Gå til innhold

Mitt syn på spillets utvikling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter min mening har Blizzard og World Of Warcraft tapt seg enormt etter at WoW ble så voldsomt populært. Pengene som formodentlig har strømmet inn i bøtter og spann ser ut til å ha fanget oppmerksomheten til feil type spillere, markedsførere og spillskapere. Eller kanskje lot det opprinelige teamet seg lede på avveie.

Helt siden spillet var rundt ett år gammelt liker jeg å tro at ”patchene” og fremtidsplanene mistet litt av den opprinnelige genialiteten. Det som gjorde WoW så genialt, slik jeg ser det, var de små gledene du fikk av å vandre rundt i stemningsfulle skoger med middelalderpreg. Du var en ung eventyrer og hele Azeroth lå fremfor deg. Noen steg fort i gradene men jevnt over var vi alle mer eller mindre likestilte. Istedenfor å tilbringe timevis i en eller annen dragehule, gjennomførte vi små gruppequests i området der vi spilte, som kunne ta en times tid. Etter noen timer med intens spilling rakk du som regel å stige en level, det føltes som en grei fortjenest. Det tok ikke en uke.. Etter hvert ble spillet mer og mer preget av slagord som: større dungeons, flere monstre, mektigere rustninger og en mengde flere allmektige drager å bekjempe! Grafisk tok det hele også en retning mot det glorete. Items’ene ble preget av gyselige farger, rubiner og fasonger. Istedenfor mørke mystiske skoger og tradisjonelle slott som i Harry Potter eller Ringenes Herre, fikk vi lyssterke drømmeverdener med like gyselige nyanser og usjarmerende, overdådige bygginger som var preget av en gravitetisk mangel på fantasi. ”Størst er best”, slik skulle Blizzard tiltrekke enda flere kunder.

Naturlig nok, Blizzard er et selskap. De lager det som selger.. Hvorfor bry seg om sjarm når millioner av kjøpesterke fjortisser lar seg forføre av det pompøse? Jeg vet jeg høres ut som en arrogant og bitter veslevoksen, men jeg tror jeg predikerer en del av sannheten i det minste. Den nye utvidelsespakken kunne rettet opp mye, men slik det ser ut nå er det ”Burning Crusade” i blått. Det må innrømmes at jeg aldri orket å snegle meg forbi lvl 63 i den første, så jeg kjøper vel neppe den andre. Men dette er kanskje skjebnen til alle MMORPG spill; mer å tygge på for de besatte. Kanskje burde jeg være takknemlig for at jeg tilslutt mistet interessen. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Etter min mening har Blizzard og World Of Warcraft tapt seg enormt etter at WoW ble så voldsomt populært. Pengene som formodentlig har strømmet inn i bøtter og spann ser ut til å ha fanget oppmerksomheten til feil type spillere, markedsførere og spillskapere. Eller kanskje lot det opprinelige teamet seg lede på avveie.

Helt siden spillet var rundt ett år gammelt liker jeg å tro at ”patchene” og fremtidsplanene mistet litt av den opprinnelige genialiteten. Det som gjorde WoW så genialt, slik jeg ser det, var de små gledene du fikk av å vandre rundt i stemningsfulle skoger med middelalderpreg. Du var en ung eventyrer og hele Azeroth lå fremfor deg. Noen steg fort i gradene men jevnt over var vi alle mer eller mindre likestilte. Istedenfor å tilbringe timevis i en eller annen dragehule, gjennomførte vi små gruppequests i området der vi spilte, som kunne ta en times tid. Etter noen timer med intens spilling rakk du som regel å stige en level, det føltes som en grei fortjenest. Det tok ikke en uke.. Etter hvert ble spillet mer og mer preget av slagord som: større dungeons, flere monstre, mektigere rustninger og en mengde flere allmektige drager å bekjempe! Grafisk tok det hele også en retning mot det glorete. Items’ene ble preget av gyselige farger, rubiner og fasonger. Istedenfor mørke mystiske skoger og tradisjonelle slott som i Harry Potter eller Ringenes Herre, fikk vi lyssterke drømmeverdener med like gyselige nyanser og usjarmerende, overdådige bygginger som var preget av en gravitetisk mangel på fantasi. ”Størst er best”, slik skulle Blizzard tiltrekke enda flere kunder.

