Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HP Support og batteriproblem


Anbefalte innlegg

Kjæresten min har en HP Compaq NX8220. Problemet med pcen er at den ikke fungerer når man tar ut strømkontakten. Når batteriet er i, oppdager pcen batteriet, og man kan også se info om hvor ladet det er, men med en gang strømkontakten forsvinner, slår også pcen seg av.

 

Når det gjelder HP support så var det heller skralt med hjelp derfra. Når hun pratet med dem, fikk hun med en gang spørsmål om adresse og lignende, slik at de kunne fakturere henne for samtalen, og eventuellt hjelp fra dem. Likevel om garantien er gått ut, burde det strengt tatt være mulig å høre med dem hva problemet kan være. Noen som vet om noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er et kjent HP problem.

 

Disse maskinene har problemer med strømkontakten i selve PC'n, dårlig lodding på hovedkortet.

 

:roll:

9212996[/snapback]

 

Har du noe forslag til løsning på problemet? Eller må den inn til rep? Har du noe anslag om hvor mye det eventuelt kommer til å koste?

Lenke til kommentar

ok, skal være veldig forsiktig med å uttale meg konkret om din PC, men jeg har samme PC selv og jeg har "inside" informasjon om bærbare HP maskiner. Disse maskinene er gode PC'er, men de har/har hatt kontaktproblemer (12 volts pluggen) på modellen 8220.

 

Anbefaler at dere tar kontakt med at HP verksted for å konstatere problemet.

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar
ok, skal være veldig forsiktig med å uttale meg konkret om din PC, men jeg har samme PC selv og jeg har "inside" informasjon om bærbare HP maskiner. Disse maskinene er gode PC'er, men de har/har hatt kontaktproblemer (12 volts pluggen) på modellen 8220.

 

Anbefaler at dere tar kontakt med at HP verksted for å konstatere problemet.

 

:dontgetit:

9213087[/snapback]

 

 

Tusen takk for hjelpen, skal høre med HP. Håper bare supporten deres kan være litt mer hjelpsom. Er greit at det bare er ett års garanti, men det betyr ikke at pcen skal slutte å fungere etter 1 år. Men men, jeg får prøve.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 2 uker senere...
... Er greit at det bare er ett års garanti, men det betyr ikke at pcen skal slutte å fungere etter 1 år ...

 

Men 5 års reklamasjon, så hun kan reklamere på dette problemet og få det utbedret uten kostnad.

 

Batteri og lader har 6 måneders garanti, og 12 måneders reklamasjon, ikke 2 år garanti og 5 år rekl som resten av maskinen.

 

Jeg synes det høres merkelig ut at informasjon om batteriet kommer opp om det var noe "feil" i lodde punktet. om det var noe feil i den, skulle den vel ikke ladet i det hele tatt? Jeg ville ha testet med et annet batteri, evt adapter. Mitt råd er å ta den med til nærmeste PC verksted (Elkjøp, Expert e.l og få de til å teste ut med noe som kan passe. Det kan konstantere feilen med en gang og du slipper unødvendige kostnader om du skulle få avslag på reklamasjon.

Lenke til kommentar

1 - Hvor finner du at lader og batteri har 12 md. reklamasjonstid ?

 

2 - Tror du at det er noen grunn til å ta den aktuelle saken videre nå, 3,5 år etter at problemet dukket opp ?

 

1.

 

Batteri og lader går under "tilbehør" til maskinen og har derfor andre rutiner. Dessuten er batteriet en forbruksvare. Altså, den har en egen forventet levetid. Det sagt, viser det seg at Dell kjører sine egne rutiner på akkurat det her. Batteriet har 1 år garanti, ikke 6 måneder som nevnt over.

 

"Det er bare Dells batterier som leveres med 1 års garanti, er utviklet for optimal sikkerhet og ytelse for Dell-systemer, og får støtte fra Dells tekniske kundestøtte i hele garantiperioden"

 

"Alle oppladbare batterier slites ut med tid og bruk. Etter som tid og samlet bruk øker, vil ytelsen bli dårligere. En vanlig bruker vil normalt merke redusert brukstid etter 18 til 24 måneder. Kraftkrevende brukere kan oppleve redusert brukstid før det har gått 18 måneder. Vi anbefaler å kjøpe et nytt Dell-batteri til den bærbare PC-en når brukstiden ikke tilfredsstiller dine krav."

