Gå til innhold

Mann slått ned - Ambulansen lot han ligge


Anbefalte innlegg

Det er helt utrolig hvor raske både media og svært mange enkeltindivider er med å dra frem rasismekortet så fort det skjer noe uheldig med en mørkhudet person.

 

Det har absolutt på ingen måte kommet frem noe som helst som skulle tilsi rasisme i denne saken.

9289213[/snapback]

Kanskje folk oppfattet situasjonen som rasistisk?

Hadde ambulansen bare sagt at han ikke trengte medisinskhjelp, pga de har gitt en vudering, og ikke mer. Så har saken aldri blitt tildelt rasistisk motiv.

Derimot ble ord slengt ut, og folk rundt, reagerte med vantro. "Toget har gått for deg?" "Svin?" "Tulling?"

 

Ja... Jeg tro det er rasisme.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.freakforum.nu/forum/showpost.ph...12&postcount=42

- Han begynte å tisse i buksa. Det var da han tok ut penis av buksa og kom til skade for å tisse litt på skoen til en ambulansefolkene at de reagerte. Han ene ropte: «Din gris. Der mistet du sjansen din», forteller Foss.-

 

Kommentar: Denne lille detaljen ble bevist utelatt fra de flest avisene i etterkant av hendelsen. Ali urinerte på ambulansepersonellet. Hvorfor brydde ikke journalistene seg om å viderformidle denne lille detaljen? Passet den ikke inn i "rasist vinklingen" som de fleste avisene ønsket å forfølge?

 

Dagbladet hadde ett bilde av Ali liggende blødende på bakken, med overskriften, "Slik forlot ambulansepersonellet Ali". Noe som slettes ikke var tilfelle. Ali stod oppreist og var ved bevisthet da ambulansen dro fra stedet. Direkte løgn fra Dagbladets side.

 

Nytt utdrag,

 

- Av Oslo politidistrikts minuttlogg fremkommer det at ambulansepersonellet ikke ønsket å se nærmere på fornærmede, og mente at han ikke hadde behov for deres tilsyn siden han sto oppreist. Ambulansen reiste deretter fra stedet, skriver politiet i en pressemelding torsdag.-

Lenke til kommentar
Derimot ble ord slengt ut, og folk rundt, reagerte med vantro. "Toget har gått for deg?" "Svin?" "Tulling?"

 

Ja... Jeg tro det er rasisme.

9289354[/snapback]

Så når noen kaller noen en svart person for en gris etter å ha blitt urinert på så er det rasisme? :roll:

9289445[/snapback]

Nei handlingen var rasistisk

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Nei handlingen var rasistisk.

9289462[/snapback]

Men hvordan vet du egentlig det?

 

Hvis du sier at handlingen i seg selv er rasistisk, ville den vel også vært rasistisk om den ble gjort mot en hvit? Men hvor mange hvite er rasister mot hvite?

9289572[/snapback]

Hvis du vil sammenligne med den damen:

1. Ingen ord ble slengt ut

2. Hun ble likevel tilbud skyss til sykehuset, selv om de feilvuderte situasjonen.

3. Folk rundt ga ingen reaksjon på handlingsmåten.

Lenke til kommentar
Det er helt utrolig hvor raske både media og svært mange enkeltindivider er med å dra frem rasismekortet så fort det skjer noe uheldig med en mørkhudet person.

 

Det har absolutt på ingen måte kommet frem noe som helst som skulle tilsi rasisme i denne saken.

9289213[/snapback]

Kanskje folk oppfattet situasjonen som rasistisk?

Hadde ambulansen bare sagt at han ikke trengte medisinskhjelp, pga de har gitt en vudering, og ikke mer. Så har saken aldri blitt tildelt rasistisk motiv.

Derimot ble ord slengt ut, og folk rundt, reagerte med vantro. "Toget har gått for deg?" "Svin?" "Tulling?"

 

Ja... Jeg tro det er rasisme.

9289354[/snapback]

Å si at "toget har gått for deg ditt svin" er da ikke nødvendigvis rasistisk.

