Gå til innhold

Nokre spørsmål om byggjing av ny maskin


Anbefalte innlegg

Hei,

 

eg skal bygge ei ny maskin. For første gang på veldig lenge vil eg ha meg ei stasjonær maskin. Eg er ikkje veldig erfaren, men har en ok oversikt over hvordan ting fungerer. Det eg lurer på er:

 

- Bør eg finne CPU som passar til hovudkort eller hovudkort som passar til CPU? Altså bør eg først tenke på hovudkort, og så tenke på CPU, eller omvendt?

 

- Eg reknar med å bruke litt tid på å velge ut hovudkort og CPU, samt grafikkort. Er det andre deler i datamaskina eg bør sette meg inn i? Altså deler eg ikkje berre kan kjøpe relativt standard utstyr?

 

- Er det lurere å bygge heilt sjølv enn å bruke ein form for pc-byggar på ein nettbutikk? Kor mykje kan eg spare på å bygge sjølv? (Altså er det vits i å bruke mykje tid på å plukke delar heilt sjølv, eigentleg?)

 

- Generelle tips? (Eg har sett gjennom guidane på hardware.no, og lest litt i forumet... eg er framleis litt forvirra, men det kjem seg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Per idag ville jeg anbefalt deg å kjøpe en Core2Duo prosessor, og valg av hovedkort blir da de med socket 775.

 

Når det gjelder besparelse er det nok ikke så altfor mye på å bygge selv kontra å få butikken til å montere. Noen hundrelapper vil de vel ha for arbeidet - men det varierer nok fra sted til sted.

 

Viktigste investeringen kan vise seg å være en antistatisk lenke (ca. 100kr).

 

For å komme med mer spesifikke anbefalinger bør du fortelle litt hva du skal bruke maskinen til - skal du ikke spille dataspill så trenger man ikke så kraftig grafikk/skjermkort - f.eks.

Lenke til kommentar

-Jeg ville tenkt "skal jeg overklokke" og "skal jeg spille nye spill" aller først, deretter CPU og grafikkort, og så hovedkort. Men jeg sier på ingen måte at man skal ta lett på hvilket hovedkort man så velger.

 

-Du bør egentlig kunne litt om alle delene du skaffer deg - det kan fort bli en flaskehals et sted.

 

-Den tyngst veiende grunnen for å bygge selv nå om dagen vil jeg si er gleden av å bygge selv, og at du lærer masse. Men hvis ikke butikken lar deg velge alle delene selv ville jeg vært forsiktig med å la de bygge den.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

Maskina eg kjøper kjem til å bli brukt til ein del spilling, bildebehandling og studier (kan involvere ein del numeriske beregningar). Eg vil ha ei maskin som yter mykje på spillfronten, men det treng ikkje vere overkill.

 

Per idag ville jeg anbefalt deg å kjøpe en Core2Duo prosessor, og valg av hovedkort blir da de med socket 775.

9218448[/snapback]

 

Eg har sendt ein del på intel-prosessorane, og vart interessert i den med 4 kjernar, men er det eigentleg noko å hente der?

 

-Den tyngst veiende grunnen for å bygge selv nå om dagen vil jeg si er gleden av å bygge selv, og at du lærer masse. Men hvis ikke butikken lar deg velge alle delene selv ville jeg vært forsiktig med å la de bygge den.

9218514[/snapback]

 

Det er ein god grunn, faktisk. Eg vil tru eg kjem til å stortrives med å bygge. Det er berre dumt viss det tek for mykje tid... :\

Lenke til kommentar
Per idag ville jeg anbefalt deg å kjøpe en Core2Duo prosessor, og valg av hovedkort blir da de med socket 775.

9218448[/snapback]

 

Eg har sendt ein del på intel-prosessorane, og vart interessert i den med 4 kjernar, men er det eigentleg noko å hente der?

 

(...)

 

Eg vil tru eg kjem til å stortrives med å bygge. Det er berre dumt viss det tek for mykje tid... :\

9220346[/snapback]

 

4 kjerner eller 2 kjerner er det en del uenighet ute å går om. Selv ville jeg tatt 4 kjerner, da den vil holde lengst (flere og flere programmer/spill som støtter den) og prisforskjellen er jo ikke noe å snakke om. Men det kommer jo litt an på hvor lenge du ser for deg at maskina skal vare.

 

Hvis du leser masse guider mens du venter på maskinen i posten, er du klar til å bygge og ferdig på et par dager ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Flott. Eg trur det vert fire kjernar med tanke på at maskina skal vare ei stund. Det vert også 4 GB ram, men må eg då køyre 64bit Vista?

 

Eg kjem til å kjøpe eit hovudkort med støtte for SLI, men kjøper berre eitt grafikkort i første omgong. Må dette grafikkortet sjølv støtte SLI, eller er det berre hovudkortet som treng det?

Endret av pwisher
Lenke til kommentar

Du må ikke nødvendigvis kjøre Vista for 4gb ram, men du må kjøre 64bit enten xp eller vista. Men vil anbefale vista uansett, det har feks directx10 som tvilsomt kommer på xp. Dessuten har vista en rekke forbedringer "under panseret" :)

 

Angående grafikkortet:

Hvis du kanskje skal kjøpe et grafikkort til i framtiden, så må grafikkortene

1. Støtte SLI seg imellom ja (det er en liten kabel). Du kan altså ikke sette inn 2 stk av hvilke som helst kort, det vil ikke virke og kanskje skade maskina også.

2. Kortene må være identiske.

 

edit: presisering

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

Nr.2 til crossfire stemmer ikke helt, men omtrent.

 

Du kan velge 2 skjermkort som har samme prosessor, gjør ikke noe om den ene er klokka litt høyere eller lavere men, viss du kjøper ett godt overklokket skjermkort og ett med standard frekvenser vil da resultere i att det beste kortet blir automatisk klokket ned til det med standard frekvenser.

 

Vil foreslå å gå for en firekjerner prosessor.

 

vil forslå og lese enn del tester og spør her på forumet om diverse deler eller se om det ligger ute noen informasjon om delene dine her rundt på forumet.

 

Lykke til med bygginga.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen og hovedkortet får noen andre kommentere, er litt usikker der.

 

Jeg ville ha droppet raptor disken. Det er litt oppskrytt, etter min mening.

 

Dessuten ville jeg brukt en annen vifte enn boxed vifta, den blir ganske varm selv om man ikke klokker og bråker (?).

 

Ellers ser det greit ut, du kunne jo ha investert i et gtx skjermkort avhengig av budsjettet ditt (hvis du kutter raptor disk får du jo ekstra cash som kan plasseres i skjermkort feks) :)

 

edit: feks denne disken er fin-fin

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar

Er litt usikker. Hovedlagring vil eg ha på ein ekstern disk for mobilitet (difor legger eg ved ein ny ekstern disk på 500GB med SATA-støtte). Så ein stor intern harddisk trenger eg ikkje. Eg vil ha ein liten, stille og rask en. Eg har ikkje funne nokon disk som er raskare enn raptoren, og mange seier at den ikkje er bråkete (mange påpeiker forøvrig også ein stygg knarkelyd...).

 

Eg har høyrt at vifta kan stillast slik at den ikkje bråkar (har ein nabo som nettopp kjøpte to av den og virker nøgd). Om den blir varm sjølv utan klokking er det jo litt dummare...

 

Gtx gir en ganske stor prisforskjell, da... nesten 2000, om eg hugsar rett. Men det skal vurderes :9

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Eg vil tru eg kjem til å stortrives med å bygge. Det er berre dumt viss det tek for mykje tid... :\

9220346[/snapback]

 

Om du setter av 2 timer, så er jeg overbevist om at du er ferdig før det.

Med mindre du har barn rundt anklene som vil se, og en kone som lurer på hva alt kostet - selvsagt..

