Gå til innhold

Kjøpe fra utlandet og toll


Anbefalte innlegg

hei nå som dollarkursen er såpass lav som den er så er det jo noen kroner å spare ved å kjøpe kamera, og for så vidt andre ting fra utlandet.

Noen som vet om det er toll når man handler fra utlandet? Moms?

 

f.eks så selger amazon.com 400D til $713 noe som tilsvarer kr. 4131,-

 

Hva blir da den totale summen jeg må betale for dette inkludert eventuell toll og merverdi?

 

Er det noen rettigheter som forbruker jeg sier fra meg når jeg handler fra utenlandske butikker? Som garanti og sånne ting, eller kommer den direkte fra Canon?

 

Og slipper man toll og moms dersom en bestiller til et EU-land, som Sverige, og henter det der?

 

Takker for all hjelp!

 

Oling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet er det ikke toll på denne typen utstyr, men du må betale mva på 25%. Dersom salgsstedet vet hva dem driver med skal du slippe mva i salgslandet, og kun betale den norske.

 

Det finnes flere måte å snike seg unna momsen på, men så vidt jeg vet er ingen av dem lovlige...

Lenke til kommentar

Ok, takker for hjelpen, men hva med garanti da? mister jeg 5 års garanti som man får når man kjøper det i Norge?

 

Og en ting til. Det skal være sån at jeg lipper å betale avgifter i det landet jeg kjøper fra siden jeg skal betale moms i norge. Hvordan i alle dager får man fortalt det til nettbutikken? Fant liksom ikke noen "knapp" som man har på f.eks komplett.no for å skru av mva.

Lenke til kommentar
Ok, takker for hjelpen, men hva med garanti da? mister jeg 5 års garanti som man får når man kjøper det i Norge?
Du mister 5 års reklamasjonsrett ja, men du kan noen steder kjøpe tilsvarende garantiordninger som gir deg nesten samme rettigheter.

 

Og en ting til. Det skal være sån at jeg lipper å betale avgifter i det landet jeg kjøper fra siden jeg skal betale moms i norge. Hvordan i alle dager får man fortalt det til nettbutikken? Fant liksom ikke noen "knapp" som man har på f.eks komplett.no for å skru av mva.

De fleste nettbutikker som sender til utlandet (for dem) har automatiske ordninger for dette, de skattene som du ikke skal betale blir trukket fra. Svært mange steder i USA er prisene oppgitt uten disse i alle fall, så du får ikke noe ytterligere fratrekk.

 

De fleste nettbutikker har også kommentarfelt som du kan legge til en kommentar ved bestillingen. Om de leser den, vet man jo ingenting om, men du har i hvert fall mulighet til å gi beskjed.

 

Amazon sender ikke kamerautstyr etc. til Norge, btw.

 

Jeg ville ikke kjøpt kamerahus fra utlandet, men optikk kan godt kjøpes fra utlandet, så sant det er optikk som det ikke er kjent at har store produktvariasjoner. Kjøpe Sigma fra USA over Internet er galskap, spill heller i Lotto. Mitt tips er å bruke like mye penger som du ville gjort i Norge, men kjøpe dyrere utstyr...

Lenke til kommentar
Det skal være sån at jeg lipper å betale avgifter i det landet jeg kjøper fra siden jeg skal betale moms i norge.

Dette avhenger litt av om butikken/forhandleren gidder å gjøre papirarbeidet i forbindelse med eksporten. Dette er tidkrevende (og koster penger) så ofte blir det ikke fratrukket merverdiavgift på kjøpsprisen ved salg til utlandet.

 

Forresten er det ikke tollsatser på de aller fleste varer. Derimot må du betale merverdiavgift av varens verdi inklusive frakten, dersom varens verdi overstiger 200 kr. Får du pakken tilsendt som gave av privatperson (ikke firma) kan verdien være tilsvarende 1000 kroner. Ikke glem at valutakursene til tollvesenet benyttes...

 

I tillegg til dette kommer et fortollingsgebyr som belastes deg av speditøren. Oftest er dette Posten. Beløpet du må betale på posten avhenger igjen av varens verdi. Er totalverdien inklusive frakt mindre enn 1000 kroner, betaler du 93 kroner for forenklet tollbehandling. Er totalverdien inklusive frakt over 1000 kroner, betaler du 188 kroner for vanlig fortolling.