 

Hadde ambulansen bare sagt at han ikke trengte medisinskhjelp, pga de har gitt en vudering, og ikke mer. Så har saken aldri blitt tildelt rasistisk motiv.
Det er tull, og det vet du selv. Folk har blitt kalt rasister for mye mindre enn dette. Et godt eksempel finner du her

 

At du, noen andre eller avisene tror at det er rasistisk motivert har ingenting å si. Det jeg sa er at ut fra det som ligger fremme av fakta i denne saken, så finnes det intet grunnlag for å hevde at det som skjedde var rasistisk motivert.

Du må gjerne tro hva du vil men det er forskjell på å tro og å vite.

Lenke til kommentar
Nei handlingen var rasistisk.

9289462[/snapback]

Men hvordan vet du egentlig det?

 

Hvis du sier at handlingen i seg selv er rasistisk, ville den vel også vært rasistisk om den ble gjort mot en hvit? Men hvor mange hvite er rasister mot hvite?

9289572[/snapback]

Hvis du vil sammenligne med den damen:

9289719[/snapback]

1. Ingen ord ble slengt ut

Ingen urinering på personell/bil foregikk heller.

2. Hun ble likevel tilbud skyss til sykehuset, selv om de feilvuderte situasjonen.

Men hun ble ikke tatt med, til tross for hennes egen bedømningsevne var sterkt nedsatt.

3. Folk rundt ga ingen reaksjon på handlingsmåten.

Hva vet vi om dette?

 

Kan du også fortelle oss hvorfor den hvite mannen som jeg linket til tidligere ble behandlet "som en lort" av helsevesenet?

Lenke til kommentar
1. Ingen ord ble slengt ut

Ingen urinering på personell/bil foregikk heller.

Politiet var tilstede, tviler på mannen hadde slike bizare intensjoner...

Å mist dømmekraften er første tegn til hjerneskader.

2. Hun ble likevel tilbud skyss til sykehuset, selv om de feilvuderte situasjonen.

Men hun ble ikke tatt med, til tross for hennes egen bedømningsevne var sterkt nedsatt.

Det eneste ali fikk var et hån:"toget har gått for deg." og ikke et tilbud

3. Folk rundt ga ingen reaksjon på handlingsmåten.

Hva vet vi om dette?

Avismat!+ "Ali hadde ingen alkohol inntak" Som igjen gir mindre rom for feilvudering

 

Kan du også fortelle oss hvorfor den hvite mannen som jeg linket til tidligere ble behandlet "som en lort" av helsevesenet?

Jeg har lest om en Irakiskmor som fikk sin sønn sendt hjem 3 ganger for matforgiftning. Denne gutten døde senere som viste seg å være sprukket tarm, ingen rasismeanklagese ble slengt ut.

 

Denne historie kan ikke sammelignes med situasjonen som Ali ble utsatt for.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Rasisme er ikke bare ord eller reinhekla rasehat. Denne spesifikke saken stiller seg sammen med en lang rekke saker hvor svarte og innvandrere har blitt behandlet svært dårlig, trakassert og diskriminert av det offentlige. Akkurat denne saken er det ikke godt å si om er rasisme, mye mulig ambulansepersonellet oppfører seg slik mot alle de skal ta hånd om, men jeg tviler på at de ville oppført seg slik mot en hvit nordmann med blåskjorte i Frognerparken...

 

Poenget er uansett at det er et mønster her. "Svartinger" blir mye oftere enn hvite behandlet dårlig av det offentlige, uavhengig av om rasistiske ord blir sagt. Og det er rasisme.

Lenke til kommentar
Politiet var tilstede, tviler på mannen hadde slike bizare intensjoner...

Å mist dømmekraften er første tegn til hjerneskader.

Intensjonene kan ha vært så mangt. Vi forholder oss til hva som skjedde, og det var at han urinerte på personell/bil.

Det eneste ali fikk var en hån:"toget har gått for deg." og ikke et tilbud

Smm sagt, det ble urinert på bil/personalet.

3. Folk rundt ga ingen reaksjon på handlingsmåten.

Hva vet vi om dette?

