Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tips til ADSL2+ Router for NGT


Anbefalte innlegg

Har en Speedtouch 516i som jeg låner fra NGT, men jeg kunne trengt å bytte den i en trådløs router slik at jeg slipper å ha både router + trådløs switch stående.

 

Vil gjerne ha en router med 802.11n, men dette er vel ikke ferdistilt ennå? Ser mange bærbare som kommer med 802.11n-draft.

 

Noen som har erfaringer med gode routere som virker bra på NGT Adsl2+? Pris har mindre betydning, kvalitet teller.

 

Krav: trådløs, QoS, Gigabit Ethernet, minst 4 ethernet-porter, gjerne med 802.11n.

 

Har en Linksys WRT54g trådløs router som switch / aksesspunkt nå, og liker muligheten for custom firmware. Ikke noe must.

 

 

edit: la til noe

Endret av KriFos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kikket litt på disse:

 

SMC: https://prisguiden.no/product.php?productId=65015

 

D-Link: https://prisguiden.no/product.php?productId=66535

 

Noen som har erfaringer eller vet om disse blir å funke greit på linjen min? Det positive med D-Linken er jo at man kan oppdatere firmware senere for å få den endelige standarden, samt gigabit ethernet.

 

Samtidig ser jeg at en person sier at dersom man kobler på en 802.11.b/g, så synker alle tilkoblinger til den, slik at om jeg har min bærbare koblet til på 802.11n, så faller hastigheten. Stemmer dette, og er dette likt på begge?

 

 

 

 

 

edit: må jeg ha et adsl2+-modem i tillegg, eller kan jeg koble opp routern direkte?

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

I følge tester gjort her så vil ytelsen på det trådløse nettverket ca halveres for både G og N, i forhold til deres respektive utgangspunkt, når begge er i bruk. I følge testen faller G fra rundt 22 Mbps til 10 Mbps og N fra 60-80 Mbps til rundt 40 Mbps. Altså godt over vanlig G-hastighet, dog ikke like imponerende ..

Lenke til kommentar

Har samme dilemma som deg nå. Vi har flytta inn i et ganske stort hus, og det er bare 1 telefonkontakt. Er ganske mye stress å dra telefonledninger opp i andre etasje osv. Vurderte en trådløs router, men etter hva jeg har lest får man lavere ytelse + en mer ustabil linje.

 

Lesererfaringene på de diverse trådløse nettverkskortene er hvertfall ikke veldig imponerende...Og hvis det er som zatoichi sier, blir det jo nesten uaktuelt å gå trådløst. Vil ikke ha halvert ytelse :( Vi har 2 pc`er forresten. Du får si ifra hvordan det går med det nye nettverket ditt da.

Lenke til kommentar

Skal dele mine erfaringer når jeg får den, fikk akkurat leveringsbekreftelse fra Netshop, så da har jeg vel pakken på døra torsdags ettermiddag. Kjøpte med et D-Link 11n-kort til den bærbare også.

 

Blir uansett ikke dårligere enn det jeg har nå (håper jeg). Sliter med å få mer enn ca 10mbps på linksysen min, uansett om jeg sitter 1, 5 eller 10 meter unna, og uansett om jeg kjører åpent, wep eller wpa. Er et par andre nettverk i nærheten, derfor har jeg prøvd så og si alle frekvenser - uten at det hjalp.

Lenke til kommentar
Skal dele mine erfaringer når jeg får den, fikk akkurat leveringsbekreftelse fra Netshop, så da har jeg vel pakken på døra torsdags ettermiddag. Kjøpte med et D-Link 11n-kort til den bærbare også.

 

Blir uansett ikke dårligere enn det jeg har nå (håper jeg). Sliter med å få mer enn ca 10mbps på linksysen min, uansett om jeg sitter 1, 5 eller 10 meter unna, og uansett om jeg kjører åpent, wep eller wpa. Er et par andre nettverk i nærheten, derfor har jeg prøvd så og si alle frekvenser - uten at det hjalp.

