Gå til innhold

To stk WD 120 GB SE 8 MB Cache som ikke er like i RAID 0?


KriB

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt to disker som nevnt i overskriften med en måneds mellomrom. Når jeg kjører autodetect i BIOS, så ser jeg at den ene oppdages med litt annerledes navn og litt forskjellig antall sectors (tror jeg det var ihvertfall). Er dette normalt? Det skal være nøyaktig samme disken.

 

Jeg har tenkt å kjøre dem i RAID 0 snart. Vil dette ha noen innvirkning?

Bør jeg forberede diskene på noe vis før jeg setter dem i RAID? Den ene er partisjonert med PartitionMagic 8 og inneholder data på alle diskene. Bør jeg fjerne disse partisjonene, formatere diskene?

 

Kan jeg installere Windows XP direkte på RAID- diskene?

 

Fins det noen step for step bruksanvisning for oppsett av Raid?

Jeg har innebygd RAID controller på hovedkortet mitt, link til dette her:

http://www.msi.com.tw/program/products/mai...9&MODEL=MS-6380

 

Jeg venter spent på svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RAID er meget omfattende og kan ikke lett forklares i dette forum. Jeg kjør 2 st WD 80 Gb i raid 0... Det var en del kluss før jeg fikk det til å fungere sammen med win XP etc. Har du problemer så send meg en mejl på [email protected] så skal jeg forklare litt dypere.. Lykke til

 

Jumper settings? Cable Select? En Master, en slave?

 

Jeg kan ikke finne noen "how to" på nettet...

Lenke til kommentar

På stort sett alle kontrolere skal diskene så som CS (cable select).

 

de dataene du har på disken idag blir borte ved å kjøre Raid0.

setter du opp Raid1 så speiler du disken du har fra før over på den nye.

 

Raid0 begge disker leses som 1 i ditt tilfelle 240Gig (ytelse)

Raid1 begge disker leses som 1 i ditt tilfelle 120Gig (sikerhet) da data på begge disker er lik 1 disk.

kort forklart.

Lenke til kommentar
Har ikke noe å si. I RAID 0 så kan du kjøre helt ulike disker også, f.eks en på 60 og en på 120. Du vil miste mye diskplass på denne måten men det går.

 

 

Hvorfor mister man diskplass? På den ene disken får man da 60 g som ikke er med i RAID oppsettet, men det kan brukes til å opprette en ekstra vanlig partisjon. Det gjør ihvertfall jeg, da jeg har forskjellig størrelse på raid-diskene mine.

Lenke til kommentar
Hvorfor mister man diskplass? På den ene disken får man da 60 g som ikke er med i RAID oppsettet, men det kan brukes til å opprette en ekstra vanlig partisjon. Det gjør ihvertfall jeg, da jeg har forskjellig størrelse på raid-diskene mine.

 

Bruker du hardware controller eller software? Eller går det med begge?

 

Forresten: Hvor bør man legge swapfile i et oppsett som det her? Kan man partisjonere et RAID 0 oppsett?

Lenke til kommentar
Har ikke noe å si. I RAID 0 så kan du kjøre helt ulike disker også, f.eks en på 60 og en på 120. Du vil miste mye diskplass på denne måten men det går.

 

 

Hvorfor mister man diskplass? På den ene disken får man da 60 g som ikke er med i RAID oppsettet, men det kan brukes til å opprette en ekstra vanlig partisjon. Det gjør ihvertfall jeg, da jeg har forskjellig størrelse på raid-diskene mine.

 

Ettersom jeg har forstått så bruker den da bare 60 gig på den 60 gig disken og det samme på 120 gig disken. Man får ikke brukt de resterende GB'ene på denne hd'en. Visste ikke at man kunne opprette en egen partisjon til den resterende diskplassen :)

 

Level 0 kan for såvidt ikke kalles RAID

Lenke til kommentar
Du kjører ikke RAID 0 som OS/proggy disk uansett.

 

Så man gjør ikke det?

 

Det var godt å vite. Jeg har spurt en del ganger om akkurat det her på forumet, men ikke fått svar.

