Gå til innhold

Klippe klørene på katter?


Anbefalte innlegg

Jeg så på TV Norge for leden, der jeg så et program som handlet om plastisk kirurgi for dyr. Man fikk se intervju med eiere som ville at deres dyr skulle gå igjennom operasjon for å oppnå et resultat som ville virke fordelaktig for dyret/eier.

 

En kanin hadde en stor fetklump ut fra halsen(virket det som) som hemmet kaninens evne til å vaske seg. Når denne ble fjernet fikk kaninen et nytt liv.

Det ble også vist en bulldog som fikk fjernet rynker i ansiktet som dekket for øynene til hunden.

 

Deretter kom vi til to kattunger som måtte få klørene klippet av pga ødeleggelser av møbler og gardiner i huset til eierene. Jeg har undret litt hvordan dette vil påvirke kattene.

Kattene trenger vel klørene som forsvar, og blant annet klatring av klær. Klørene deres kan sammenlignes med hendene eller fingrene våre. Jeg syns dette var virkelig egoistisk

av eierne. Å hemme en katt pga en vane som forsvinner ved alderen, da snakker jeg om kloring, klatring og generelt utforskning av sine omstendigheter.

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke man skal klippe klørene på katter. De trenger de til forsvar ute, og til å klatre i trær, og alle andre mulige ting. Sånn som f.eks katten vår, han er den tøffeste i nabolaget, men jeg lurer på om han i det hele tatt hadde klart seg uten klør :S

Lenke til kommentar

Kattene på programmet var jo innekatter, så de slåss vel ikke så mye og har ikke muligheten til å klatre i annet enn gardiner.

Når det er sagt, syns jeg sånne lettvinte løsninger for eiers skyld er helt på trynet. Greit nok med kaninen som fikk den valken pga. den var drektig, men dachsvalpen og kattene.. nei, øsj.

Lenke til kommentar

Jeg tør ikke klippe neglene på katta, i frykt for at jeg treffer for langt inn... Har vært flere ganger jeg har klemt litt forsiktig på saksa for å forsikre meg om at jeg ikke har klippet for langt inn, men selv da rykker katta til og stikker redselsslagen av. Får stole på at hu skraper nok av neglene av på klorestativene ;)

Lenke til kommentar

Klippe klørne på katta? Jeg tror dere er rusk. Katter fikser det helt fint selv. Om man har et problem med at kattunger klatrer i gardinene, så bør man ikke skaffe seg kattunger.

 

nirvana1: Katten klarer det der helt fint selv. Det er IKKE nødvendig å klippe noe som helst.

Lenke til kommentar

Må ikke finne på å klippe klørne på katta!! Det går nervebaner ganske langt fram i kloen hos katter, derfor kan det uansett bli utrolig smertefullt for dem.

 

Har hørt om operasjoner der klør blir tatt bort, men faen da! Kan det virkelig være nødvendig, klarer man ikke ha en katt som naturlig har utviklet klør å trenger dem så har det mennesket ikke noe med en katt å gjøre lenger

Lenke til kommentar

aiaiai, ta dere sammen da folkens! Man kan da like fint klippe klør på katter som på hunder, uten at det skader katten! MEN, utekatter bør få han sine klør i fred for å evnt kunne forsvare seg mot fiender ;)

 

Selv har jeg to innekatter (og en utekatt), og klørne på de som er inne blir klippet minst 1 gang i mnd, alt ettersom hvor fort jeg merker at de er lange. Så lenge de er inne hele tiden, klarer de ikke slite disse like fort ned som utekatter, og de henger seg fast i klær, sofa, tepper osv. (altså, henger seg fast når katten går, koser eller annet, ikke fordi de klorer).

 

Det går HELT fint å klippe klørne dems. BAre å holde katten fast, klemme på "tåa" så kloen kommer ut, og klippe så nært nerven som mulig UTEN å treffe den. Gjort på 2 min pr katt.