 

Sitert fra Dell sine sider.

 

Siden jeg ikke fant noen god informasjon rundt strøm adapteren kan dell eller service verksted Infocare kontaktes direkte. Normale rutiner for PC tilbehør er 6/6, men mulig Dell kjører eget her også.

 

2.

 

Du har rett, jeg så ikke datoen. Uansett, har du noen gang tenkt at det finnes flere der ute med samme problem? Eller hva tror du?

Lenke til kommentar

Som et tillegg til det R2B2 skrev (som for øvrig er 100% korrekt i forhold til norsk forbrukerkjøpslov, som skiller mellom hovedenhet og tilbehør) kan det nevnes at måten man kom frem til 12 måneders reklamasjon på batteri, er at man fastsatte at et batteri skulle kunne forventes å tale 250 sykluser, altså ladinger og utladinger.

 

Et nytt batteri vil som regel koste et sted mellom 800-1400, avhengig av merke og modell, men kan også dukke opp billigere.

 

Etter et kjapt søk på EET's produktguide, fant jeg originalt batteri (varenummer 372771-001) til 964 eks mva.

Lenke til kommentar

@R2B2:

1a - Når det gjelder mitt første innlegg, ville jeg henvise TS til reklamasjonstiden på 5 år, da det kunne se ut til

at det aktuelle problemet var pga. en dårlig ladekontakt i selve PCn,

noe som jeg selv har erfart på den aktuelle modellen.

 

Jeg er enig i at batteri er forbruksvare, og et "nødvendig" tilbehør til en bærbar, og således ikke har 5 års reklamasjonstid.

(se også pkt.2b nedenfor)

 

Når det gjelder laderen er jeg uenig, da strømforsyning er en nødvendig del av en bærbar PC.

Du kan, i de fleste tilfeller, benytte PC med strømforsyning/lader tilkoblet uten batteri.

Men dersom den ikke virker, virker heller ikke PCn, og PCn vil da ha en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven.

 

2a - Jeg glemte nok dessverre en :) og er enig at dette kan nok være aktuellt for flere andre,

men ble bare litt overrasket da jeg fikk et varsel om at noen hadde sitert meg i en så gammel tråd.

 

 

@ferskvare:

1b - Kan du vise til hvor i forbrukerkjøpsloven de skiller mellom hovedenhet og tilbehør ?

 

2b - Kan du vise til hvor du finner 12 md reklamasjonrett på batteri ?

 

Ifølge Forbrukertvistutvalget skal batterier i bærbare maskiner holde minst to og et halvt år, noe som gjør at man har reklamasjonsrett i to år på batteriene.

Lenke til kommentar
... Er greit at det bare er ett års garanti, men det betyr ikke at pcen skal slutte å fungere etter 1 år ...

 

Men 5 års reklamasjon, så hun kan reklamere på dette problemet og få det utbedret uten kostnad.

 

Batteri og lader har 6 måneders garanti, og 12 måneders reklamasjon, ikke 2 år garanti og 5 år rekl som resten av maskinen.

 

Det er feil. Det er ingenting som heter 12 måneders reklamasjon forutsatt at dette er et forbrukerkjøp. Det er enten to eller fem år. Alle varer som selges i Norge har enten to eller fem års reklamasjon. Ingenting annet.

Lenke til kommentar

@BearCat: Først må jeg legge meg langflat. Etter litt research ser jeg at batterier faller under 2 års reklamasjon (fordi vi har 2 og 5 år å velge mellom). For det andre blandet jeg forbrukerkjøpsloven og forbrukertvistutvalgets dom av 2008, der det slås fast at batteri er å regne som tilbehør eller forbruksvare - i hvert fall i sammenhengen "bærbar pc".

 

Min referanse til 250 ladesykluser ser jeg ut til å ha plukket opp fra en forbrukertvist i EU et sted, mens det i forbindelse med den aktuelle dommen i Norge ble nevnt 300-500 sykluser, noe som visstnok skulle tilsvare ca 2-3 år.

 

Nå finner jeg dessverre ikke den originale saken (FTU-2007-0392) på FTU sine sider, men i denne saken refereres det til den opprinnelige saken og noen av de omliggende tallene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...