nocturno_culto Skrevet 6. august 2007 Skrevet 6. august 2007 (endret) Fant ikke noe bedre emnetitel men. En kompiss av meg skal lage anlegg i bilen sinn, så snakket vi om diverse bla bla bla. SÅ sende han meg Dennelinken til kondensatoren. SÅ jeg bare lurer på hvor mange kr må man legge i et anlegg før det blir vits med en så stor kondensator ? Endret 6. august 2007 av nocturno_culto
epifant Skrevet 6. august 2007 Skrevet 6. august 2007 Du skal nok ha mer enn 2-3000 reelle watt, en trillebår full av batterier og seriøse planer om å delta i dB-drag før du i det hele tatt bør tenke på det. Kjøp heller et ekstra batteri. Du får et Apollo 74Ah batteri til mindre penger enn det der
Defus Skrevet 6. august 2007 Skrevet 6. august 2007 Eller bare bytt ut batteriet du har i bilen, mesteparten av bilene har batterier som så vidt klarer å kaldstarte bilen. Men om han sa før meg, skal du få så mye lyd ut av anlegget som mulig, bruker du masse batterier. Skal du bare ha ett helt greit anlegg i bilen, kjøp deg et nytt batteri. Skal du ha litt værre anlegget, sett inn to batterier.
nocturno_culto Skrevet 6. august 2007 Forfatter Skrevet 6. august 2007 Nei nei er ikke jeg som skal ha det, er en kammerat. Så lurte jeg bare på om det var nødvendig med en så stor kondensator.
Techpoint Skrevet 6. august 2007 Skrevet 6. august 2007 Du skal nok ha mer enn 2-3000 reelle watt, en trillebår full av batterier og seriøse planer om å delta i dB-drag før du i det hele tatt bør tenke på det. Kjøp heller et ekstra batteri. Du får et Apollo 74Ah batteri til mindre penger enn det der 9221385[/snapback] Om man har seriøse planer i dB-drag så kjøper man hvertfall ikke kondensator, sånn er det med den saken. Og spør du meg på ett generelt grunnlag så sier jeg nok en gang at man ikke kjøper kondensator
kaffi Skrevet 7. august 2007 Skrevet 7. august 2007 (endret) Må si, det var BILLIG om den faktisk klarer 10 Farad da. 22AH, Hmm kan sikkert starte en bil på den også liten en Endret 7. august 2007 av kaffi
Defus Skrevet 7. august 2007 Skrevet 7. august 2007 Det er ikke Ah som sier noe om hvor godt bilen starter. Ah er bare et mål på hvor lenge man kan trekke en hvis strøm mengde fra det. Det er kald start/cranking power man skal se på. Tror det blir angitt i mA
gxi Skrevet 7. august 2007 Skrevet 7. august 2007 (endret) Det er ikke Ah som sier noe om hvor godt bilen starter. Ah er bare et mål på hvor lenge man kan trekke en hvis strøm mengde fra det. Det er kald start/cranking power man skal se på. Tror det blir angitt i mA 9225572[/snapback] Sorry. Du er på bærtur .. Ah (ampere-timer) angir kapasitet. Ganger du med spenningen får du Wh (watt-timer). Hva som kreves for å starte en bil angis i Wh, men siden spenningen stort sett er den samme er det Ah som brukes. mA er måleenhet for strøm. Milliampere. 1mA = 0,001A Btw. Det er noe som ikke stemmer helt med 10F/22Ah. Formelen for ladning i en kondensator er Q = C * U Q er ladning i ampere-sekunder C er kapasiteten i farad U er spenning i volt 10F * 12V = 120As 120As = 33mAh Snur man litt om for å finne ut hvilken spenning som kreves for å oppnå 22Ah, så blir det 3600As = 1Ah U = Q / C = 3600As / 10F = 360V For å oppnå en kapasitet på 22Ah i en kondensator på 10F kreves det altså at den lades opp til 360V. Endret 7. august 2007 av jonepet
Defus Skrevet 7. august 2007 Skrevet 7. august 2007 Hvorfor har da Exceide Maxxima batteriet som fleste parten bruker til stereo bare 50Ah da ? Det har 800A ved kaldstart (ser ut som om jeg mente bare A i stede for mA i forrige tråd.) Og kaldstart er en kort "puls" med kraft, mye som det strømtrekket et anlegg krever.
