Gå til innhold

Spill pc til 22k. P4quad og GeForce


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal kjope meg ny pc til neste uke, og sitter og plukker ut noen deler. Har lest igjenom en del andre poster fra folk som skal ha pc, og kom til slutt fram til dette oppsettet.

 

Er en del diskusjoner rundt om x6800 og E6850 cpu, og lurer egentlig pa hva som anbefales av de store entusiastene.

Denne pc'n skal ikke overklokkes, og den kommer til a bli brukt til spill, ripping, bilde redigering og noe video redigering.

 

Uansett, haper pa noe bra innblikk og kommentarer, ettersom det er en god stund siden jeg har hvert fult oppdatert pa pc fronten.

 

Her er handlelisten.

 

Har tenkt a oppgradere cpu viften, og har da vurdert denne da jeg har hort mye bra om thermo electric kjolere. Noen kommentarer om dette?

 

Pa forhand takk :)

Endret av ProZac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hort og lest mange forskjellige diskusjoner angaende den cpu'en og mange sier at den er bedre, men finner ingen kommentarer rundt om resultatet. Har som sagt ikke tenkt a oppgradere pc'n pa lenge, burde jeg fortsatt velge E6850?

 

Med tanke pa ram, har jeg hort og erfart at det er mere stabilt med 4x1gb enn med 2x2gb, i tilleg hvis en a de crasher sitter jeg med 2gb i steden for 3. Er det sa mye bedre med 2x2gb? og isafall, hvilken type anbefaler du mht latency etc.

 

Skal ha 2dvd brenner pga jeg skal ha den ene pa serveren min. har ingen ting med denne pcn og gjore. sorry hvis det var forrvirrende :)

 

*edit* oppdaterte handlelisten til E6850 for a sjekke hva folk sier etc. sparte en del pa det og....ikke dumt, men er ikke helt overbevist.

Endret av ProZac
Lenke til kommentar

For å si det sånn:

 

E6850: Dobbeltkjerner, 1333FSB, 3Ghz, 65W TDP. Pris 2100,- +

 

X6800: Dobbeltkjerner, 1066FSB, 2,93Ghz, 80W TDP. Pris 7000,- +

 

Intel holder alltid prisene på extreme-modellene høye, uansett hvor "dårlige" dem er. Valget ditt er enkelt her, så lenge du ikke skal opp til en firekjerne-prosessor. :)

 

Ang. 4x1Gb og 2x2Gb så har jeg desverre ingen peiling på hva som er best :/

Lenke til kommentar

mmmm ok. mao, like greit a kjope E6850 na, og heller vente til quad core blir bedre og billigere.. eller intel fatter poenget, og kommer med noe bedre :)

 

btw, ser du har et ultra kort. har du noen problemer med dette?? hadde tenkt a kjope XFX GeForce 8800 Ultra XXX men har lest om sa mange problemer med stabilitet etc. Noen formening om dette?

 

 

takker :)

Endret av ProZac
Lenke til kommentar

Men er det like bra med tanke pa timing etc?

 

Fant disse, og hortes ganske bra ut, i tilleg til a timingen er god (hvis ikke jeg er helt pa jorde da)

Det star at det er Vista Performance.. noe spesielt de mener med dette?

Regner ikke med jeg vil fa noen problemer hvis jeg kjorere windows xp, ettersom jeg ikke liker vista?

Endret av ProZac
Lenke til kommentar

Lite sporsmal til.

 

Satt og leste litt mere om hovedkortet, og kom over denne linjen her :

SLI-Ready Memory

1200MHz

 

 

Lurte egentlig bare pa hva dette betydde, og om det hadde noen betydning for skjermkortet som jeg skal ha, siden det kjorer pa 1800mhz.

Lenke til kommentar

Noen kommentarer:

 

CPU er et bra valg, pris/ytelse. X6800 er overpriset.

Peltierkjøleren til over 1000 kr er bortkastet penger når du ikke skal klokke. Orginalkjøler er bra nok, og ønsker du bedre kjøler har Noctua, Thermaltake, Zalman og Scythe bra kjølere til 300 - 450 kr. Skal du klokke, ja da stiller den i bra klasse.

 

Du finner også 2 x 2 GB sett til 2 000 kr pluss som vil være like bra når klokking ikke er tema, både Corsair og OCZ. Corsair TWIN2X har ikke langt unna samme timings, men som flere har påpekt, timings betyr relativt lite i ytelse.

 

Skal du ikke kjøre skjermkort i SLI, ville jeg faktisk vurdert et P35 kort. Kan fåes fra ca 800 kr og oppover. Vurderes vel å være det beste HK til de nyere Intel CPU-ene. Gigabyte GA-P35-DS4 er et kort mange anbefaler. ASUS og Abit har også bra HK. Også kort bygd på nForce 650i brikkesett er rimelige og gode HK. Fås fra 800 kr og oppover, f.eks Asus P5N-E SLI (som håndterer SLI).

