Gå til innhold

Netshop, Meg og Forbrukerråd


Anbefalte innlegg

Garanti er det opp til selger(butikk/leverandør) å tilby. Den skal gi rettigheter utover hva norsk lov tilbyr.

Det har uansett lite å si om man får garanti eller ikke, for man er dekket av norsk lov.

Men det er allikevel ofte slik at garanti gies på byttedelen, men det er ikke noe man har krav på.

9239424[/snapback]

Så når hovedkort byttes i en notebook etter 4,5 år, mener du altså at man har 5 år til med reklamasjonsrett, totalt 9,5 år med reklamasjonsfrist fra kjøpsdato?

9239706[/snapback]

Det er jeg faktisk rimelig sikker på. Hver gang jeg har fått noe igjen fra PS Data på garanti/reklamasjon har jeg fått vedlagt ny kvittering med ny dato. Altså en helt ny ordre. Denne orderen og datoen ville jeg da referert til om det på ny skulle bli feil med produktet. Produktet er jo helt nytt, så jeg ser ikke hvorfor man ikke skal kunne starte garanti og reklamasjonsperioden på nytt igjen.

 

Jeg snakker altså ikke om produkter som blir reparert, men om helt nye.

9239916[/snapback]

Man får normalt ikke noe sånt dersom det er snakk om reparasjon på en notebook. Om PCen sendes til verksted, vil de bytte komponent, men ikke sende med noe som tyder på at det skal være noe nytt "salg".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Garanti er det opp til selger(butikk/leverandør) å tilby. Den skal gi rettigheter utover hva norsk lov tilbyr.

Det har uansett lite å si om man får garanti eller ikke, for man er dekket av norsk lov.

Men det er allikevel ofte slik at garanti gies på byttedelen, men det er ikke noe man har krav på.

9239424[/snapback]

Så når hovedkort byttes i en notebook etter 4,5 år, mener du altså at man har 5 år til med reklamasjonsrett, totalt 9,5 år med reklamasjonsfrist fra kjøpsdato?

9239706[/snapback]

Det er jeg faktisk rimelig sikker på. Hver gang jeg har fått noe igjen fra PS Data på garanti/reklamasjon har jeg fått vedlagt ny kvittering med ny dato. Altså en helt ny ordre. Denne orderen og datoen ville jeg da referert til om det på ny skulle bli feil med produktet. Produktet er jo helt nytt, så jeg ser ikke hvorfor man ikke skal kunne starte garanti og reklamasjonsperioden på nytt igjen.

 

Jeg snakker altså ikke om produkter som blir reparert, men om helt nye.

9239916[/snapback]

Man får normalt ikke noe sånt dersom det er snakk om reparasjon på en notebook. Om PCen sendes til verksted, vil de bytte komponent, men ikke sende med noe som tyder på at det skal være noe nytt "salg".

9240055[/snapback]

 

Det er sant men det betyr fortsatt ikke at du ikke har rettigheter for den nye komponenten i ettertid. Man skal jo uansett få kvittering på reperasjonen og hvilken jobb som er gjort. Dog gidder jeg ikke å sette meg ned å søke etter dette da det er lite relevant for meg, men det hadde jo vært fint om noen gadd å ta seg tid.

 

Blir for dumt i mine øyne at et nylig byttet hovedkort som ryker etter f.eks. 6 mnd. ikke kan byttes på garanti eller reklamasjonsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Blir for dumt i mine øyne at et nylig byttet hovedkort som ryker etter f.eks. 6 mnd. ikke kan byttes på garanti eller reklamasjonsgrunnlag.

9240277[/snapback]

Samtidig blir det også for dumt at en butikk skal måtte gi meg ny laptop fordi hovedkortet røyk for andre gang på 10 år, som er konsekvensen siden ingen produsenter sitter på lager med 10-15 år gamle produkter. Og forøvrig, 5 år senere skal jeg da igjen fortsatt kunne kreve gratis reparasjon eller nytt produkt, totalt 15 år etter kjøpet.

 

En slik praksis er rett og slett ikke gjennomførbar.

Lenke til kommentar
Blir for dumt i mine øyne at et nylig byttet hovedkort som ryker etter f.eks. 6 mnd. ikke kan byttes på garanti eller reklamasjonsgrunnlag.

9240277[/snapback]

Samtidig blir det også for dumt at en butikk skal måtte gi meg ny laptop fordi hovedkortet røyk for andre gang på 10 år, som er konsekvensen siden ingen produsenter sitter på lager med 10-15 år gamle produkter. Og forøvrig, 5 år senere skal jeg da igjen fortsatt kunne kreve gratis reparasjon eller nytt produkt, totalt 15 år etter kjøpet.

 

En slik praksis er rett og slett ikke gjennomførbar.

9240385[/snapback]

 

Nå er det en gang sånn lovverket er,så vi forbrukere og nettbutikker må forholde seg til det uansett hvor dumt det er...

Heia Norge kan du jo si...men det er nå engang sånn.

 

Starter du en nettbutikk så bør du være fullstendig klar over lover og regler.

Lenke til kommentar
Nå er det en gang sånn lovverket er,så vi forbrukere og nettbutikker må forholde seg til det uansett hvor dumt det er...

Heia Norge kan du jo si...men det er nå engang sånn.

 

Starter du en nettbutikk så bør du være fullstendig klar over lover og regler.

9240537[/snapback]

På mange måter er det fornuftig også. Det er en slags livsløpstankegang som overfører mer av ansvaret for produktet til produsent/selger. Målet er delvis å drive produsenter og ikke minst butikker til å lage/selge kvalitetsprodukter. Miljømessig er det iallfall veldig smart...

Lenke til kommentar
Nå er det en gang sånn lovverket er,så vi forbrukere og nettbutikker må forholde seg til det uansett hvor dumt det er...

Heia Norge kan du jo si...men det er nå engang sånn.

 

Starter du en nettbutikk så bør du være fullstendig klar over lover og regler.

9240537[/snapback]

Det er faktisk ingenting i lovverket som spesifiserer at det er sånn. Det er enkeltes tolkninger som sier at du får ny reklamasjonsrett.

 

Det nærmeste man kommer noe konkret, er forarbeidene til den gamle Kjøpsloven fra 1988, men denne er senere skilt i to ulike lover, og man kan ikke automatisk benytte forarbeidene til Kjøpsloven fra 1988 som fasit for forbrukerrettigheter.

 

Personlig har jeg hatt diskusjonen med Forbrukerrådet i et par saker som omhandler nøyaktig dette, og Forbrukerrådets egne saksbehandlere stiller seg ikke bak den tolkningen som er publisert fra dem.

 

Det hadde jo vært artig å få en dom som gir forbrukerne i praksis uendelig reklamasjonsrett for å se hva konsekvensene blir. Norge er et så lite marked at store produsenter heller trekker seg ut enn å tilpasse seg særnorske regler.

Lenke til kommentar

Stemmer, skal prøve å sette en god argument med forbrukerråd imorra og høre hva de har å si..!

 

kommer med en kontrabeskjed med en helt ny topic til dere om hva som skjer og hva netshop har sagt.. håper det ordne seg..

 

takk for at alle er med på å hjelpe oss som ikke har så mye peil på ting og tang.. mye bra komentarer og mye bra hjelp å få her.!

 

Man står fritt til å gå på tidligere salgsledd etter norsk lov. Altså kan du reklamere overfor Netshop ihht loven.

 

Det jeg synes er rart er at ingen i tråden har påpekt at dersom samme feilen repareres to ganger, men dukker opp en tredje gang, kan man heve kjøpet. Såvidt jeg ser har de forsøkt å reparere samme feilen to ganger, og når den nå oppstår for tredje gang er det bare å si til dem at du vil heve kjøpet og henvise til loven. 

 

De har forsåvidt byttet forskjellige deler begge gangene, men det er samme feilen som oppstår, og jeg mener det er tydelig at det Netshop har foretatt seg ikke har rettet feilen. Altså kan kjøpet heves.

 

Reklamasjonsretten er 5 år på bærbare datamaskiner. Byttes deler internt i maskinen får du ny garanti på delen såfremt butikken/produsenten tilbyr dette. Reklamasjonsretten beholder du uansett. Garanti er bare noe selger kan tilby som ytterligere rettighet utover reklamasjonsretten.

9239260[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Her er det mye rart ute å gå...

 

1. Bærbar pc har 5 års reklamasjonsrett hvis det er et forbrukerkjøp. Er pcen kjøpt til en bedrift så er det kun 2 år.

2. Garanti og reklamasjon er to forskjellige ting. Reklamasjonsretten er lovbestemt og det kan ikke avtales dårligere forhold enn det loven sier. Garanti må være noe ekstra...

3. Om et produkt blir reparert etter 4 år betyr ikke det at man får ny reklamasjonsrett, men produsenten kan, om de vil gi forlenget garanti.

4. Skal man ha rett til å heve kjøpet må samme feil skje 3 ganger innenfor reklamasjonsretten. Eller ekstreme forhold som f.eks. verkstedet ikke fikser pcen på 3 måneder. ;)

Lenke til kommentar

Datating: 1: Ikke riktig, bestemmelsen om 5 års reklamasjonsrett finnes også i kjøpsloven. Dermot så står det i kjøpsloven at man kan avtale dårligere rettigheter enn nedfelt der, mens forbrukerkjøpsloven er ufravikelig.

 

Så med mindre du som selger har avtalt maks 2 år, så er det godt mulig at det er 5 år på laptopen :).

 

Ellers har jeg ingen kommentarer.

Lenke til kommentar

ikke noe sprekk, bare dårlig reparert eller gud vet hva..!! Nå er det bare å vente og se hva som skjer..!! Tror netshop begynner å miste kunder.....

 

Har jeg det..? skal ta kopi fra netside dems med datoen etc. når alt blei bytta..!!

 

Vel ser problemet ditt, det er bare det at du har fortsatt garanti på det HK dem har satt inn, siden du har 1år på ALLE nye deler som blir satt inn etter garanti tiden er ute.

9237138[/snapback]

9237188[/snapback]

 

Det har du, jobber selv i nettbutikk IKKE netshop =) men det er 1år på HK, og du har 5års reklamasjonsrett, men den er meget lett for oss å vri oss unna, er det 1 sprekk i pcn faller den bort. Men du har fortsatt garanti på det hovedkortet ditt

9237269[/snapback]

Lenke til kommentar
Datating: 1: Ikke riktig, bestemmelsen om 5 års reklamasjonsrett finnes også i kjøpsloven. Dermot så står det i kjøpsloven at man kan avtale dårligere rettigheter enn nedfelt der, mens forbrukerkjøpsloven er ufravikelig.

 

Så med mindre du som selger har avtalt maks 2 år, så er det godt mulig at det er 5 år på laptopen :).

 

Ellers har jeg ingen kommentarer.

9421106[/snapback]

Du tar nok feil her Alastor. I kjøpsloven ble delen om 5 år fjernet i 2002, når loven ble delt i to.

Fra Kjøpsloven, som er gjeldende for bedrifter.

§ 32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Man kan avtale lengre reklamasjonstid, eller man kan avtale kortere. Dersom ikke noe er spesifisert, gjelder 2 år.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Ah, da tar jeg feil ja :). Godt å vite, da kan jeg ha ting å slå i bordet med mot evt kunder.

9421559[/snapback]

Gjør som Elkjøp i Mosjøen tror jeg det var. Et eller annet Mo hvertfall. På bunnen av kvitteringen har de lagt til følgende tekst:

Ved firmakjøp gjelder 6 måneders reklamasjonsfrist
Lenke til kommentar
Her er det mye rart ute å gå...

3. Om et produkt blir reparert etter 4 år betyr ikke det at man får ny reklamasjonsrett, men produsenten kan, om de vil gi forlenget garanti.

 

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så står det da vitterlig i forarbeidene til den gamle kjøpsloven at det må gjelde ny reklamasjonsfrist på utskiftede deler. (kjl. prop. s. 81).

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker helt feil så står det da vitterlig i forarbeidene til den gamle kjøpsloven at det må gjelde ny reklamasjonsfrist på utskiftede deler. (kjl. prop. s. 81).

9422134[/snapback]

Det står i forarbeidene til den gamle kjøpsloven, men har aldri blitt praktisert, og så vidt jeg vet har det aldri blitt prøvd for noen instans som har makt til å ta en avgjørelse.

Lenke til kommentar
ikke noe sprekk, bare dårlig reparert eller gud vet hva..!! Nå er det bare å vente og se hva som skjer..!! Tror netshop begynner å miste kunder.....

 

 

Neppe,ser de til stadidhet søker etter flere ansatte grunnet vekst, at uheldige tilfeller skjer ja det gjør det uten tvil,men skulle vi bruke din retorikk så skulle jo feks Komplett vært fri for kunder nå når vi ser på hvor mange som har klaget :)

 

Nei tror både Netshop ,Komplett og flere vil leve i beste velgående for selv om en og annen uheldig saksbehandling forekommer så er det meste behandlet veldig bra, selv bruker jeg webbutikker i stor utstrekning,ja lang mere enn de aller fleste her siden jeg bygger maskiner til ganske mange pr år + at jeg skifter ofte selv og kundebehandlingen er i 99% av tilfellene utmerket hos de fleste kjente webbutikker . :)

Lenke til kommentar

Det har gått en stund siden jeg har kontakta netshop, men har vært i kontakt med forbrukerråd og venter på svar fra de.. Kommer seff med litt oppdatering av hva jeg fikk som svar fra netshop så fort jeg har fått noe i posten..!! Må vel vente en stund til det, de gidder ikke å svare på mail eller ta telefon.... Så det er bare å vente og kreve det mann skal på slutten av saken når de har gitt seg..!!

 

Får vi en oppdatering på dette?

9415470[/snapback]

Endret av olafhans
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...