Hvorfor legger man ikke inn OS på RAID 0 disker, egentlig? Oppfører ikke RAID 0 seg som en enkelt disk i systemet? Med det mener jeg at den blir oppfattet nøyaktig som en vanlig disk i systemet? Kan man ikke boote på RAID 0 disk(er)?

 

 

Det er hvis man spør, man lærer...

Lenke til kommentar

Jo, hvis du bruker hardware RAID eks HPT eller Promise, så vises det som en disk på systemet, denne kan partisjoneres og brukes som hvilken som helst disk. Det eneste du antageligvis kan få problem med, som en har nevnt høyere oppe, er at Windows installasjonen kan få problemer med å detektere disken. Uansett bare finn frem driverdisketten til kontrolleren og legg den inn under installasjon.

 

Maskinen din vil heller ikke ha problem med å boote på RAID 1 disken din, kjør på og legg is OS'et ditt på RAID 1 Volumet ditt du. Hvis du ikke gjør det, er det vel egentlig liten hensikt med hele RAID 1 konfigurasjonen.

 

Når det gjelder at diskene dine er litt forskjellige, eller vises forskjellig, vil ikke det ha noen betydning for deg overhodet.

 

Et tips til slutt, ikk la diskene dele samme kabel, da må de også dele båndbredde, og du vil da ikke få den ønskede hastigheten.

Lenke til kommentar

Takk for masse god hjelp!

 

Jeg har bare et par spørsmål:

 

Bør jeg kjøpe nye IDE- kabler til RAID- diskene? Jeg ha bl. annet en som fulgte med en brenner jeg kjøpte. Holder dette eller er det noen forskjell på kvalitet på dem?

 

Er det noen måte å kontrollere at jeg har gjort riktig, evt hva jeg har gjort feil? Annet enn at RAID 0- oppsettet ikke blir oppdaget av systemet, mener jeg?

 

Jeg har som sagt RAID-kontroller på hovedkortet mitt, vil denne gjøre det meste av formatering o.l. for meg?

 

Jeg gnåler så mye fordi jeg mister all nettilgang når jeg først går i gang med RAID- setup her. Har ingen HD med OS installert i bakhånd...

 

Dere er helt topp!

Lenke til kommentar
RAID er meget omfattende og kan ikke lett forklares i dette forum. Jeg kjør 2 st WD 80 Gb i raid 0... Det var en del kluss før jeg fikk det til å fungere sammen med win XP etc. Har du problemer så send meg en mejl på [email protected] så skal jeg forklare litt dypere.. Lykke til

 

Kluss? Sånn gikk det når jeg skulle sette opp raid:

 

1: Lage et Array i Raid Biosen

2: Putte i OS CD (I mitt tilfelle win2k)

3: Når setup loader klikker du på F6

4: Putt i disketten til Raid kortetkontrollern

5: Be win2k bruke de driverne

6: Instaler på vanlig måte..

 

Kaller ikke det noe særlig kluss jeg.

Foresten så har Ocshoot en glimrende artikkel om raid:

www.ocshoot.no --> Guider ---> Raid Guide.

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at det går å partisjonere et RAID 0, men hvorfor? Du kjører ikke RAID 0 som OS/proggy disk uansett.

 

Med metoden jeg har skrevet over så bruker man et Raid0 Array til OS.

Har gjort det i flere måneder jeg nå. Har delt den opp i Partionmagic også.

 

Virker som en fysisk stasjon når du har Windows inne..

Så du får nok tro bedre neste gang..... :mad:

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Jeg vil tro at det går å partisjonere et RAID 0, men hvorfor? Du kjører ikke RAID 0 som OS/proggy disk uansett.

 

Med metoden jeg har skrevet over så bruker man et Raid0 Array til OS.

Har gjort det i flere måneder jeg nå. Har delt den opp i Partionmagic også.

 

Virker som en fysisk stasjon når du har Windows inne..

Så du får nok tro bedre neste gang..... :mad:

 

Hadde du noen problemer med PartitionMagic, har du 2 like deler?

sliter med og få delt HD etter install av raid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...