Naturlig nok, Blizzard er et selskap. De lager det som selger.. Hvorfor bry seg om sjarm når millioner av kjøpesterke fjortisser lar seg forføre av det pompøse? Jeg vet jeg høres ut som en arrogant og bitter veslevoksen, men jeg tror jeg predikerer en del av sannheten i det minste. Den nye utvidelsespakken kunne rettet opp mye, men slik det ser ut nå er det ”Burning Crusade” i blått. Det må innrømmes at jeg aldri orket å snegle meg forbi lvl 63 i den første, så jeg kjøper vel neppe den andre. Men dette er kanskje skjebnen til alle MMORPG spill; mer å tygge på for de besatte. Kanskje burde jeg være takknemlig for at jeg tilslutt mistet interessen.  :)

9207704[/snapback]

:thumbup:

Med så mye peng de tjener kunne de ha laget spillet "litt" bedre.. makan til drit expansion skal du lete lenge etter...

Skrevet

hvis dere hater spillet å skal slutte og gud vet ikke hva, tror dere at dere får en større E-penis av å lage en whine tråd på et forum?

Det syns jeg er patetisk at folk skal liksom prøve å få litt fame av å lage, hei jeg har spilt wow i 2 år, nå kommer et nytt tilleg til spillet og de øker den med 10 lvler som kommer til å ta meg en uke å lvle, *whine whine* og nå slutter jeg for det er for stress for meg og alt tier4 gearet mitt som har blitt utdatert for lenge siden, *cry cry* å nå må jeg kjempe for nytt sett igjen *buhu* for jeg fikk ikke prøvd black temple fordi guilden min suger ,så cya i AOC..

Cya in 6 months sier jeg bare, AOC er så oppblåst at det går ikke ann, vent og se.. blir AKKURATT som LOTRO... samme med warhammer, dere som raider og skal til WAR kommer til å bli skuffa når dere finner ut at WAR hander BARE om pvp, er noe "pve" som er lattelig og dere kommer til i PVP delen å bare fighte frem og tilbake om de 2 samma byene hver jævla dag..

men smaken er som baken , og jeg sitter ikke her å sier at wow er best og alt annet suger , seff ser andre spill fett ut og jeg skal faktisk prøve WAR litt selv , men hvis du har spilt litt andre mmo`s så er _ingen_ andre mmo`s pvp like skill basert som i wow

Skrevet
men hvis du har spilt litt andre mmo`s så er _ingen_ andre mmo`s pvp like skill basert som i wow

9208997[/snapback]

Så langt ja, men det kommer sikkert noen andre eventuelt.

Skrevet

I Azeroth er det i flere av hulene trist og laber stemning. Alt er grått, svart eller mørkt, iallefall i Blackrock Mountain hvor mye av spillet foregikk. Faktisk var det samme greien med byen Stratholme og instancen Scholomance i Plaguelands. Det var stemningsfullt, men jeg liker bedre de nye hulene i TBC. Ikke bare er det kortere og tar halvparten av tiden av de gamle å fullføre, men de er mye mer fargerike og levelende.

Skrevet

Stratholme og Scholomace er noen av de beste instancene WoW noen gang har laget (iallefall lore-messig..) og lang tid å fullføre?

Strat tok toppen en time per run (be it orb-run eller baron-run).

Scholo var lengre, tok vel 1.5 time kanskje med pug. (3 timer solo som pala!)

Skrevet
Noen gang rørt Everquest Darkey?

9209252[/snapback]

yep, spilte litt i open beta faktisk :S

husker værtfall at mange folk quita etter open beta allerede og var utrolig skuffa og det var _mad_ mye buggs

Skrevet
Noen gang rørt Everquest Darkey?

9209252[/snapback]

yep, spilte litt i open beta faktisk :S

husker værtfall at mange folk quita etter open beta allerede og var utrolig skuffa og det var _mad_ mye buggs

9209298[/snapback]

Spillte det i rundt ett år, titter gjerne innom nå og da fortsatt (folk fra wow guilden gikk over til everquest igjen etter ett år i wow (4-5 år eq før det) og spiller nå på runnyeye server.)

Vil si det er langt mer skillbasert enn WoW er.

Skrevet

Noe av det du sier er det poeng i, men på en annen side så er det bra med nye ting...

Jeg personelig bynner å bli rimelig lei mechanar, arcatraz, botanica, ramparts heroics, osvosv så jeg synes det at nytt innhold er bra ;)

Sammtidig synes jeg at hero classen ikke skal implenteres. Samme med lvl cap 80. Lvl 70 er såvidt bynt å bli balansert nå, hva skjer når vi kommer på lvl 80?