Lenke til kommentar
aiaiai, ta dere sammen da folkens! Man kan da like fint klippe klør på katter som på hunder, uten at det skader katten! MEN, utekatter bør få han sine klør i fred for å evnt kunne forsvare seg mot fiender ;)

 

Selv har jeg to innekatter (og en utekatt), og klørne på de som er inne blir klippet minst 1 gang i mnd, alt ettersom hvor fort jeg merker at de er lange. Så lenge de er inne hele tiden, klarer de ikke slite disse like fort ned som utekatter, og de henger seg fast i klær, sofa, tepper osv. (altså, henger seg fast når katten går, koser eller annet, ikke fordi de klorer).

 

Det går HELT fint å klippe klørne dems. BAre å holde katten fast, klemme på "tåa" så kloen kommer ut, og klippe så nært nerven som mulig UTEN å treffe den. Gjort på 2 min pr katt.

9221610[/snapback]

 

Nå vet jeg ikke hva du mener med å klippe klørene. I programmet jeg så ble hele neglen fjernet. Jeg er tror ikke de vokser ut igjen, men jeg kan ta feill. Hvis klippe saken dreier seg om innekatter så er ikke konsekvensene så store som ved utekatter(som trenger klørene til blant annet, forsvar). Men det er jo fremdeles en bit av en katt man fjerner. Jeg har hatt katt hele livet, alle har vært utekatter. Men det hendte at de strakk seg og klorte på sofaen vår. Vi løste dette problemet med et klorstativ(om det kan kalles det), det finnes andre måter å få kattene til å slutte å klore på møbler. Men det er vel også spesielt et kattunge fenomen og krever som oftest tålmodighet og tid for å endre.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet (fra et annet forum) at de i dette tvinnslaget fjernet ALT, og DET er jo på sin side langt i fra akseptabelt, men her i tråden ble det snakk om å klippe klør, som i å KLIPPE klørne, forstod jeg det som.. PÅ samme måte som man gjør på en hund.

 

Og når det kommer til klorestativ... Jeg kan love deg at kattene mine ikke har mangel på dette. Da jeg har bygd "gulv til tak" klatre/klore stativ til dem av to trær som opptar deler av stua mi ;) Men allikevel holder ikke dette på klørne på mine katter.

 

;) (skal se om jeg finner bilde av dette jeg, eller om det gikk tapt under en pc kræsj her)

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet (fra et annet forum) at de i dette tvinnslaget fjernet ALT, og DET er jo på sin side langt i fra akseptabelt, men her i tråden ble det snakk om å klippe klør, som i å KLIPPE klørne, forstod jeg det som.. PÅ samme måte som man gjør på en hund.

 

Og når det kommer til klorestativ... Jeg kan love deg at kattene mine ikke har mangel på dette. Da jeg har bygd "gulv til tak" klatre/klore stativ til dem av to trær som opptar deler av stua mi ;) Men allikevel holder ikke dette på klørne på mine katter.

 

;) (skal se om jeg finner bilde av dette jeg, eller om det gikk tapt under en pc kræsj her)

9222294[/snapback]

 

 

Det var bare en enkel misforståelse da :)

Må si at du er litt uheldig med kattene dine da, mine katter klorte bare på et lite stativ. Men de var jo som sagt utekatter i tillegg. Ser ut som du gjør mye for kattene dine, det liker jeg. Flotte katter forresten.

Lenke til kommentar

Jeg synes eierene av kattene valgte en teit, egoistisk og lat løsning.

Hva med å heller lære opp kattene til at det er galt å klore opp møbler?

 

Et tips til alle katteiere der ute:

Kjøp en tom spruteflaske (ikke AJAX e.l. da såpen sitter igjen etter flere tusen sprut)

 

Sprut i ansiktet (HAHAHAA) på katta di hver gang den gjør noe galt, så lærer den VELDIG fort forskjellen på rett/galt.

Lenke til kommentar
Jeg synes eierene av kattene valgte en teit, egoistisk og lat løsning.

Hva med å heller lære opp kattene til at det er galt å klore opp møbler?

 

Et tips til alle katteiere der ute:

Kjøp en tom spruteflaske (ikke AJAX e.l. da såpen sitter igjen etter flere tusen sprut)

 

Sprut i ansiktet (HAHAHAA) på katta di hver gang den gjør noe galt, så lærer den VELDIG fort forskjellen på rett/galt.

9229458[/snapback]

 

 

SÅ å klippe klør som vokser så mye at katten ikke selv klarer å slite dem ned når de går inne er en teit og egoistisk løsning? hmm, ja ok... :hrm:

 

Og hva med å trene katten med positiv trening istedet? Det funker faktisk det også. Gi den ros og godbit hver gang den klorer på klorebrett, og hver gang den klorer på sofan, så bærer man den bort til klorebrettet, og begynner den å klore der da, så får den ros og godbit med engang..

 

Du verden så misforståtte dyr katter er... De er faktisk fullt mulige til å trene til det meste de også, akkurat som hunder, fugler, delfiner, hester, kyllinger, kaniner osv osv...

Lenke til kommentar
SÅ å klippe klør som vokser så mye at katten ikke selv klarer å slite dem ned når de går inne er en teit og egoistisk løsning? hmm, ja ok...  :hrm:

 

Og hva med å trene katten med positiv trening istedet? Det funker faktisk det også. Gi den ros og godbit hver gang den klorer på klorebrett, og hver gang den klorer på sofan, så bærer man den bort til klorebrettet, og begynner den å klore der da, så får den ros og godbit med engang..

 

Du verden så misforståtte dyr katter er... De er faktisk fullt mulige til å trene til det meste de også, akkurat som hunder, fugler, delfiner, hester, kyllinger, kaniner osv osv...

9229508[/snapback]

 

Katten min klorer og biter hvis jeg prøver å løfte den når den er "opptatt". :(:no:

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Da har den sannsynligvis blitt oppdratt feil ;)

 

Ingen av mine klorer eller biter meg. Han ene, som er oppdratt av typen min, tyr til tennene om noe går han i mot, men mine to gjør aldri det. De har lært at å bite i hender aldri fører til noe gøy, derfor gjør de det ikke.

 

Eldste katten er blitt sjekket av veterinær etter bitt av hund, dypt sår i haka som vesket og blødde, men han satt dønn i ro i våken tilstand fordi je holdt han, og han stoler på meg. (forøvrig ble veterinæren så imponert av dette at vi slapp å betale en dritt for hverken utrykning, medisiner eller behandling).

 

Katter som oppdras med en snill hånd, (men konsekvent) blir som regel greie å håndtere resten av livet.

 

Å LEKE med en katt med hendene er som å oppfordre tl at den skal bite deg senere. ;)

Lenke til kommentar
Å LEKE med en katt med hendene er som å oppfordre tl at den skal bite deg senere. ;)

9229579[/snapback]

 

Jepp. Det er den smellen jeg virkelig har gått på. Katten min kan til tider være veldig kosete, tillitsfull, etc.

Men jeg har en arm med så mange arr at de fleste tror jeg er en eller annen ustabil emo kid :p

 

Men han klorer heller ingen andre enn meg, men jeg må få en stopp på det. Han er 1 år gammel, og jeg kan ikke risikere at han en dag klorer løs på en baby. Tror ikke på det å straffe katter ved å ta de i nakkeskinnet, og er litt usikker på hvordan jeg skal få han til å forstå at det ikke nytter å klore. Kanskje bare trekke meg hver gang han blir brutal..

 

 

Du har forresten bygd en skikkelig imponerende "lekepark" :D

Lenke til kommentar

Takk for det ;)

 

Men ja, begynner han å klore, NULL mer lek, NULL mer oppmerksomhet. Slutter han da å klore, så kan du fortsette å leke. Men alltid med en leke! ALDRI med fingrene. Dette må du være 110% konsekvent på ;) Og klorer han i fingrene, er det null mer gøy for den katten der og da. ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...