Lenke til kommentar

2 timar passar meg bra! :) Eg har ein meir erfaren kamerat i same leilighet, så om eg treng hjelp har eg det. Har ikkje barn, enno, men ein kjæreste som antakeleg kjem til å vere skeptisk til bruken av pengar, ja... :\

 

Eg har sett på vifter no, men er usikker på om eg eigentleg trenger bedre vifter. Uansett, eg har funne ei anna som eg har oppdatert lista med for samanlikning. Den er dyrare, og sikkert litt stillare (?), men trenger eg den kontra dei to eg allereie hadde?

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg forstod deg rett, men du kan ikke "erstatte" en CPU-kjøler med 2 kabinettvifter. Selve kjøleribba har jo alt å si der. Så du må ikke sammenlikne de mot hverandre. Du trenger både kabinettvifter som flytter luft gjennom maskina, og cpu kjøler. Den du har valgt virker fin forresten, tror jeg har ca den samme.

 

Om du trenger en bedre cpu kjøler - vel maskina vil selvsagt fungere med den vanlige, men den er varmere. Det er en vurderingssak, og igjen særlig om du vil fikle litt med overklokking.

 

edit: 2 timer synes jeg virket veldig lite for å bygge da - skal jo være forsiktig osv.. jeg løp og tok på vasken på kjøkkenet hele tida fordi jeg var redd for statisk elektrisitet :p Så er det jo installering av windows etc.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
edit: 2 timer synes jeg virket veldig lite for å bygge da - skal jo være forsiktig osv.. jeg løp og tok på vasken på kjøkkenet hele tida fordi jeg var redd for statisk elektrisitet :p Så er det jo installering av windows etc.

9223975[/snapback]

 

Jeg har anbefalt at han kjøper antistatisk armbånd (ca 100kr, og fås på databutikkene på nett, Clas Ohlson, Biltema, etc.) for å sikre seg og sine nyervervede dyre komponenter.

 

Installering av Windows og drivere og slikt har jeg ikke tatt med i beregningen, kun oppakking av esker og montering i kabinett. Rett og slett få maskinen ferdig bygd.

 

Installasjonen av Windows kan han jo sette på når han vil, og så gjøre noe annet i 20 minutter.

Lenke til kommentar

Då har eg gjort eit par endringar:

 

- Skifta harddisk

- Skifta straumforsyning

 

No har eg litt over 1000 kroner å gå på. Tips til ting som betrar maskina? Eller skal eg berre spare dei? Er litt usikker på om eg skal gå opp til GTX (ca +1000,-), men vil dette gjere at noko anna bør skiftast? Har eg plass til eit slikt kort i kabinettet? Vert det for varmt (sjølv om eg ikkje klokkar)?

 

Ang. kjøling er eg framleis i villrede. For det første: Treng eg ein cpu-kjølar, eller kan eg berre fjerne den Zalmangreia eg har satt opp? Her kan det nemnast at eg mest sannsynleg ikkje kjem til å klokka, og om eg gjer det vert det lite. Til sist: Sirkulasjonsvifter. Bør eg skifte dei eg har valt?

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon som deg nå, og jeg valgte å droppe cpu-kjøler i første omgang. Man ser jo temperaturen på CPU, om den blir skummelt høy, er det billig å skaffe cpukjøler i ettertid. Ved å droppe den nå, har du mere penger til de dyre komponentene.. :)

 

Just my 5 cents

Lenke til kommentar

Det lureste for deg, og kanskje det beste for de fleste, vil nok være å velge en "pakke" fra f.eks. komplett.no og deretter tilpasse f.eks. CPU, minne og skjermkort etter egne behov og egen lommebok. På kompletts hjemmesiden kan du se testvinnertilbudet til 9.995 og hvis du f.eks. velger et litt bedre skjermkort, litt raskere ram, så får du både en fantastisk god PC, men i tillegg monterer komplett alt sammen og tester at alt funker før du får den. Og da har du også garanti på alle deler, i motsetning til hvis du bestiller enkelt deler og setter sammen, så kan det være vanskelig å finne ut hva som ikke fungerer etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...