Gå til innhold

Noe galt med overføringen til pc, fra kamera!


Anbefalte innlegg

je ser bildene i view'n på kameraet, emn når jeg plugger i USB-kabelen og slår på, finner ikke pc'n bildene.... de finner kameraet, og jeg går som vanlig inn via min datamaskin, men når jeg åpner folderen er det ingen bilder der... prøvd med 3 forskjellige minnekort, ingen funker... Er det noe med kameraet og noen innstillinger?

 

Har 3,9 GB bilder så :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke Nikon, men minst et av programene som følger med Canon, støtter overføring av RAW over kabel. Husker ikke hva det heter nå, da det starter av seg selv. Det spiller jo ingen rolle da du har Nikon, men de har trolig noe tilsvarende.

 

Selv bruker jeg kabel da jeg ikke liker å ta ut og inn minnebrikken i tide og utide. Er redd for at kontakten slites, samler støv eller kan bli skadet, sikkert ubegrunnet, men slik er det bare :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat kjøpt Nokia mobil. Når den kobles til USB så popper det en meny opp hvor du kan velge hvilken modus mobilen skal tilknytte seg med. En av disse er "USB mass storage".

 

Dermed kan man enkelt og greit gi beng i håpløs programvare som aldri fungerer som man vil, og klikke og dra filer inn og ut av enheten. Det betyr også at når man besøker fremmede så er det tilstrekelig å låne seg en standard mini-USB kabel for å overføre data.

 

Med Canon sin måte så må man kjøpe en ekstra, unødvendig kortleser i tillegg til den som allerede står i fronten av min stasjonære PC. Spesielt hyggelig at Canon ikke lar deg installere deres software uten at du har med deg original CD (de legger ikke komplett program ut på nettet). Enda mer å ta med seg på reise...

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
je ser bildene i view'n på kameraet, emn når jeg plugger i USB-kabelen og slår på, finner ikke pc'n bildene.... de finner kameraet, og jeg går som vanlig inn via min datamaskin, men når jeg åpner folderen er det ingen bilder der... prøvd med 3 forskjellige minnekort, ingen funker... Er det noe med kameraet og noen innstillinger?

 

Har 3,9 GB bilder så :roll:

9256484[/snapback]

 

Du har jo hatt ditt dslr en stund...hvordan fikk du overført bildene tidligere? Er dette et nytt problem som har oppstått uten at du har endret innstillinger i kameraet? Det første du bør sjekke er om, som påpekt lengre oppe i et annet innlegg, er om kameraet er innstilt som USB mass storage device.

Lenke til kommentar
je ser bildene i view'n på kameraet, emn når jeg plugger i USB-kabelen og slår på, finner ikke pc'n bildene.... de finner kameraet, og jeg går som vanlig inn via min datamaskin, men når jeg åpner folderen er det ingen bilder der... prøvd med 3 forskjellige minnekort, ingen funker... Er det noe med kameraet og noen innstillinger?

 

Har 3,9 GB bilder så :roll:

9256484[/snapback]

 

Du har jo hatt ditt dslr en stund...hvordan fikk du overført bildene tidligere? Er dette et nytt problem som har oppstått uten at du har endret innstillinger i kameraet? Det første du bør sjekke er om, som påpekt lengre oppe i et annet innlegg, er om kameraet er innstilt som USB mass storage device.

9281399[/snapback]

 

Problemet kom etter at kameraet fikk seg en liten update sist gang den var inn for rep. Men dette var første gang jeg brukte det på den bærbare pc'n, og der var ikke innstillingene slik de skulle...

Lenke til kommentar
Med Canon sin måte så må man kjøpe en ekstra, unødvendig kortleser i tillegg til den som allerede står i fronten av min stasjonære PC. Spesielt hyggelig at Canon ikke lar deg installere deres software uten at du har med deg original CD (de legger ikke komplett program ut på nettet). Enda mer å ta med seg på reise...

 

-k

9262953[/snapback]

Mener du at du ikke får tømt Canon sine bildefiler med en allerede montert kortleser, mens du får tømt minnekort med andre filer? Beklager.. men jeg tror ikke på deg nå. (Man skulle nesten tro at du mener at dersom man ikke har Canon-software på dataen så vises ikke jpg filer fra Canon.) Forresten.. hvordan kan du tro at en annen kortleser kan gjøre noe med de filene om ikke den du allerede har kan det? Kanskje den "nye" kortleseren har "støtte for Canon"? Syns dette virker litt merkelig.

 

Jeg har tømt minnekort med data både fra Canon og Olympus med en intern kortleser uten noen som helst problemer.

Lenke til kommentar
Problemet kom etter at kameraet fikk seg en liten update sist gang den var inn for rep. Men dette var første gang jeg brukte det på den bærbare pc'n, og der var ikke innstillingene slik de skulle...

9307559[/snapback]

Men har du satt USB til M(ass storage) og ikke PTP? Dette gjøres under Settings menyen (skiftenøkkel).

 

Nikon oppfører seg som en hvilken som helst annen USB-disk, og gjør ikke noen bisarre forsøk på å skjule råfilene dine. Jeg bruker wizarden i Vista, og den har ingen problemer med .nef-filene mine.

Lenke til kommentar
Er det ikke bare å gjøre slik i windows da: Klipp ut mappen der bildene er, og så lime inn der du vil ha de?

9308845[/snapback]

Exactly my point.

9309682[/snapback]

 

Nei, etter updaten ble det noe galt, og kameraet vises ikke som mappe mer, men som et program som overfører bildene, men måtte gå på avansert overføring for å finne RAW filene...

Lenke til kommentar
Nei, etter updaten ble det noe galt, og kameraet vises ikke som mappe mer, men som et program som overfører bildene, men måtte gå på avansert overføring for å finne RAW filene...

9311002[/snapback]

Bare lurt på om du har testa å høyreklikke på kameraet når du ser det i "Min Datamskin" og se om du kan velge egenskaper da? Har ikke Nikon selv, men på Canonen så kan jeg da velge hva som skal skje når kameraet kobles til.

Lenke til kommentar
Har du innstilt ditt kamera som Mass Storage Device?

 

Hvis dette spørsmålet blir besvart, uten avsporinger om en haug med andre fabrikater og grensesnitt tror jeg trådstarter får svaret sitt mye kjappere.

 

Men nesten uavhengig av fabrikat og grensesnitt skal et minnekort(f.eks SD) dukke opp som en stasjon i explorer.

 

Mulig kameraet har satt seg til "PTP" etter oppdateringen?

 

Hvis ikke det er tilfellet, kan det være forsøket verdt å reinstallere nikon-programvaren.

Lenke til kommentar
......

Oj, beklager at jeg nevner hvordan Canon gjør det i en Nikon tråd. Glemte helt at enkelte ser på disse to som "fiender". Jeg tenkte det kunne være greit å gi tips om hva han kan prøve å gjøre, det kan jo hende at windows har ett ganske likt opplegg med de forskjellige produsentene.

 

Men, heretter skal jeg prøve å ikke svare i tråder som handler om ting jeg ikke selv eier eller bruker. Sorry.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...