Hagforce Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Heisann Hva er beste måte å få programmer en bruker mye, feks aMSN, til å starte automatisk ved boot? Kjører Fedora7 med KDE.
flyndrefjes Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 (endret) Når det gjelder aMSN, er det en egen innstilling i aMSN som gjør at du f.eks kan logge på automatisk ved oppstart. Videre kan jeg ikke svare pga. Ubuntu/Gnome. Endret 3. august 2007 av flyndrefjes
Langbein Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Det er litt upresist å si oppstart ved boot, siden du egentlig mener at programmet skal starte når du logger inn i KDE Enten kan du manuelt lage symlinker til programmene du vil starte i ~/.kde/Autostart Ellers så kan du bruke session-handlingen i KDE, slik at den husker hvilke programmer du hadde åpne fra gang til gang.
MarkT Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 For å gå videre fra det Langbein sier, under "Sessions" kan du skrive kommandoer til programmer du vil at skal starte ved boot. F.eks "gnome-obex-server" vil starte Bluetooth tilkoblingen (i Gnome riktig nok), og "amsn" vil starte aMsn, men det vil skje når du er kommet inn på din bruker, og på skrivebordet ditt. Noe slikt du tenker på med "automatisk starting ved boot"?
Hagforce Skrevet 3. august 2007 Forfatter Skrevet 3. august 2007 Ja, dere har helt rett. Mente ikke boot, men ved oppstart av KDE. Å legge inn linker i Autostart mappen funker bra. Men hvor finner jeg session sturingen i KDE?
huf Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Den skal du då finne i KDE-menyen. Har du sjekka der?
Langbein Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Ja, dere har helt rett.Mente ikke boot, men ved oppstart av KDE. Å legge inn linker i Autostart mappen funker bra. Men hvor finner jeg session sturingen i KDE? 9199902[/snapback] I KDE's kontrollpanel / "Configure desktop" eller hva det heter i din distro. Du kan evt. starte det manuelt med kommandoen 'kcontrol'. Så ser du under KDE Components -> Session manager
Hagforce Skrevet 3. august 2007 Forfatter Skrevet 3. august 2007 Har norsk språk :!: Finner noe som heter øktbehandler. Men ser ikke ut til at jeg kan legge til programm der, bare ekskludere.
Langbein Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Har norsk språk :!: Finner noe som heter øktbehandler. Men ser ikke ut til at jeg kan legge til programm der, bare ekskludere. 9200508[/snapback] Hvis du ønsker å manuelt spesifisere programmer som skal autostartes, gjør du det slik jeg beskrev tidligere ved å lage symlinker. Session manageren er til å huske automatisk fra gang til gang hvilke programmer du hadde åpne. Så hvis du logger av PCen med Kopete og Thunderbird oppe, så vil disse starte neste gang du logger på Bare vær obs på begrensningene som ligger her - dette handler kun om å huske hvilke programmer som kjørte, ikke å lagre noen slags "state", så du risikerer å miste arbeid du har gjort, med mindre det enkelte program har lagret sin state selv.
Hagforce Skrevet 3. august 2007 Forfatter Skrevet 3. august 2007 Takker så meget. Det er en del programmer som ikke starter opp selv om KDE skal lagre økten. Det har kanskje med at de ikke har støtte for dette? Uansett, funker fint å legge de inn i Autostart mappen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå