Gå til innhold

Fildeling på lokalnettet i Windows Vista


Anbefalte innlegg

Jeg har to pc-er med vista og dette er skyld i at jeg snart er i ferd med å knuse noe skikkelig verdifullt.

Det er altså all den drittsikkerheten som man må gjennom. (det er trolig lettere å smugle med seg 50 tonn hasj over en rekke landegrenser)

 

Altså, det store problemet som da gjør at hele verden stopper opp: Microsoft har gjort fildeling på lokalnettet tilnærmet umulig i Windows Vista.

 

Jeg tror det finnes noen av dere her, er det noen som har knekt koden med hvordan man skal dele en enkel mappe i operativsystemet Windows Vista fra Microsoft?

 

Jeg høyreklikker jo på en mappe og trykker "Deling", og i det jeg tror at jeg deler med alle som er på nett i hele huselokalnettet, så sitter jeg egentlig bare og deler til de andre brukerene på pc-en min(Selv når det ikke er noen andre brukere...)

 

Jeg har brukt pc-er avansert i flere år, men når det kommer til Windows Vista så er jeg helt på gråten...

 

Disse mappene som da er "delt" vises på nettverket, men det kommer et skikkelig smell ut av høyttalerne hver gang jeg dobbeltklikker, det betyr at det også er kommet opp en feilmelding på skjermen.

Feilmeldingen:

 

\\cp-WindowsVista\Mappe er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administrator av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser

 

Ingen tilgang.

Takk for konstruktiv respons

 

Edit: Fjernet et banneord(Sur på den ekstreme sikkerheten).

Endret av Espen_k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter i nettverk med dama der jeg har Vista og hun har XP. Det er ikke helt samme situasjon som du er i, men her fungerer det i alle fall fint. Plundret litt i starten før jeg fikk alt på stell pga. litt anderledes innstillinger og slikt.

 

Først må du kontrollere "network and sharing center" og kontrollere at du har aktivert file sharing og network discovery (for sikkerhets skyld).

 

Deretter høyreklikker du på en mappe og velger "share". Da skal det komme opp ett vindu. Dersom ikke "everyone" er i listen så legger du de til med leserettigheter eller full tilgang om du vil. Du kan sikkert begrense dette til spesifikke brukerkontoer på andre pcer om du ønsker senere, men det viktige er å få det til å fungere i utgangspunktet.

 

Kan ikke huske å ha gjort noe annet enn det jeg har beskrevet her.

 

 

Edit: Har du forresten noen firewaller som kan sperre for oppkoblingen?

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Sitter i nettverk med dama der jeg har Vista og hun har XP. Det er ikke helt samme situasjon som du er i, men her fungerer det i alle fall fint. Plundret litt i starten før jeg fikk alt på stell pga. litt anderledes innstillinger og slikt.

 

Først må du kontrollere "network and sharing center" og kontrollere at du har aktivert file sharing og network discovery (for sikkerhets skyld).

 

Deretter høyreklikker du på en mappe og velger "share". Da skal det komme opp ett vindu. Dersom ikke "everyone" er i listen så legger du de til med leserettigheter eller full tilgang om du vil. Du kan sikkert begrense dette til spesifikke brukerkontoer på andre pcer om du ønsker senere, men det viktige er å få det til å fungere i utgangspunktet.

 

Kan ikke huske å ha gjort noe annet enn det jeg har beskrevet her.

 

 

Edit: Har du forresten noen firewaller som kan sperre for oppkoblingen?

9243982[/snapback]

Tror ikke det er en brannmur som skyldes dette nei, jeg har fått til å dele en mappe tidligere(Måtte ha trykket i blinde og håpet på det beste)

 

EDIT: Et gjennombrudd har skjedd.

Etter å ha hatt varige smerter i knyttneven så har jeg endelig funnet ut hvordan jeg skal dele filer mellom pc-er med det vriene windows vista.

 

De som lurer mere på hvordan jeg i all verden klarte dette kan bare spørre på pm..

Endret av Espen_k
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har du slått på "Delig og godkjenning" i "Nettverk og Delingssenter"?

Du finner dette under Kontrollpanel / Nettverk og Internett / Nettverks- og delingssenter.

 

Prøv deretter å se om du får tilgang til fellesmappen fra annen PC i nettverket.

Endret av HiSpeed
Lenke til kommentar
EDIT: Et gjennombrudd har skjedd.

Etter å ha hatt varige smerter i knyttneven så har jeg endelig funnet ut hvordan jeg skal dele filer mellom pc-er med det vriene windows vista.

 

De som lurer mere på hvordan jeg i all verden klarte dette kan bare spørre på pm..

9244099[/snapback]

 

Hva er løsningen? :)

Lenke til kommentar

ja har fått delt ei " public " mappe som eg får tilgang fra andremaskiner men det er ikke den mappen eg vil dele og desuten så er hd partisjonert slik at den disken ligger på så er det ikke noe serligt med plass på. det eg vil er å dele 3 mapper en med musikk en med filmer og en med bilder i slik at jeg kan få tilgang til disse fra shuttelen i stua laptopen og den maskinen eg har nede i kjelleren. det er bare laptopen som er trådløs de andre er kablet. internettet på alle maskinene virker hel utmerket. alle maskinene ser de mappene eg vil dele men de får ingen tilgang til å opne mappene. den eneste mappa som eg kan åpne fra alle pc enen er public foldernen

Lenke til kommentar

Jeg sitter med et liknende problem, men litt mer kinking kanskje....jeg får tilgang på sharene så lenge jeg taster inn fullt banenavn, e.g. \\server\f\music\mp3 men får "ingen tilgang, kanskje du mangler rettigheter" feilen om jeg bare skriver \\server ...

