Gå til innhold

Gulskjær i bilde?


Gertab

Anbefalte innlegg

Heisann! Bare lurte på om dere kunne se et ganske markant gulskjær i dette bildet (lå ute her for noen dager siden også) Fikk skrivd det ut i en preus-butikk og fikk det tilbake med et ganske kraftig gul-stikk. Sitter på en bærbar pc som ikke er det beste til bildebehandlig, men tror bilde skal være ganske greit for det. Hadde vært greit med noen tilbakemeldinger fra dere med andre skjermer før jeg evt klager på det. Takker på forhånd! Mvh Gert A :)

 

post-104402-1185959769_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et gulskjær ja. Om du bruker Photoshop eller andre redigeringsprogrammer, skal du kunne se fargene du har under muspekeren. Hvis du tar den over noe hvitt, skal du se at alle fargene har ca. lik verdi. Altså, at RGB (red green blue) er like. Er det gulskjær vil blå være lavere enn de to andre.

 

Men dette burde de jo ha fikset på butikken når de fremkaller. Jeg ville klaget.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp. Det er et svakt gulskjær men ønsket og ha det for og få et litt varmere bilde. Bilde jeg fikk fra preus var betydelig gulere. Så bildet du hadde redigert var helt nøytralt så da tyder det på at skjermen min er ok og at problemet ligger hos preus. Tar gjerne imot flere innspill :)

Lenke til kommentar

Har nå vært og klaget på bildet. De mente det ville bli rosa hvis de dempet gulstikket fordi lyset der bildet var tatt var gult. Forklarte dem at det er tatt i en blanding av naturlig lys og lystoffrør og det gir ikke gulstikk etter hva jeg vet. Hvitbalansen var helt nøytral når jeg tok bildet. La til et svakt gulstikk (men ikke i nærheten av det som kom på de ferdige bildene, justerte hvitbalansen i raw) fordi jeg synes det kler slike bilder så det ikke blir for kaldt. Er det jeg som er på jordet her eller er det noen som ikke kan jobben sin? Vurderer nå sterk og kjøpe en printer og gjøre det selv for og få mer kontroll etter endel skuffelser fra div steder. Har hørt mye bra om aker foto, koster endel men er antagelig verdt det. Ble endel skribling det her, vet ikke om det er noen andre som har noen tanker rundt dette? Mvh Gert A :D

Lenke til kommentar

Skulle ikke forundre meg om de bare har printet bildet på full automatikk.

Skal ikke være noe problem å fjerne fargestikket på det bildet.

 

De fleste seriøse fotobutikker printer hvert bilde med korrigeringer, altså man justerer density og farger for hvert enkelt bilde.

 

De litt mer useriøse eller kanskje de ekstremt billige printer på full auto og overlater til maskinen å korrigere farger (noe som virker dårlig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...