Gå til innhold

brekking av rifleløp (innskyting)


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg en ny rifle (ruger M-77) :D og har snakket med børsemakeren (jaktdepotet) som jeg også kjøper rifla av. Han anbefaler å "brekke løpene" på rifla. Det har jeg aldri hørt om så jeg spurte hva det vil si, og det var visst en form for innskyting der man skyter først et skudd og så pusser og gjentar dette fem ganger, deretter det samme med tre skudd før puss og til slutt fem skudd. Alle rundene med 5 (eller muligens 3) repetisjoner. Dette skulle visst gi seg utslag i mye bedre pressisjon og enklere puss senere fordi løpene blir glattere.

 

Er det noen som har erfaring med dette? Det er jo en ganske tidkrevende prosess, så det hadde vært greit å vite om det er noen vits...

 

Hvordan skyter dere inn riflene deres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, eg har blitt fortalt av folk som har greie på det at det er lurt å dra gjennom løpet ofte når ein skyt dei fyrste skota. Men dei tala eg har høyrt er etter kvart 2. eller 3. skot til ein har skote 20 skot eller noko slikt.

 

Eg reknar med at det kjem av at løpet er nytt og må skytast inn, og at det i den prosessen kan losne partiklar som det kan vere greitt å få ut. Så eg trur absolutt dette har noko føre seg, og viss du tenkjer på det slik så er det berre ein runde på skytebanen ein kveld, så har du gjort det! :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Skal kjøpe meg en ny rifle (ruger M-77) :D  og har snakket med børsemakeren (jaktdepotet) som jeg også kjøper rifla av. Han anbefaler å "brekke løpene" på rifla. Det har jeg aldri hørt om så jeg spurte hva det vil si, og det var visst en form for innskyting der man skyter først et skudd og så pusser og gjentar dette fem ganger, deretter det samme med tre skudd før puss og til slutt fem skudd. Alle rundene med 5 (eller muligens 3) repetisjoner. Dette skulle visst gi seg utslag i mye bedre pressisjon og enklere puss senere fordi løpene blir glattere.

 

Er det noen som har erfaring med dette? Det er jo en ganske tidkrevende prosess, så det hadde vært greit å vite om det er noen vits...

 

Hvordan skyter dere inn riflene deres?

9234253[/snapback]

 

Jeg fikk beskjed om å pusse rifla etter 15 skudd, dette skulle jeg gjenta 3- 4 ganger.

Nå pleier jeg å pusse rifla etter hver runde på skytebanen eller etter endt jakttur hvor jeg har løsnet skudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...