gxi Skrevet 7. august 2007 Skrevet 7. august 2007 (endret) Det du ser som "800A" angir hvor mye strøm batteriet kan levere maksimalt i en peak. Hvor lenge det kan levere denne strømmen angis av kapasiteten. En typisk startmotor trekker 100-150A i 1 sekund. Denne strømmen klarer selv et 10Ah blybatteri uten problem, og derfor det egentlig kun kapasiteten som gjelder. (et 10Ah batteri vil miste så mye av kapasiteten på så kort tid at det blir ikke nok kapasitet til å drive startmotoren lenge nok, rett og slett for få Ah) Endret 7. august 2007 av jonepet
kaffi Skrevet 7. august 2007 Skrevet 7. august 2007 Faktisk mange batteri som er for svake/dårlige/gamle til å ta sikringen som skal beskytte kabelen til stereoen mot kortslutting.
TheKims Skrevet 8. august 2007 Skrevet 8. august 2007 Faktisk mange batteri som er for svake/dårlige/gamle til å ta sikringen som skal beskytte kabelen til stereoen mot kortslutting. 9226439[/snapback] det er vell ikke kabelen du beskytter? tror heller det er forsterkerne
gxi Skrevet 8. august 2007 Skrevet 8. august 2007 (endret) det er vell ikke kabelen du beskytter? tror heller det er forsterkerne 9233737[/snapback] Feil. Forsterkeren beskyttes av sin interne sikring eller strømbegrenser. Det er KUN kabelen og koblingene som skal beskyttes av sikringene som står montert på kabelen. Når en velger sikring skal en utelukkende se på hva kabelen og koblingene tåler. F.eks setter man aldri 20A sikring på en 1.5mm2-kabel som er satt kabelsko på av en amatør. Det kan være greit å ta utgangspunkt i hva som er godkjent i husinstillasjoner, fordi dette kan si noe om hva en kabel skal kunne tåle. 1.5mm2 sikres vanligvis med 10A, men skal være godkjent med opptil 13A. Absolutt maks 15A ved gode koblinger vil jeg si i bil. 2.5mm2 sikres med 16A, men i bil er det typisk å sikre med 15A eller evt. 20A ved gode koblinger. Har man flere paralelle kabler bør en sikre de individuelt. Endret 8. august 2007 av jonepet
Techpoint Skrevet 8. august 2007 Skrevet 8. august 2007 det er vell ikke kabelen du beskytter? tror heller det er forsterkerne 9233737[/snapback] Feil. Forsterkeren beskyttes av sin interne sikring eller strømbegrenser. Det er KUN kabelen og koblingene som skal beskyttes av sikringene som står montert på kabelen. 9233981[/snapback] Ikke alle forsterkere har innebygget sikring. Bare sånn for å ha nevnt det.
kaffi Skrevet 8. august 2007 Skrevet 8. august 2007 (endret) da skal du ha en sikring helt inntil forsterkeren å ikke i motor rom. Den sikringen i motor rommet er ett KABELVERN. Verken mer eller mindre. For å ta det med hus som er nevnt tidligere. ALLE sikringene i sikringskapet er kabelvern de er ikke for å beskytte tven eller varmeovnen din. Endret 8. august 2007 av kaffi
Techpoint Skrevet 8. august 2007 Skrevet 8. august 2007 da skal du ha en sikring helt inntil forsterkeren å ikke i motor rom. Da skal du ha sikring begge plasser, for å være pirkete.
Lefse Skrevet 9. august 2007 Skrevet 9. august 2007 Det er vel få forsterkere som ikke har egen sikring? Hvertfall blant nye forsterkere.
kaffi Skrevet 9. august 2007 Skrevet 9. august 2007 Antaglig så er det en måte å spare 2 kroner ekstra på kina produkt...
sedsberg Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 Antaglig så er det en måte å spare 2 kroner ekstra på kina produkt... 9246263[/snapback] DynaBel BF7501 har ikke innebygd sikring. Og det er vel ikke et kinaprodukt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå