Gå til innhold

Hva ER det med offentlige tjenestemenn?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Min samboer ble stoppet i trafikken av en politikvinne. Hun sa at hun ikke hadde sett når min samboer kjørte (bak en sving...) så hun skrev ut en bot "for å være sikker".

 

Så, en kort tid etterpå kommer vi med danskebåten til vippetangen.

Vi bor så nær både sverige og danskebåten at vi er gjevnlig over grensene.

siden vi drar så ofte, så er det ingen vits i å smugle over kvoten og jeg har derfor ikke brydd meg med å lære de nøyaktige kvotegrensene men vet at man kan ta med en flaske konjakk og en pakke røyk uten å bli stoppet.

Vel, kommer iland og jeg blir stoppet av en ivrig toller som tydeligvis skal "ta" noen.

Med brysk stemme spør han meg om hva kvotegrensene er, og siden jeg aldri har hatt behov for å lære dem så svarte jeg som sant var at det visste jeg ikke.

Han svarer da med sur stemme at jeg ikke trenger å spille dum.

Da han åpner bagen ser han at den er mer enn halvfull av in samboers klær.

Han tror da umiddelbart at det er JEG som kler meg i dameklær, og jeg må forklare for han at vi faktisk klarte oss med en bag når vi reiste sammen.

Under tvil får jeg da ringe til min samboer og han blir tydeligvis overrasket når han ser at hun faktisk dukker opp.

MEN, han rakk å spydig spørre om hun ikke kom siden det gikk mer enn 10 sekunder etter at jeg hadde ringt.

 

Jeg ser jo selvsagt at folk flest som reiser sjeldnere over grensen sikkert er flinkere til å pugge kvoteregler, men tolleren trenger ikke ha dennholdningen allikevel.

Har utdanningen til politi og toller nå synket til et nivå hvor hvem som helst tar det som en siste utvei hvis de ikke kommer inn noe annet sted eller hva er det som skjer siden de blir surere og surere og stadig oftere skal ta noen på en eller annen måte.

 

Er det andre som også opplever å bli trakkassert slik?

Synes vi opplever det mer og mer, jeg...

 

Som en parantes kan man jo nevne at "alle" som smugler sender en kamerat med en tung bag uten/med lite alkohol og sigaretter i mens de andre drar rett gjennom med en lett bag full av sigaretter og sprit.

Utrolig at tollerne ikke skjønner dette, siden de FORTSETTER å gå på de som har tunge bager med mye klær i.

Herregud, hvis jeg virkelig SKULLE smuglet, så ville jeg ihvertfall ikke slept en tung bag gjennom tollen...det er jo KUN for å lokke tollerne til å sjekke feil bag og SÅ dum er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første var litt kryptisk ;)

 

Du generaliserer kanskje litt i overkant. Hva er det med offentlige tjenestemenn? Nå skal jeg ikke være pedantisk, men gruppen offentlige tjenestemenn dekker faktisk en ganske stor del av norges befolkning ;)

Hva om jeg hadde spurt; Hva er det med legene? Hva er det med sykepleierne, Hva er det med fiskerne? Hva er det med bøndene? Hva er det med alle forumbrukerne?

 

Skjønner? ;)

 

Og alle vet såklart bedre enn tollerne hvordan de skal gjøre jobben sin ;)

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar

Det er mange som ikke skulle hatt autoritet i det hele tatt, og det er kanskje derfor det nettopp er så mange i disse stillingene. Maktsyke mennesker som søker seg inn i forskjellige jobber der de nettopp får autoritet over noen.

 

Jeg mener politiyrket er verst. Det finnes et knippe gode politimenn som er opptatt av å opprettholde lov og orden samt. bidra med noe positivt til samfunnet, mens man har en annen gjeng med nisser som ble politi for å bestemme, skrive ut bøter og fakke skurker. Frykter terskelen for å bli politi blir enda mindre dersom FrP kommer til makten (De vil jo tross alt ha MYE, MYE mer politi ute i gatene..)

 

Men tollerne er ikke akkurat noe stort bedre.. Altså.. Hva er tankegangen når man søker jobb/utdanning som toller? :p "Jeg vil ta turister som tar inn ei ekstra flaske brennevin over grensa! Jippi!"

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

For å oppklare litt rundt første biten:

 

Min samboer skulle på jobb en morgen, og avkjørselen til jobben er slik at man må krysse et kollektivfelt.

Dette er det en åpning for på stedet, men på grunn av at det er ekstremt lang rushtidskø om morgenen så tar alle av ca. 80-100 meter før isteden for å snegle seg frem i 5 km/t med full stopp annenhver meter.

Hun har kjørt forbi massevis av politikontroller før og ingen har reagert på dette.