 

Merk også at du får henta ut et GF 8800 GTX kort til 1200 kr mindre enn den laveste prisen du får i prisguiden. Ellers er mitt inntrykk at Ultra kort ikke gir så mye igjen for pengene i tillegg.

 

To brennere har jeg heller aldri forstått vitsen med. Jeg har en brenner og en rimelig leser. Å kjøpe raid edition av HD har primært hensikt dersom du skal kjøre Raid 1 eller 5 (og kjøre 24/7). Da har den ekstra levetid/kvalitet betydning.

 

Så her kan du fort spare 3 - 4 000 kr uten at kvalitet/ytelse reduseres det skapte grann.

 

1200 Mhz, betyr vel bare at HK håndterer minne på 1200 Mhz, og har ingen betydning for minnehastighet på skjermkortet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
mmmm ok. mao, like greit a kjope E6850 na, og heller vente til quad core blir bedre og billigere.. eller intel fatter poenget, og kommer med noe bedre :)

 

btw, ser du har et ultra kort. har du noen problemer med dette?? hadde tenkt a kjope  XFX GeForce 8800 Ultra XXX men har lest om sa mange problemer med stabilitet etc. Noen formening om dette?

 

 

takker :)

9204817[/snapback]

 

 

Å ta 8800 Ultra XXX versjonen er bare dumt.. Dropp XXXversjonen.. kjøp et vanlig ultra kort.. De er bare ferdig klokket fra fabrikken. Bare dumt å betale for at det skal komme ferdig klokket.. ;)

Lenke til kommentar

Bolson:

Har sett rundt og funnet et par forskjellige minner, men tror jeg holder meg til ocz, ettersom jeg har bra erfaring fra disse fra for av.

 

Nar det gjelder cpu kjoler, sa var det et alternativ hvis jeg skulle kjope x6800 siden den er sa varm, men siden jeg falt for E6850 sa blir det ikke nodvendig :)

 

Har ingen planer om a kjore SLi, ihvertfall ikke for jeg skal oppgradere cpu, og det blir nok en god stund til.

 

Hvis du hadde lest litt hoyere opp pa siden, hadde du sett at jeg ikke skulle ha begge brennerne pa samme pc. forklarte det, men glemte a fjerne den fra handlelisten :)

 

Takker for all hjelpen :)

 

Sparte en del og ser ut til a komme fram til et litt mer stabilt system :)

Lenke til kommentar

Sitter na her og surfer, og vet ikke om jeg ikke sa den for na, eller om det var jeg som surret, men leser om Intel Core 2 Extreme QX6850.

 

Denne har samme buzz og mhz som E6850, men det er en quad core, ikke en dual core..

 

Tjener det seg pa og kjope denne prosessoren i dag? Har ingen planer om a bytte deler pa noen ar, og det kommer jo flere og flere spill/programmer som skal stotte quad core.

Vet prisen er i stiveste laget, men det er ikke et problem.

Lenke til kommentar

Intel sine ekstrem CPU-er er bak mål å kjøpe når det gjelder pris/ytelse. Tenk over 7000 kr for en CPU som om et år vil ytelsesmessig være forbigått av en CPU til 2 000 kr. Særlig i dag, når svært lite programvare/spill utnytter 4 kjerner. God støtte for Quad kjerne vil man først ha om 1 - 2 år.

 

Det å kjøpe for framtida er nesten bare tull når det gjelder PC-er, i løpet av 1 - 2 år er ekstremriggen akterutseilt. Da er det bedre å kjøpe utstyr med 5 - 10 % lavere ytelse, og faktisk ha nok penger igjen til å skifte riggen om 2 år.

Lenke til kommentar

Støtte for firekjerner vil komme før nyåret. Men optimalisering for dette, det er det nokk 1-2 år til. Jeg mener at CPU er så billig at man vil "tjene/spare" på å gå for tokjerne nå og heller gå for firekjerne når det faktisk er modent!

 

Og gå for Extreme CPUene til intel er som sagt ganske bortkasta penger. Samme gjelder XXX versjoner o.l. Alle supergodeogspesielle-produkter er bortkasta penger. Sjeldent mye ytelse å vinne.

 

Jeg ville også gått for 2x2GB minne. Når DX10 spillene kommer, vil 2GB være litt lite (tror jeg) og minneprisene er snart på veien oppover. Minneprodusentene er liker ikke prisnivået som er nå, noe som vil gjøre at det vil utgjevne seg snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...