Avismat!+ "Ali hadde ingen alkohol inntak" Som igjen gir mindre rom for feilvudering

Kan du svare på spørsmålet:Hvordan vet du at folk rundt ikke reagerte?

Kan du også fortelle oss hvorfor den hvite mannen som jeg linket til tidligere ble behandlet "som en lort" av helsevesenet?

 

Jeg har lest om en Irakiskmor som fikk sin sønn sendt hjem 3 ganger for matforgiftning. Denne gutten døde senere som viste seg å være sprukket tarm, ingen rasismeanklagese ble slengt ut.

 

Denne historie kan ikke sammelignes med situasjonen som Ali ble utsatt for.

9289918[/snapback]

Hmm, merkelig. For meg høres dette helt klart ut som om han ble utsatt for rasisme. Hvorfor skulle de ellers ha sendt hjem gutten? :roll:

Ellers er jeg interessert i link til denne historien du henviser til.

Lenke til kommentar

Det er vell ingen som benekter at det skjer rasisme både i privat og offentlig sektor. Men som jeg allerede sier så er det intet som tilsier at det som har skjedd i denne saken er rasistisk motivert.

 

Det som skjedde kunne like greit skjedd men en hvilken som helst hvit mann, en hvilken som helst farget, en hvilken som helst narkoman, en hvilken som helst handicapet, etc.

 

Slik jeg har skjønt det så skjedde det muligens en sammenblanding slik at man trodde at vedkommende var noen man hadde hatt problemer med tidligere. Legg dette sammen med at vedkommende tisset på ambulansen og/eller ambulansepersonell. Tenk da at ambulansesjåførene sannsynligvis er stresset (det kommer gjerne med jobben). Og kanskje de også rett og slett hadde en dårlig dag.

 

Legger man sammen de tingene over, så spiller det sannsynligvis svært liten rolle hvilken hudfarge den som ligger nede for telling har.

Lenke til kommentar

Dere klarer virkelig ikke slutte med dette at han tisset, så derfor unnskylder det et eller annet i ambulansefolkenes oppførsel.

Mener dere virkelig at en hodeskadet mann somn urinerer på dem eller ikke er en grunn vedt i det hele tatt nevnes når det er snakk om ambulansefolk.

Folk som ser alt det som er av kroppsvesker både komme naturlig og tyte ut av skader i kroppen til folk hver dag, skal og må tåle slikt i dette yrket.

 

Gjerne diskuter rasisme, men ikke synk ned på lavmålet og si at urineringen unnskylder amb.sjåførenes oppførsel.

Ser dere ikke at det er teit ville jeg tatt en kveld på legevakt eller akutten som ekstrahjelp, så kanskje pipa får en annen lyd..

Lenke til kommentar
Gjerne diskuter rasisme, men ikke synk ned på lavmålet og si at urineringen unnskylder amb.sjåførenes oppførsel.

Ser dere ikke at det er teit ville jeg tatt en kveld på legevakt eller akutten som ekstrahjelp, så kanskje pipa får en annen lyd..

9290177[/snapback]

Jeg tenkte på det samme, så jeg quota deg mot vice, og ligger til:

 

Utallige folk spyr, slenger dritt eller kaster ting (Jeg har sett i bergen)osv. blir/ble likevel tatt hånd om og kjørt til sykehuset.

 

At en mann tisser på seg, eller tisset mot... :closedeyes:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Dere klarer virkelig ikke slutte med dette at han tisset, så derfor unnskylder det et eller annet i ambulansefolkenes oppførsel.

Mener dere virkelig at en hodeskadet mann somn urinerer på dem eller ikke er en grunn vedt i det hele tatt nevnes når det er snakk om ambulansefolk.

Folk som ser alt det som er av kroppsvesker både komme naturlig og tyte ut av skader i kroppen til folk hver dag, skal og må tåle slikt i dette yrket.

 

Gjerne diskuter rasisme, men ikke synk ned på lavmålet og si at urineringen unnskylder amb.sjåførenes oppførsel.

Ser dere ikke at det er teit ville jeg tatt en kveld på legevakt eller akutten som ekstrahjelp, så kanskje pipa får en annen lyd..