Avkjørselen ligger etter en sving, så derfor kan ikke politiet se lenger enn til svingen og dette brukte altså politikvinnen som argument for å skrive ut en bot på 4200,- kroner.

Altså, siden hun ikke kunne se om min samboer hadde kjørt kontinuerlig i kollektivfeltet så bøtela hun som om hun hadde gjort det for å være sikker.

Min samboer kunne selvsagt ikke bevise at hun ikke hadde kjørt i kollektivfeltet hele tiden, det kan man jo naturligvis ikke, så hun måtte pent vedta boten.

For meg så blir det som om en parkeringsvakt går bort til en vilt fremmed og sier at fordi han ikke vet om han har feilparkert tidligere idag så skriver parkeringsvakten ut en parkeringsbot for å være sikker.

 

Det som er mitt "budskap" er at jeg synes flere og flere politimenn, tollere osv driver med reinspikka trakkasering fordi de har den makten de har og jeg synes de burde vært luket ut og bort fra gaten lenge før de kommer dit de er.

 

Hvis jeg hadde vært narkoman uten busslappen, så hadde jeg sikkert ikke fått kjøre skolebussen, og hvis de ikke kunne la være å trakkasere folk så burde de ikke fått slike jobber hvor de kan trakkasere.

 

Nå skal ikke jeg være besservisser over hvordan tollerne skal gjøre jobben sin, men man bør vel forvente et minimumsnivå av iq på de som jobber som toller.

Hvis jeg skulle smugle noen flasker ekstra gjennom tollen, så hadde jeg selvsagt ikke lagt dem i en blytung bag som jeg slepte gjennom tollen...jeg ville jo selvsagt gått gjennom lett og med minst mulig bagasje. Det er jo det samme som om hvis jeg skal gjennom en sikkerhetssjekk så går jeg ikke med jaktkniv, to-tre geværer skjult under jakka, en sekk full av boksåpnere i metall, og ellers nok metall på kroppen til å få det til å ryke av metallsøkeren.

Lenke til kommentar
Min samboer kunne selvsagt ikke bevise at hun ikke hadde kjørt i kollektivfeltet hele tiden, det kan man jo naturligvis ikke, så hun måtte pent vedta boten.

For meg så blir det som om en parkeringsvakt går bort til en vilt fremmed og sier at fordi han ikke vet om han har feilparkert tidligere idag så skriver parkeringsvakten ut en parkeringsbot for å være sikker.

Jeg syns du roter deg langt inn i tåkeheimen og vel så det. Klart det svir på pungen å bli bøtelagt, men hvem som helst kunne ha sagt at h*n lå i kollektivfeltet for å svinge av ved neste avkjøring.

 

Melkekartong: Det du beskriver er bare et av arbeidsområdene til tollerne. Hva med jobben de gjør med å beslaglegge narkotika, smugling i større skala slik at økonomien holder seg på beina, etc. etc.?

Lenke til kommentar

I agree.

Dette blir jo bare tull.

I det første tilfellet er det jo relativt klart at hun har overtrådt trafikkreglene, om hun har kjørt 500 eller 200 meter i kollektivfeltet spiller vel forsåvidt liten rolle. Han hun kjørt 20 meter i det kunne jeg ha vært enig, det er derimot ikke tilfelle her.

 

Hva er hensikten med å sutre over parkeringsgebyr, forelegg for fart osv. Enhver må ta konsekvensen av de handlingene de gjør. Har du fått et forelegg for fart har du kjørt for fort, så enkelt er faktisk det.

Når det gjelder ditt eminente eksempel med tollere så stoler jeg på at de har både nok utdanning, erfaring og kompetanse til å utføre jobben på en tilfredsstillende måte. Jeg tipper de vet mer om smulingsmetoder mm. enn deg og meg, og å slutte at de er ubrukelige på bakgrunn av at du har gått forbi tollen en gang i 30 sekunder sier vel om din evne til å trekke logisk gyldige slutninger enn om deres arbeidsmetoder.

 

Slutt og syt, betal forelegget for å ha overtrådt trafikkreglene og la tollerne gjøre jobben sin.

 

Mine 0.02 $

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Poenget er at slik trafikksituasjonen er på stedet så kjører alle i kollektivfeltet de siste 50-100 meterne, dette ser politiet gjevnlig når de har kontroll på stedet og INGEN hadde til da brydd seg med det fordi det er så åpenbart og naturlig hvorfor folk gjør det.

Så kommer det et kvinnepoliti som sikkert hadde gla`uka si, og argumenterer med at siden hun ikke hadde sett hvor lenge hun hadde kjørt i kollektivfeltet så bøtela hun for å være sikker.

Å bøtelegge for å være sikker blir helt feil synes jeg.

Blir akkurat det samme som om man får en fartsbot selv om man ikke kjører for fort fordi politi som stoppet deg ikke kunne vite om du tidligere på dagen hadde brudt fartsgrensen.

Det må legges til at grunnen til at hun ble bøtelagt i det hele tatt var at politikvinnen trodde hun hadde kjørt i kollektivfeltet hele tiden.

Hadde det kun var fordi hun tok av noen meter for tidlig, så hadde hun ikke fått bot i det hele tatt.

Hun fikk altså bot for noe hun ikke hadde gjort fordi hun ikke kunne bevise at hun ikke hadde gjort det.

 

Det var tidligere noe som het tillit til politiet, og etter flere slike rare avgjørelser jeg har hørt og nå opplevd så er ihvertfall min tillit borte.

Problemet med det er at neste gang jeg blir stoppet må jeg anstrenge meg for ikke å snakke saaakte fordi jeg kommer til å oppfatte all politi og tollere som mentalt tilbakestående.

 

Når jeg på vippetangen begynte å vise spydige tendenser fordi jeg faktisk oppfattet tolleren som dum (og jeg har aldri før genuint oppfattet folk som seriøst DUMME) så oppfattet tolleren det som nervøsitet som sikkert forsterket tollerens mistanke om at YES! Her kommer en storsmugler slependes med sin blytunge bag full av narko og sprit rett forbi tollen! HAN må jeg ta...han MÅ jo være storsmugler.

Kan tenke meg skuffelsen var DYP da han åpnet bagen og så at den var sprengfull av KLÆR og 2-3 colabokser som attpåtil var LIGHT!!

Han lot vel skuffelsen sin gå utover meg.

 

Det som OGSÅ var morsom i saken var jo at samboeren min og venninnen hadde god tid til å gå i bilen før de kom tilbake, så OM vi hadde smuglet så ville de selvsagt latt smuglervarene ligge igjen i bilen.

DEN ble jo ikke sjekket, så når de kom tilbake så ville de selvsagt vært under kvota OM de hadde smuglet.

 

Synes at situasjonen var særdeles godt demonstrert i sangen politimester Egil, og det er vel tross alt grunnen til at jeg ler ekstra mye når jeg ser den musikkvideoen.

så det kom vel noe godt ut av saken, tross alt.

En god latter forlenger livet, så jeg tjente vel noen år ekstra på jorden av denne saken tenker jeg.

Lenke til kommentar

Saken om politiet og boten skal jeg ikke si noe om, de andre sier vel mye av det jeg tenkte.

 

Når det gjelder tolleren og dameklær, så sier man selvfølgelig som du gjorde, at det er andres klær. MEN, om du så hadde valgt å kle deg i dameklær, så er det jo for svarte ikke noe av tollerens business. Måtte du ringe etter samboeren på tollerens oppfordring? Så han skulle sjekke at du ikke var transvestitt? (Det er såvidt jeg kan gjette meg til, ikke ulovlig) :hmm: Eller var det for å redde eget ansikt? :p

Lenke til kommentar

Det er vel godt mulig at det tolleren lurte på var om han hadde med seg en bag for noen andre over grensen. Noe som ikke er smart hvis man ikke er 100% sikker på hva som er i den.

 

Når det gjelder kollektivfeltet; do the crime, do the time. Selv om 'alle' gjør sånn og sånn er det ikke automatisk lov.

Lenke til kommentar
Vel, kommer iland og jeg blir stoppet av en ivrig toller som tydeligvis skal "ta" noen.

9217359[/snapback]

No shit. Trodde de bare ville slå av en prat, jeg.

Hva vil du egentlig at tollerne skal gjøre? Spørre deg pent om du har smuglet eller ikke? Det er derfor det finnes rødt og grønt felt, og det er fordi enkelte smugler på grønt at de kontrollerer. Du fikk bagen din åpnet og overfladisk sett gjennom, og jeg synes du er passe hårsår når du tar sånn på vei over en slik bagatell. Hvordan han snakker til deg har lite med saken å gjøre, for det er tross alt ikke et serviceyrke heller (og det er en mye mer hensiktsmessig strategi å stresse folk litt hvis de smugler fremfor å koseprate).

 

Når jeg tok tog fra Amsterdam til München ble jeg og en venninne tatt med på glattcella og strip-searchet, samt at de saumfarte all bagasje og pakket den ned igjen slik som bare tysk politi kan pakke. Men de gjorde bare jobben sin.

 

 

Og når han spurte om du visste kvota, så traff du ganske bra med en flaske konjakk og en pakke(kartong?) røyk, så hvorfor ikke bare svare det du tror?