 

Feilen oppstod plutselig i dag etter automatiske oppdateringer i går...noen tips?

Lenke til kommentar

Er i liknende situasjon selv her, holder på å klikke i vinkel.

Har en Vista maskin som jeg har lagret forskjellige media (musikk, film og tv-serier).

Dette ønsker jeg å enkelt dele til en annen pc som kjører Vista med media center på en lcd-tv. Tidligere var dette såre enkelt da den første maskinen kjørte XP. Det var bare å dele en mappe, ikke noe mer enn det.

 

Nå må jeg anngi rettigheter i hodet og ræva og opprette "brukere" før jeg så mye som engang får tilgang til en mappe, jeg sverger jeg klikker over dette.

Finnes det noe man kan gjøre eller et program man kan installere for å få "normal" åpen fildeling i nettverket ? (velge å da bare "dele" en mappe, no more hassle)

 

Nå driver jeg å kopierer ting fra Vista på hovedmaskinen, over til en annen maskin som kjører XP - for deretter å share katalogen på XP maskinen til Vista Media center på maskin nr. 3. Herregud for et uoversiktelig rot.

Lenke til kommentar
Nå må jeg anngi rettigheter i hodet og ræva og opprette "brukere" før jeg så mye som engang får tilgang til en mappe, jeg sverger jeg klikker over dette.

 

 

 

9403413[/snapback]

 

Legg til bruker "everyone" med tillatelsenivå "leser". Då får alle tilgang til mappa og kan kopiere innholdet.

 

 

XuserX: Merkleg problem du har der, hos oss virkar deling både via kabel og trådløst.

Prøv å del mappene på nytt og gi tillatelsane som eg har skrive over.

 

I Kontrollpanelet under nettverks- og delingssenter må de aktivere Nettverksøk og fildeling. Skru av "Passordbeskyttet deling".

Endret av Elensar
Lenke til kommentar
Legg til bruker "everyone" med tillatelsenivå "leser". Då får alle tilgang til mappa og kan kopiere innholdet.

 

Dette er grundig forsøkt og testet, men jeg får bare meldingen "Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administrator av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser" på den andre Vista maskinen som prøver å gå inn på "sharene" den finner.

 

Jeg har deretter forsøkt å følge denne guiden vedr. fildeling i Vista; Enabling simple filesharing in Windows Vista

 

... men det hjalp lite, funker fortsatt overhode ikke. Helt utrolig at ikke Vista har en mulighet til å enkelt disable alt sikkerhets-svada på enkel lokal fildeling !

Jeg kommer helt klart til å av-innstalere min lovlig kjøpte full-versjon av Vista Ultimate til 1500 kr og rulle tilbake til XP, dersom det overhode ikke finnes en løsning på dette. Vista kan brenne i hel***e ! :thumbdown:

 

Edit; Skriveleif

Endret av Digitize
Lenke til kommentar

Når en skal dele en mappe, må du definere hvilke brukere som skal ha tilgang til mappen. Er det nok å legge til "Alle (alle brukere på denne listen)", definerer det også de maskinene som er i nettverk med maskinen?

 

På min maskin står det ikke Gjest og Administrator når jeg legger de til, men de kommer frem som "<Ukjent kontakt>"...

 

Eneste mappa som er mulig å åpne fra en maskin i nettver er "Public" mappa, jeg er ikke interisert å legge alle filene mine i denn mappa...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+19283741

Jeg håper ikke du skal overføre mye, for det kjappeste vista klarer å overføre er 4 mb/s, hvis du er heldig vel og merke. Som oftest ligger det på 2-3 mb/s. Tragisk! Nettverksordningen gikk 5 skritt frem i xp, men 15 tilbake i vista!

Lenke til kommentar
Jeg håper ikke du skal overføre mye, for det kjappeste vista klarer å overføre er 4 mb/s, hvis du er heldig vel og merke. Som oftest ligger det på 2-3 mb/s. Tragisk! Nettverksordningen gikk 5 skritt frem i xp, men 15 tilbake i vista!

9524823[/snapback]

 

Dette er jo rent ut feil. Sitter her på 100mb kablet kobling til en annen pc og overfører filer med 10-12mb/s uten problemer. Deler mellom vista ultimate og xp pro, og det går problemfritt. Klart, hvis du har dårligere linje, tregere disker etc vil det jo nødvendigvis gå saktere, men det har lite med vista å gjøre...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

har en xp med 5400 rpm og en vista med 7200 rpm. har aldri opplevd så sakte overføring før. jeg prøvde via en ruter og deretter prøvde jeg med en krysserkabel direkte fra pc til pc. har 100 mbs kort i begge pc'ene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...