9290177[/snapback]

For å svare på dette for min egen del. Jeg mener absolutt ikke at dette unnskylder ambulansepersonellets avgjørelser. Jeg mener at man bør kunne forvente hjelp av politi og/eller ambulansepersonell i en slik situasjon uansett hva som skjer, så lenge det ikke setter politiets/ambulansepersonellets/andres liv og helse i fare.

 

Det jeg mener er at det faktumet sammen med andre ting som har kommet fram tyder på at deres handling ikke nødvendigvis er rasistisk motivert. Tror du f. eks. at det samme ambulansepersonellet i nøyaktig samme situasjonen, men med en hvit narkoman hadde reagert noe annerledes?

 

Som sagt, jeg sier ikke på noen som helst måte at det som skjedde er rett eller kan forklares, men at man trekker frem rasismekortet uten noe konkret som peker mot rasisme blir feil.

Lenke til kommentar

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1940291.ece

 

Her kommer det jo frem at de oppfattet Ali som beruset, og ikke ville ta han med seg.. De mener de taklet situasjonen på en GOD MÅTE, men mener det er leit at Ali fikk hjerneblødning.

 

Altså, om de kommer til å få lov til å fortsette i yrket, kommer de GARANTERT til å gjøre flere "gode vurderinger" da de tydeligvis ikke vil lære av sine "feil".

Edit: jeg vet ikke hvordan det er med dere, men hvis jeg er sløv av medisinske årsaker, vil hvertfall ikke jeg bli sett på som en narkoman og bli skjelt ut og reist fra.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Dere klarer virkelig ikke slutte med dette at han tisset, så derfor unnskylder det et eller annet i ambulansefolkenes oppførsel.

9290177[/snapback]

Som jeg har indikert her lenge:

"Ambulansepersonellet skal ha oppfattet Ali som en beruset mann som med vilje tisset på seg selv og på ambulansen."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1940291.ece

Det er dette jeg har påstått hele tiden. Ambulansepersonellet tok han ikke med seg fordi han urinerte på dem. Det hadde ikke noe med rasisme å gjøre. Hvis noe virkelig er lavmål her i denne saken er det å hyle om rasisme. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Som jeg har indikert her lenge:

"Ambulansepersonellet skal ha oppfattet Ali som en beruset mann som med vilje tisset på seg selv og på ambulansen."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1940291.ece

Det er dette jeg har påstått hele tiden. Ambulansepersonellet tok han ikke med seg fordi han urinerte på dem. Det hadde ikke noe med rasisme å gjøre. Hvis noe virkelig er lavmål her i denne saken er det å hyle om rasisme.  :thumbdown:

9292169[/snapback]

 

Rasisme eller ikke, uansett skal man ikke la en person ligge igjen på den måten.

 

De sier han virket beruset og tidligere påsto de at alle rutiner er fulgt.

 

Skal vedde på at hadde jeg vært der skulle jeg klart å ta en annen vurdering etter ca 20 sek. Når helsepersonell ikke klarer det hvem kan vi stole på da.

 

Får du slag, drypp, hjertinfarkt, føling (sukkersyke) eller lignende vil du nok i alle disse tilfellene kunne se beruset ut men hva er det vi har ambulanser for.

Lenke til kommentar
Som jeg har indikert her lenge:

"Ambulansepersonellet skal ha oppfattet Ali som en beruset mann som med vilje tisset på seg selv og på ambulansen."

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1940291.ece

Det er dette jeg har påstått hele tiden. Ambulansepersonellet tok han ikke med seg fordi han urinerte på dem. Det hadde ikke noe med rasisme å gjøre. Hvis noe virkelig er lavmål her i denne saken er det å hyle om rasisme.  :thumbdown:

9292169[/snapback]

 

Rasisme eller ikke, uansett skal man ikke la en person ligge igjen på den måten.

 

9292468[/snapback]

Nei, men hvis du hadde satt deg inn i tråden før du braser inn her hadde du sett at det var ikke dette vi diskuterte nå. Mannen burde selvfølgelig ha blitt tatt med, det ser man klart i ettertid, men det betenkelige er at noen prøver å koble dette til rasisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...