Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'n starter ikke - finner ikke harddisk


Anbefalte innlegg

Dette skjedde helt plutselig. Når jeg starter maskina kommer den bare fram til Windows-logoen, så restarter den igjen. Dette skjer hele tiden.

 

Satte så in WinXP-Cd' for å prøve reparasjonsmetoden, men når jeg trykker "E" for reparer kommer det melding om at den ikke finner harddisken. Det er en sata-disk.

 

Hjelp, hva gjør jeg nå? Har sjekket alle kabler at de sitter som de skal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette skjedde helt plutselig. Når jeg starter maskina kommer den bare fram til Windows-logoen, så restarter den igjen. Dette skjer hele tiden.

 

Satte så in WinXP-Cd' for å prøve reparasjonsmetoden, men når jeg trykker "E" for reparer kommer det melding om at den ikke finner harddisken. Det  er en sata-disk.

 

Hjelp, hva gjør jeg nå?  Har sjekket alle kabler at de sitter som de skal.

9180696[/snapback]

 

Kan du høre om disken starter?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Når man skal kjøre installasjonsprogrammet med SATA disk så må man noen ganger legge inn en driver fra floppy (Trykk F6 etc).

Denne driveren skal leveres av produsenten av PC eller hovedkort.

Hvilken type PC har du, hvilket hovedkort?

Sjekk også hvilken XP CD du har, står det 'SP2' på den? Hvis ikke bør du kanskje lage deg en ny CD med SP2 (slipstream / Autostreamer).

 

Har du prøvd å starte i Safe mode?

Lenke til kommentar
Satte så in WinXP-Cd' for å prøve reparasjonsmetoden, men når jeg trykker "E" for reparer kommer det melding om at den ikke finner harddisken. Det er en sata-disk

 

Jeg vet ikke om du viste i hvilken mode, Sata opererte med, ide eller ahci, men uansett du må laste drivere til kontrollereren med F6, hvis du skal bruke recovery consol.

 

Om mode til kontrolleren er forandret, så burde helst komme blue screen og ikke ikke "evig loop".

 

 

 

edit: hårek har postet allerede om det samme..

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Det er ikke en nyinstallert Harddisk. Den er installert tidligere med F6 og drivere, men maskina har sluttet å fungere.

Når jeg forsøker å installere WinXP på nytt med F6 og drivere kommer det til et punkt hvor det står at Windows-installeringen ikke finner noen harddisker på maskina.

 

Men harddisken surrer og går, og navnet på den kommer som sagt opp på skjermen med det samme jeg starter maskina, men altså ikke i bios.

 

Var ute for samme problematikken forrige gang jeg skulle installere på nytt men husker ikke hva som løste problemet.

Lenke til kommentar

Laget en Win-CD med SP2 ved hjelp av Autostreamer, men det hjalp ikke.

 

I safe mode går heller ikke.

 

Hovedkortet er et Gigabyte-7N400 Pro2 med 2,6 GHz AMD og en Maxtor 160 Gb Sata(ns) HD.

 

Den kommer til Windows åpningsbilde, så restarter den og fortsetter i loop.

 

Så harddisken fungerer jo, men hvorfor kommer den ikke fram i bios?

Endret av olais
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...