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det som irriterte meg med den første biten, var at hun ble bøtelagt for noe hun ikke hadde gjort fordi hun ikke kunne bevise at hun ikke hadde gjort det.

Hun ble IKKE bøtelagt for å ha tatt av noen meter for tidlig, det gjør alle og det er tydeligvis greit.

Bota fikk hun fordi politikvinnen ikke kunne se rundt svingen om hun hadde kjørt HELE tiden i kollektivfeltet.

Så hun bøtela for å være sikker.

Det er det prinsippet jeg er irritert på, og å betale 4200,- for noe hun ikke har gjort er irriterende når man kunne brukt de pengene på andre ting.

Hele poenget med saken er jo også at hun har kjørt på akkurat samme måte forbi massevis av kontroller på akkurat samme sted, og hverken hun eller alle andre som har gjort det har noensinne blitt stoppet for det.

Men så, plutselig en dag, blir hun stoppet og bøtelagt for noe hun ikke hadde gjort fordi politikvinnen ikke kunne se rundt en sving at hun ikke hadde gjort det.

Møkkapoliti!! :mad:

 

Når det gjelder tollersaken så var det tolleren som krevde at jeg skulle ringe, ja.

Jeg har ikke noe problem med at de har en jobb å gjøre, men det e rmange måter å gjøre jobben på.

Tror virkelig tollerne at en som smuglet ville smuglet i en blytung bag som ble slept gjennom tollen?

Og tror virkelig tollerne at alle kan kvotereglene på rams med alle kombinasjonsmuligheter?

 

JEG tror det finnes altfor mange machotollere, som ser en storsmugler i alle og skal tøffe seg litt ovenfor de de plukker ut.

Å kommentere at det var mye dameklær i bagen mens han ser lurt på meg, er unødvendig når han var nødt til å se at vi reiste sammen.....spesielt når dama sa at hun gikk ut i bilen og ventet så lenge.

Tolleren pushet på for å skape en dårlig stemning, og hvis det var det som skulle til for å redde dagen hans så gjorde det vel det da.

Lenke til kommentar
Hvordan han snakker til deg har lite med saken å gjøre, for det er tross alt ikke et serviceyrke heller (og det er en mye mer hensiktsmessig strategi å stresse folk litt hvis de smugler fremfor å koseprate).

9242123[/snapback]

Hva vil du karakterisere jobben deres som da? Og jo, selv om han har en jobb hvor han er en autoritetsfigur kan man kreve at de ihvertfall skal holde en høflig tone. Det er stor forskjell på å ha en høflig og saklig tone og å "koseprate". Om vedkommende er transvestitt eller ikke burde være fullstendig likegyldig for tolleren.

 

Og på hvilken måte lønner det seg å stresse folk? Hvis han først skal se gjennom sakene deres får han jo svaret han trenger uten å måtte stresse det ut av folk.

Lenke til kommentar
Hva vil du karakterisere jobben deres som da? Og jo, selv om han har en jobb hvor han er en autoritetsfigur kan man kreve at de ihvertfall skal holde en høflig tone. Det er stor forskjell på å ha en høflig og saklig tone og å "koseprate". Om vedkommende er transvestitt eller ikke burde være fullstendig likegyldig for tolleren.

 

Og på hvilken måte lønner det seg å stresse folk? Hvis han først skal se gjennom sakene deres får han jo svaret han trenger uten å måtte stresse det ut av folk.

9242412[/snapback]

 

Med serviceyrke, så mener jeg et yrke hvor du betaler noen direkte eller indirekte for å yte deg en tjeneste, og hvor denne personen på et vis har en interesse av at du skal ha et godt forhold til tjenesteyteren (butikker ol.).

 

Ang. dette med å stresse folk, så vil det gi tolleren ytterligere psykologisk overtak, og han vil lettere kunne avsløre nervøsitet og usikkerhet. Bare en teori fra min side, men jeg er i alle fall ingen god løgner, og blir i grunn litt bekymra bare de ser på meg. Jeg ser helst at tollere holder en alvorlig tone.

 

Kanskje tolleren mistenkte trådstarter for å ha stjålet bagen, og ville se den som eide resten av sakene? Hvis trådstarter bare var bekymret for at tolleren skulle tro han var transe, så kunne han jo kledd på seg en bh og vist at det ikke var hans størrelse.

 

Poenget mitt er at tolleren gjorde jobben sin, trådstarter har ikke blitt utsatt for noe slags maktmisbruk eller grov urett, han er rett og slett bare hoven og overlegen (jfr. at han ser på de som dumme) og ser på seg selv som for god for å bli kontrollert i tollen. Jeg trekker konklusjonen at offentlige tjenestemenn for det meste er en gjeng med greie folk.

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...