Gå til innhold

103,8 volt mellom pc og forsterker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:dontgetit:

Øh? Er forsterkeren og pcen koblet sammen?

9256655[/snapback]

nei, men jeg vil det!!

 

det nytter ikke, de 100voltene går jo da via kablen til forsterker, og 100volt i forstyrelser på anlegget høres ikke bra ut

 

når jeg setter den + på forsterker og - på pc får jeg 103,8 volt, da er de ikke koblet sammen.

 

+ på forsterker, - på pc = 103,8

- på forsterker, + på pc = -103,8 volt

 

er det da ikke mulig og finne ut hvor strømmen kommer fra?

 

går ikke strømmen alltid fra + til - ? alså fra forsterker?

Endret av just_me
Lenke til kommentar

Jepp her har du overledning. Dette kan være livsfarlig og burde fikses med en gang.

 

For å sjekke hvor overledningen er trekker du først ut både pc'en og forsterkeren og alle tilkoblinger mellom de, og måler mellom fasene og jord i det stikket pc'en sto. Hvis du måler 0V mellom en av fasene og jord så er det jordfeil på transformatorsløyfa huset er koblet til og du må ringe kraftselskapet. Hvis du måler ca.100-120V så har du ikke jordfeil. Og du må måle på PC'en og forsterkeren.

 

Da setter du først forsterkeren i stikkontakten og måler mellom den og jord i stikkontakten hvis du måler ca.100-120V der så er det overledning i forsterkeren. Hvis du måler 0 så er den iorden.

 

Deretter setter du PC'en i stikkontakten og måler mellom fasene og jord i et stikk ved siden av der pc'en er koblet i Hvis du måler 0V mellom en av fasene og jord så er det overledning i PC'en mest sannsynlig i PSU'en. Hvis du måler ca.100-120V så er den iorden.

Lenke til kommentar
Jepp her har du overledning. Dette kan være livsfarlig og burde fikses med en gang.

 

For å sjekke hvor overledningen er trekker du først ut både pc'en og forsterkeren og alle tilkoblinger mellom de, og måler mellom fasene og jord i det stikket pc'en sto. Hvis du måler 0V mellom en av fasene og jord så er det jordfeil på transformatorsløyfa huset er koblet til og du må ringe kraftselskapet. Hvis du måler ca.100-120V så har du ikke jordfeil. Og du må måle på PC'en og forsterkeren.

 

Da setter du først forsterkeren i stikkontakten og måler mellom den og jord i stikkontakten hvis du måler ca.100-120V der så er det overledning i forsterkeren. Hvis du måler 0 så er den iorden.

 

Deretter setter du PC'en i stikkontakten og måler mellom fasene og jord i et stikk ved siden av der pc'en er koblet i Hvis du måler 0V mellom en av fasene og jord så er det overledning i PC'en mest sannsynlig i PSU'en. Hvis du måler ca.100-120V så er den iorden.

9257086[/snapback]

 

 

når jeg setter den + på forsterker og - på pc får jeg 103,8 volt, da er de ikke koblet sammen.

 

+ på forsterker, - på pc = 103,8

- på forsterker, + på pc = -103,8 volt

 

er det da ikke mulig og finne ut hvor strømmen kommer fra?

 

går ikke strømmen alltid fra + til - ? alså fra forsterker?

 

 

edit: ingen ting er jordet :ph34r::ph34r::ph34r::ph34r:

Endret av just_me
Lenke til kommentar
Jo det er sant men det gjelder likestrøm, når vi snakker om vekselstrøm går strømmen begge veier.

 

Har du multimeteret på vekselstrøm eller likestrøm?

9257155[/snapback]

 

like strøm

 

ingen ting er jodet nei :whistle:

denne delen av huset er ikke jodet i det hele tatt

Endret av just_me
Lenke til kommentar

Siden vekselstrømsmålingen flyter og er såpass lav, er dette bare en "feilmåling". Hva dette kommer av kan være så mangt og noe av grunnen er at multimeteret har såpass høy indre motstand at det trekker ikke støm når det måler.

 

Det burde ikke være noe i veien for å koble disse sammen, det er mulig du vil merke noe støy.

 

For å være helt sikker kan du sette multimeteret på å måle strøm og måle mellom forsterkeren og pc'en. da burde du måle 0A.

 

Edit: Argh! Skulle skjekke om jeg hadde det samme og da fant jeg jordfeil :( (Jeg syns jeg har fiksa nok jordfeil i detta huset)

Endret av Per-Ole
Lenke til kommentar
Siden vekselstrømsmålingen flyter og er såpass lav, er dette bare en "feilmåling" som kommer av at hverken Pc'en eller Forsterkeren er jordet. Hva dette kommer av kan være så mangt og noe av grunnen er at multimeteret har såpass høy indre motstand at det trekker ikke støm når det måler.

 

Det burde ikke være noe i veien for å koble disse sammen, det er mulig du vil merke noe støy.

 

For å være helt sikker kan du sette multimeteret på å måle strøm og måle mellom forsterkeren og pc'en. da burde du måle 0A.

9257230[/snapback]

noe støy? hører jo nesten ikke musikken

 

0,003 "2m" på like strøm

Lenke til kommentar
For å være helt sikker kan du sette multimeteret på å måle strøm og måle mellom forsterkeren og pc'en. da burde du måle 0A.

9257230[/snapback]

Sjekk at multimeteret har sikring først.. Hvis det er en reell feil i et av produktene, kan det grille multimeteret dersom det ikke har sikring.

9257275[/snapback]

ekte kvalitet fra biltema med sikring :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg har det samme (50vAC mellom PC og forsterker) og merker bare svak støy når jeg har lavt volum ut ifra PC'en. Det kan være at det at jeg har jordet stikk til PC'en hjelper.

Utover dette er jeg desverre grønn og noen andre må nok hjelpe.

Endret av Per-Ole
Lenke til kommentar
For å være helt sikker kan du sette multimeteret på å måle strøm og måle mellom forsterkeren og pc'en. da burde du måle 0A.

9257230[/snapback]

Sjekk at multimeteret har sikring først.. Hvis det er en reell feil i et av produktene, kan det grille multimeteret dersom det ikke har sikring.

9257275[/snapback]

 

Etter det jeg har lært skal alle multimetre ha sikring på strømmåleren, hvis ikke blir de ikke godkjent.

 

OT: Mange som leser denne tråden jo :p

Lenke til kommentar
Jeg har det samme (50vAC mellom PC og forsterker) og merker bare svak støy når jeg har lavt volum ut ifra PC'en. Det kan være at det at jeg har jordet stikk til PC'en hjelper.

Utover dette er jeg desverre grønn og noen andre må nok hjelpe.

9257278[/snapback]

strakk en jordet kabel til pc'n, da forsvant volten mellom pc'n og forsterkeren

 

og støyen gikk fra helt sykt til ille!

 

sjer? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...