Gå til innhold

Ny 24" bør jeg bytte skjermkort?


Anbefalte innlegg

Forsøkte denne inne på tråden om skjermkort, dog uten hell. Det er muligens på kanten av forumets retningslinjer å poste her også - jeg ber isåfall i forkant om unnskyldning hvis jeg gjør et overtramp...

 

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe en 24" skjerm som primært skal brukes til grafisk arbeid (photoshop og noe videoredigering). Grunnen til dette er at jeg ønsker høyere oppløsning enn hva 22" i dag kan tilby. Håper noen kan svare meg på om skjermkortet mitt vil klare strabasene, eller om jeg bør kjøpe nytt.

 

Jeg har https://prisguiden.no/product.php?productId=22304 dette skjermkortet, et Powercolor Radeon X800XT 256mb. Jeg vet at dette begynner å bli noe uttdatert, men vil jeg få problemer å kjøre maks oppløsning på skjermen når jeg jobber med vanlige aplikasjoner?

 

Og kan jeg enkelt justere oppløsningen slik at skjermen kan brukes til spilling?

 

Mvh

 

O-J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å kjøpe en 24" skjerm som primært skal brukes til grafisk arbeid (photoshop og noe videoredigering). Grunnen til dette er at jeg ønsker høyere oppløsning enn hva 22" i dag kan tilby. Håper noen kan svare meg på om skjermkortet mitt vil klare strabasene, eller om jeg bør kjøpe nytt.

 

Jeg har https://prisguiden.no/product.php?productId=22304 dette skjermkortet, et Powercolor Radeon X800XT 256mb. Jeg vet at dette begynner å bli noe uttdatert, men vil jeg få problemer å kjøre maks oppløsning på skjermen når jeg jobber med vanlige aplikasjoner?

 

Og kan jeg enkelt justere oppløsningen slik at skjermen kan brukes til spilling?

9200377[/snapback]

 

Bruker 24" privat og på jobb. Bruker da 1920x1200 eller 1600x1200 oppløsning på skjermen. Dette fordi dette er den oppløsningen skjemen har (nativ) uten å måtte skalere. Skjermene funger også greit med skalering, men da blir bildet fort litt ullent.

 

Så litt synsing: Tror du blir mer fornøy med å kjøpe et litt nye og kraftigere skjermkort. Nvidia 7800/7900 eller ATI 1950 tror jeg er fornuftige kort. Det kan også være en fordel med litt mer ram på skjermkortet ved bruk av høye oppløsninger.

Endret av MaX [NOR]
Lenke til kommentar

Mer enn 256 MiB RAM på skjermkortet for å bruke 1920x1200-oppløsning i vanlige programmer? Med mindre photoshop eller ditt videoredigeringsprogram har noen spesielle krav til skjermkort jeg ikke er klar over er et X800XT overkill hvis du ikke spiller. AFAIK finnes det ingen grunn idet heletatt for å vurdere nytt skjermkort

Lenke til kommentar

Så lenge man ikke skal bruke krevende 3D så trenger du ikke noen kraftig 3D-aksellerator (også kalt skjermkort). Til 2D holder det med omtrent hva som helst.

 

Selv har jeg en Dell 24" og kjører 1920x1200 på den uansett hvilken PC jeg kobler til. Alt fra 3-4 år gamle bærbare med integrert grafikk til stasjonære med integrert grafikk og andre dårlige skjermkort. Jeg spiller ikke 3D-spill selv så jeg har aldri hatt behov for noe raskt skjermkort. Det beste skjermkortet jeg har hatt tilkoblet denne skjermen er et geforce 7600GS som er vesentlig tregere enn ditt kort. Likevel går både videoredigering, avspilling av HD-film, fotoredigering og annet grafisk og kontorarbeid helt fint på den oppløsninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...