9179104[/snapback]

 

Bestiller den jeg også faktisk, ser ut som den beste routeren på markedet. Skal gi tilbakemelding jeg også :thumbup:

 

Edit: Man trenger vel ikke adsl2 modem i tillegg? Su du spurte om det, men fant ikke noe svar..

Endret av asad
Lenke til kommentar
Edit: Man trenger vel ikke adsl2 modem i tillegg? Su du spurte om det, men fant ikke noe svar..

9181105[/snapback]

 

Jo.. det er ikke noe modem-del i d-link'en så vidt jeg kunne se. Linksys har en fet modell som desverre ikke selges i norge for ngt (Annex b) .. Linksys wag325n .. Den er kombinert modem og trådløs ruter (og etter min mening det beste som er å få av slike produkter)

Lenke til kommentar
Så de har dette på Komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331484

 

Får tilsendt en ny Speedtouch 546i, og med mindre jeg får til å kjøre 100% passthrough på den til D-Linken, blir jeg å investere i dette.

9182310[/snapback]

 

Herregud så mye styr det er med trådløst. Dyrt er det og.. Har en speedtouch 546i jeg også, hva mente du med passthrough?

 

Illus: Ok, men vil ikke modemet jeg har fra før av funke bra med D-linken?

Lenke til kommentar
hva mente du med passthrough?

 

NGT har vært (og er vel fortsatt) ganske strikte på hvilke modem man bruker. Uten å være helt sikker, supporterer de ikke noe annet enn det de selv leverer. Og dette modemet er i ruter-modus. Ruter-på-ruter skaper endel problemer med endel programvare (feks. p2p, spill osv.)

 

Med passthrough tipper jeg han mener å sette modemet fra NGT i bridge-modus.

Lenke til kommentar
Illus: Ok, men vil ikke modemet jeg har fra før av funke bra med D-linken?

 

Joda.. stapper bare kabelen fra modem inn i trådløs ruter akkurat som med vanlig ruter (eller pc, om du ikke har hatt ruter før)

 

Men min teori er at færre bokser er bedre :o) .. Og modemene ngt har pushet er ikke akkurat kjent for å være gode/stabile

Lenke til kommentar

Jeg spurte NGT i går om å bruke eget modem, og de sa at det gikk fint, men at dersom det oppstod problemer på linjen så vil de ikke kunne hjelpe. Dessuten trengs det en del innstillinger for å sette det opp manuelt.

 

Så lenge du beholder Speedtouchen, kan du jo bruke den hvis det evt blir nå feil på linjen slik at NGT kan feilsøke.

 

Jeg har uansett klart å sette min 516i i passthrough, eller bridge-modus - så jeg regner med at det ikke er så mye vanskeligere på 546'en som jeg får tilsendt.

Lenke til kommentar
Jeg har uansett klart å sette min 516i i passthrough, eller bridge-modus - så jeg regner med at det ikke er så mye vanskeligere på 546'en som jeg får tilsendt.

9182584[/snapback]

 

 

Det er helt likt ( lik framgangs måte osv ...)

 

 

 

den fysiske forskjellen ( i store trekk ) på de er at 546i har 4 porter til nettverk

mens 516i har kun en ... ligger vell i navnet

 

 

 

mvh

-Djgunnah

Lenke til kommentar

Har mottatt router og kort nå, og fått satt Speedtouchen i bridge-modus. Trenger bare et program for å teste det trådløse nettet nå... Enten gratis eller eval.

 

Ser at den testen som er nevnt litt ovenfor bruker et program som heter IxChariot, men måtte registrere meg og gi opp masse personalia for å laste ned 10-day-eval, så det var uaktuelt.

Lenke til kommentar

Internett-hastigheten er jo uansett begrenset til ADSL2+-oppkoblingen, men jeg vil måle det trådløse interne nettet for å finne ut hvor bra hastigheten er på mitt 802.11n-nett.

 

Kan selvsagt bruke samme metode som du nevnte (fra en annen maskin på nettverket), men vil gjerne ha et program som kan lage en oversikt / graf / diagram eller noe i den duren, slik at jeg får med meg variasjonene over tid.

 

Noe ala dette: http://www.smallnetbuilder.com/images/stor...n_first_big.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...