Gå til innhold

[LØST]Apple mac mini og vista?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Jupp tenker vista som primært os... har lyst på en liten pc\media center boks under tv`n... men vil ikke ha noe stort noe..

9247154[/snapback]

Hva i helsikke skal du med en mac hvis du skal ha vista på den, unnskyld meg! Det der er tåpelig. Da kan du likegodt kjøpe en barebone maskin fra AOpen da. Front Row fungerer flott som media-center greie.

 

Du kan installere bootcamp og ha OS X og Vista, men tror ikke det er så lurt å fjerne OS X. Du kan likevel kjøre Vista som primært OS, ved å sette Vista-partisjonen som startdisk i Systemvalg i OS X

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Maskinen er liten, pen stille og ferdig bygd. Og aopen sin maskin koster noen tusen mer...

9248699[/snapback]

Og hva skal du med Vista på den da? Fikk du svar på det du lurte på forresten?

Lenke til kommentar

Slutt å vær så forbanna macfanboy da. Fyren spør jo bare et enkelt spørsmål, og hva han gjør med sin eventuelle Mac Mini er da opp til han!

 

Ja, så lenge det er en intelmac, kan du kjøre vista native, ved få eller ingen problemer ;) Du må nok ha osx installert (for å få brukt bootcamp, brent ut drivercder osv) men du kan ha vista som startupdisk, og da ser du ingenting til macosx etter vistainstallasjonen :)

 

Har vista på min macbook, og det fungerer fett ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Slutt å vær så forbanna macfanboy da. Fyren spør jo bare et enkelt spørsmål, og hva han gjør med sin eventuelle Mac Mini er da opp til han!

9248840[/snapback]

Jeg har svart på spørsmålet hans, så bare slapp av du. Det jeg syns er teit er at man skal erstatte OSX med noe crap. Hvis han skal ha en media-senter boks så er jo Front Row perfekt. Trenger ikke noe mer enn det. Selvfølgelig er det opp til han, jeg har da lov å stille spørsmål? Slutt å være så helsikkes MS-fanboy da. Hadde du tatt deg tid til å prøve å bruke OS X når du fikk mac'en din, istedet for å hive inn vista med en gang så haddde du forstått det.

Lenke til kommentar
Slutt å vær så forbanna macfanboy da. Fyren spør jo bare et enkelt spørsmål, og hva han gjør med sin eventuelle Mac Mini er da opp til han!

9248840[/snapback]

Hvis han skal ha en media-senter boks så er jo Front Row perfekt. Trenger ikke noe mer enn det.

9248868[/snapback]

 

haha, så du sier det er bedre enn media center? haha ler enda :dribble:

 

dual boot funker jo det, fjern hele greia, osx er søppel rett og slett.

Lenke til kommentar
Slutt å vær så forbanna macfanboy da. Fyren spør jo bare et enkelt spørsmål, og hva han gjør med sin eventuelle Mac Mini er da opp til han!

9248840[/snapback]

Jeg har svart på spørsmålet hans, så bare slapp av du. Det jeg syns er teit er at man skal erstatte OSX med noe crap. Hvis han skal ha en media-senter boks så er jo Front Row perfekt. Trenger ikke noe mer enn det. Selvfølgelig er det opp til han, jeg har da lov å stille spørsmål? Slutt å være så helsikkes MS-fanboy da. Hadde du tatt deg tid til å prøve å bruke OS X når du fikk mac'en din, istedet for å hive inn vista med en gang så haddde du forstått det.

9248868[/snapback]

 

Det er sånne som deg som gir mac-brukere et dårlig "fanboyrykte". Media Center i Vista har faktisk en del store fordeler fremfor Front Row, bl.a. integrert tv-funksjonalitet (som for mange er det viktigste med et mediacenter). Front row er helt ok til å spille av det man har i iTunes, men som et fullverdig mediacenter har det altfor mange mangler til å benyttes til daglig. Dette har ingenting med Vista vs. OS X å gjøre, bare med akkurat denne lille delen av operativsystemene.

 

Og - "erstatte OS X med noe crap" er bare usaklig. Vista er et godt og voksent OS med enkelte svakheter det har fått mye pepper for.

 

Og før jeg får for mye pepper; jeg har tre maskiner i daglig bruk - en Vistamaskin som media center, en iMac som dagligpc og en MBP til reiser o.l. Begge macene kjører OS X (med xp i parallels når jeg trenger windows til noe), og jeg har brukt begge operativsystemene (win/osx) aktivt i mange år. Selv foretrekker jeg klart OS X, men Windows er da faktisk fullt brukbart det også, og til mange ting er det også det eneste alternativet (lik det eller ikke).

Lenke til kommentar
Slutt å vær så forbanna macfanboy da. Fyren spør jo bare et enkelt spørsmål, og hva han gjør med sin eventuelle Mac Mini er da opp til han!

9248840[/snapback]

Jeg har svart på spørsmålet hans, så bare slapp av du. Det jeg syns er teit er at man skal erstatte OSX med noe crap. Hvis han skal ha en media-senter boks så er jo Front Row perfekt. Trenger ikke noe mer enn det. Selvfølgelig er det opp til han, jeg har da lov å stille spørsmål? Slutt å være så helsikkes MS-fanboy da. Hadde du tatt deg tid til å prøve å bruke OS X når du fikk mac'en din, istedet for å hive inn vista med en gang så haddde du forstått det.

9248868[/snapback]

 

Nå skal det for det første sies at bruken på min MacBook er minst 90 % OSX, og 10% Vista. Likevel prøver jeg å stille meg mest mulig nøytral til slike håpløse operativsystemdebatter, som du (som så mange andre) har havnet veldig skjevt inn i.

 

Saken her er at trådstarter spør et enkelt spørsmål, hvorpå man svarer deretter.

Vista er heller ikke noe "crap" slik som du beskriver det. Vista sin mediasenterløsning slår faktisk frontrow (som jeg er en hyppig bruker av) på mange felt, og jeg skjønner godt at trådstarter vil benytte seg av det. En herlig integrering av NRK / TV2 / TVNorge osv sine nett-tvløsninger veier mye opp. Ellers er det en smakssak hva man velger.

 

Når det gjelder deg, så anbefaler jeg deg å se litt bredere på ting, prøv å vær nøytral og ikke ha den forhåndsinnstillingen at alt med et eple på er bedre enn alt annet uansett. Det å ha muligheten til både å ha OSX og Vista på en og samme maskin er jo faktisk en dobbel gevinst, en vinn-vinnsituasjon, og ikke en "OSX / Vista er best, ikke PRØV å bruk noe annet en gang"-situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...