRGB trolig er mer framtidsretta. Dagens skjermer støtter det ikke, men det er store sjanser for at de vil gjøre det en gang i framtida. Enten det, eller støtte en kompatibel profil med samme fordeler. Har du konvertert til sRGB vil du da ikke kunne konvertere tilbake for å utnytte denne bedringen.

 

Sånn har i hvert fall jeg oppfatta det jeg har lest om bruk av fargeprofiler, uten at jeg er en ekspert på området.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Mye debatt om hvilket fargerom man bør bruke. Adobe RGB er det av disse to som bevarer fargedynamikken best. Men skal dette utnyttes til bedre skjermvisninger eller bedre utskrifter, så må alt av software/hardware bildet er innom på sin veg, bruke dette fargerommet.

For folk flest, også mange proffer, vil sRGB være et like godt valg. Ken Rockwell har skrevet noen fyndige ord om dette.

For å unngå den meldingen du får, kan du enten stille scannerdriveren til å scanne i sRGB, eller endre workingspace i Photoshop til Adobe RGB 1998, alt avhengig av hvilket fargerom du foretrekker.

9265063[/snapback]

 

Feil. ProPhoto RGB har større fargerom enn Adobe RGB.

 

Dette med fargestyring er vanskelig og det er ulike oppfatninger blant ekspertene etter det jeg har forstått. Har forsøkt å lese meg opp på dette, men får ikke helt tak i dette komplekse feltet, mangler for mye grunnkunnskap. Det ekspertene synes å enes om er at dersom du skal benytte fargestyrt billeddprosessering, er det viktig at alle ledd i kjeden frem til og med det printede bildet er fargestyrte, dvs alt i fra redigeringsverktøy, printer, scanner og ikke minst skjermen. Tror det er lite vits i å bruke Adobe RGB når du redigerer bilder hvis skjermen bare kan vise fargene i sRGB.

Lenke til kommentar
Feil. ProPhoto RGB har større fargerom enn Adobe RGB.

<snip>

9281300[/snapback]

Skal man ha noen som helst nytte av ProPhotoRGB må dette brukes fra første ledd i kjeden. Data som er tapt, er tapt for godt.

Hvis jeg ikke leser disse meldingene som afseth får rett, så er ikke dette et alternativ for han.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...