 

Verdien av hva du har kjøpt blir regnet etter tollvesenets valutakurser for inneværende uke. Husk også at tollvesenet følger med, og enkelt kan sjekke alle dine utenlandstransaksjoner uten å spørre noen rettsinstanser om lov.

 

Så til et eksempel:

 

Du kjøper fotoutstyr i utlandet for $450. Frakten til Norge kommer på $50 i tillegg, totalt blir det $500 å betale. Vi sier at dollaren koster 6 kroner, så i norske kroner må du betale 3000 kr til den utenlandske butikken.

 

Når pakken kommer til Norge, så sier vi for enkelhets skyld at pakken håndteres av Posten. Posten ser på tolldeklarasjonen, og oppgir vareverdien inklusive frakt til tollvesenet, altså $500. Men tollvesenet har jo sine egne valutakurser, og der koster dollaren 6,50. Med andre ord er vareverdien som merverdiavgiften skal beregnes av nå 3250 kroner, istedenfor de 3000 du betalte. Tollvesenets valutakurser kan selvsagt slå ut både heldig og uheldig for deg, men normalt er ikke forskjellene så store som i eksempelet her.

 

Vareverdi 3250 + 25% merverdiavgift = 4062,50. I tillegg kommer også fortollingsgebyret til Posten på 188 kroner, dvs at 4250,50 blir totalprisen på det du har kjøpt. Du får med andre ord en regning på 1000,50 fra Staten og Posten.

 

Når du handler i utlandet er det greit å skaffe seg et sammenligningsgrunnlag i forhold til norske priser. Normalt kan du gange prisen i dollar med 10, så ser du omtrentlig norsk pris. Så gjelder det å regne ut sånn noenlunde hva det koster totalt å få varen inn i landet. Litt av poenget med å handle utenlands er selvsagt at dollarkursen er gunstig, samt at varene er billigere. På billigere 'consumer'-objektiver er det ikke allverden å hente. Først når du skal handle dyrere proffobjektiver er det endel å spare, og selvsagt alt mulig av ekstrautstyr.

 

I regnestykket bør du også ta med at du taper/går glipp av 5 års reklamasjonsrett her i Norge... for meg personlig er det verdt minst en tusenlapp! I tillegg kan det være enklere å videreselge et 'norsk' objektiv, men skal du beholde det selv er det jo ikke noe problem :p

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Ok, takker for hjelpen, men hva med garanti da? mister jeg 5 års garanti som man får når man kjøper det i Norge?
Du mister 5 års reklamasjonsrett ja, men du kan noen steder kjøpe tilsvarende garantiordninger som gir deg nesten samme rettigheter.
Men da må man selv bekoste frakt til USA, og laaang ventetid på toppen av det hele. Posten er DYRE når det gjelder pakker til utlandet, ihvertfall hvis det skal komme frem før neste år en gang, og spesielt om du skal forsikre pakken.
Lenke til kommentar

Med Postens Carry-On opplegg koster det jaggu minimum 290 kroner å sende ei egenemballert 1-kilos pakke til utlandet.. + 70 kroner for hver eneste kilo. Men kjøper du eske på Posten kan du putte 10 kilo i esken.. som koster 440 kroner!!

 

Skal du sende 2 kilo som brev koster det 260 kroner for A-post og 188 kroner for B-post!

 

Tror nesten man kan konkludere med at det ikke lønner seg å sende objektiver verden rundt FRA Norge.. eller drive netthandel mot utlandet fra Norge - for ingen vil ha råd til å betale fraktprisen! Hva F er det som gjør at Posten skal ha så godt betalt? Selv innenlands begynner prisene å bli en vits. Skal de ta kverken på all netthandel?

Lenke til kommentar
De som tenker på garanti kan jo ha følgende i bakhodet.

 

 

Forsikrer du utstyret ditt ? jeg har iallefall gjort det med mitt. Fikk en egen "fotoforsikring" igjennom forsikringselskapet mitt som dekker alt det Norsk garanti dekker + tap og tyveri og egentlig hele pakka.

9291946[/snapback]

 

Tiltredes.

 

De fleste forsikringsselskap har en såkalt verdigjenstand forsikring. Har du utstyr for f.eks 50.000,- så koster det ca kr. 1.000,-. Du får dekket det tilsvarende utstyr koster med fratrekk av 10%.

 

Jeg har forsikret alt utstyr, både det som er kjøpt i Norge og det som er kjøpt utenlands.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...