Skrevet
Istedenfor mørke mystiske skoger og tradisjonelle slott som i Harry Potter eller Ringenes Herre, fikk vi lyssterke drømmeverdener med like gyselige nyanser og usjarmerende, overdådige bygginger som var preget av en gravitetisk mangel på fantasi.

9207704[/snapback]

nå finns det jo harry potter spill og lotr spill da. så du får vel heller holde deg til de spillene.

ellers er tråder som den /care

Skrevet
*snip*

9208997[/snapback]

Har du en gang sett trailerne til AoC? Nei, jeg går ikke over til AoC fordi jeg er redd gearet mitt skal bli dårlig, men fordi det er ser drit fett ut. Det kommer til å slå WoW på alle punkter, ja du hørte meg. Dette spillet vil handle mye mer om skill enn WoW! Combat systemet er som de sier: Easy to learn, hard to master.

Skrevet

Du har nok noen poeng, men det største problemet er nok heller at folk blir lei av spillet. Når du har spilt et spill lenge nok blir du lei, samme hvor bra spillet er. Så disse - wow har tapt seg trådene, tar jeg med en klype salt.

Skrevet
Stratholme og Scholomace er noen av de beste instancene WoW noen gang har laget (iallefall lore-messig..) og lang tid å fullføre?

Strat tok toppen en time per run (be it orb-run eller baron-run).

Scholo var lengre, tok vel 1.5 time kanskje med pug. (3 timer solo som pala!)

9209285[/snapback]

I de tidlige dager tok det faktisk nesten 3 timer og kjøre seg gjennom Scholomance. Dette var riktig nok i tidene da folk nettopp hadde blitt lvl 60 og hadde heller labert gear. Dette var også før de "fikset" på scholomance og gjorde det enklere å gjennomføre. Kan sies at jeg var med i det beste guildet på serveren i min lille wow-karriere og ikke tilhørte noe random guild med dårlige spillere i. Synes wow har tapt seg veldig, og det er vel derfor jeg ikke har rørt det på en lang stund.

Skrevet

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Naturlig nok, Blizzard er et selskap. De lager det som selger.. Hvorfor bry seg om sjarm når millioner av kjøpesterke fjortisser lar seg forføre av det pompøse? Jeg vet jeg høres ut som en arrogant og bitter veslevoksen, men jeg tror jeg predikerer en del av sannheten i det minste. Den nye utvidelsespakken kunne rettet opp mye, men slik det ser ut nå er det ”Burning Crusade” i blått. Det må innrømmes at jeg aldri orket å snegle meg forbi lvl 63 i den første, så jeg kjøper vel neppe den andre. Men dette er kanskje skjebnen til alle MMORPG spill; mer å tygge på for de besatte. Kanskje burde jeg være takknemlig for at jeg tilslutt mistet interessen.  :)

9207704[/snapback]

Er enig i noe av det du sier. Ja, det har nok vært noen tilfeller av "purple fever" som det het i et guild jeg pleide å være i, det å måtte ha epix. Men hvordan du spiller er opp til deg og det går ann å finne de som ikke synes det er like viktig.

Når det kommer til gear kunne jeg ikke være mer enig, det meste i TBC er glorete, space-ish og stygt i minte øyne og passer ikke inn, men det ser ut som om det kanskje kan bedre seg i neste expansion. Så lenge jeg kommer meg igjennom Outlands uten for mye strev så kommer jeg nok til å teste ut neste expansion også, selv om det nok blir en god stund til den kommer.

Skrevet

Den neste exp-pakken ser jo ut til å dra inn mye av det middelalderpreget. Det er noe av det jeg har savnet mest i wow - har hele tiden syntes at Outlands er litt for fantasy-preget.

Skrevet
Du har nok noen poeng, men det største problemet er nok heller at folk blir lei av spillet. Når du har spilt et spill lenge nok blir du lei, samme hvor bra spillet er. Så disse - wow har tapt seg trådene, tar jeg med en klype salt.

9212206[/snapback]

Det er nok her sannheten ligger for dem fleste av sånne "Nå slutter jeg med dette møkkaspillet"-tråder.

Klart, noen har høyere terskel enn alle andre. TBC var en flott expantion fordi den åpna for så dugelig mye nytt, når det da kommer enda en så tett opptil har det ført til at folk har blitt vant med tanken på nytt innhold, ny lvl-cap osv osv, som igjen gjør at veldig mange også blir fortere lei.

Men på den annen side, det begynner stadig nye mennesker så dem som har sett seg lei og går over på noe annet, blir erstattet relativt kjapt alikevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...