Gå til innhold

Hvor er fornuften?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest omtrent det meste av mobiltester på internett de siste årene jevnlig, og skjønner jo at når nye mobiltelefoner lanseres så tar man hensyn til alt av innretninger en mobil i teorien kan/bør inneholde for å matche alt innen "siste nytt" på fronten.

 

Men det jeg virkelig savner er en mobiltelefon som:

 

-Har et 5 mp kamera med blitz

-Bruker Nokia sin løsning på stavekontroll (og ikke Ericson sin kjipe rullegardin)

-Har en god kalender og telefonliste basert på gode farger som øker kjappheten ved bruk og som ikke går kun på det estetiske.

-Har en meny som man blar i vertikalt men straks man foretar et valg så kan man i tillegg bla horisontalt slik som med Nokia 6600.

-Er uten mp3-spiller, radio og alt annet vissvass som man ikke trenger.

-Har blåtann men er uten 3G etc. Vi som bruker pc i jobben og i tillegg privat gidder aldri å surfe på nett med mobiltelefonen, så å betale for en slik teknologi i en mobil er totalt uinteressant.

 

 

Ergo - en mobiltelefon som er god på å være telefon, sende sms raskt og kjapt, kalenderplanlegger og kamera. Alt annet er rett og slett uviktig for voksne mennesker som bruker pc'en til disse tingene. Å f.eks sende og motta epost via mobilen er uviktig. Hvorfor skal man bruke tid på å knote med slikt når man allerede er inne i epostprogrammet på pc'en 10-30 ganger pr dag? Og hvorfor blir slike uviktige detaljer tatt hensyn til i testene av mobiltelefoner? Hvorfor spiller det en rolle om en mobil har 3G eller ikke - hva skal man med det? Hvem surfer på nett med mobilen? Da har man i så fall et fritidsproblem eller man er en av 1000 som ikke gidder å ta seg råd til en pc.

 

Jeg håper at det kun er et tidsspørsmål før f.eks Nokia skjønner at de kan gjøre stor suksess ved å lage en mobiltelefon som kun inneholder det man i utgangspunktet har behov for i tillegg til et godt kamera. Dagens hysteri om at en mobil skal inneholde omtrent det samme som en pc er kun tullete. De som har pc klarer seg med nettopp det, og de som ikke har pc er mest sannsynlig hverken kompetente til å utnytte slike funksjoner i en mobiltelefon eller de har ikke behov for å betale ekstra for en telefon som kan gi dem disse mulighetene. Smør på flesk er et begrep jeg mener vi snart må hente frem fra glemselen slik at det omsider kommer til sin rett igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lest omtrent det meste av mobiltester på internett de siste årene jevnlig, og skjønner jo at når nye mobiltelefoner lanseres så tar man hensyn til alt av innretninger en mobil i teorien kan/bør inneholde for å matche alt innen "siste nytt" på fronten.

 

Men det jeg virkelig savner er en mobiltelefon som:

 

-Har et 5 mp kamera med blitz

-Bruker Nokia sin løsning på stavekontroll (og ikke Ericson sin kjipe rullegardin)

-Har en god kalender og telefonliste basert på gode farger som øker kjappheten ved bruk og som ikke går kun på det estetiske.

-Har en meny som man blar i vertikalt men straks man foretar et valg så kan man i tillegg bla horisontalt slik som med Nokia 6600.

-Er uten mp3-spiller, radio og alt annet vissvass som man ikke trenger.

-Har blåtann men er uten 3G etc.  Vi som bruker pc i jobben og i tillegg privat gidder aldri å surfe på nett med mobiltelefonen, så å betale for en slik teknologi i en mobil er totalt uinteressant.

 

 

Ergo - en mobiltelefon som er god på å være telefon, sende sms raskt og kjapt,  kalenderplanlegger og kamera. Alt annet er rett og slett uviktig for voksne mennesker som bruker pc'en til disse tingene.  Å f.eks sende og motta epost via mobilen er uviktig.  Hvorfor skal man bruke tid på å knote med slikt når man allerede er inne i epostprogrammet på pc'en 10-30 ganger pr dag?  Og hvorfor blir slike uviktige detaljer tatt hensyn til i testene av mobiltelefoner? Hvorfor spiller det en rolle om en mobil har 3G eller ikke - hva skal man med det? Hvem surfer på nett med mobilen? Da har man i så fall et fritidsproblem eller man er en av 1000 som ikke gidder å ta seg råd til en pc.

 

Jeg håper at det kun er et tidsspørsmål før f.eks Nokia skjønner at de kan gjøre stor suksess ved å lage en mobiltelefon som kun inneholder det man i utgangspunktet har behov for i tillegg til et godt kamera.  Dagens hysteri om at en mobil skal inneholde omtrent det samme som en pc er kun tullete.  De som har pc klarer seg med nettopp det, og de som ikke har pc er mest sannsynlig hverken kompetente til å utnytte slike funksjoner i en mobiltelefon eller de har ikke behov for å betale ekstra for en telefon som kan gi dem disse mulighetene.  Smør på flesk er et begrep jeg mener vi snart må hente frem fra glemselen slik at det omsider kommer til sin rett igjen.

9169824[/snapback]

 

dette er vell kun dine egne meinger for hva du mener er viktig for en mobil?

 

alle personer har jo en egen mening om hva en mobil bør innholde. jeg f.eks har veldig god bruk for mp3 spilleren min på mobilen.

 

hvorfor ikke la mobilene utvikle seg er mitt spørsmål, så kan jo du sitte der med en god gammel 3310 eller no..

Lenke til kommentar
-Bruker Nokia sin løsning på stavekontroll (og ikke Ericson sin kjipe rullegardin)

Sony Ericsson har forresten kommet seg betraktelig på dette punktet, og jeg vil tørre å påstå at det systemet er minst like bra som nokia sitt.

 

-Er uten mp3-spiller, radio og alt annet vissvass som man ikke trenger.

Trenger du _aldri_ noen som helst form for underholdning på mobilen din? Er ikke det greit å ha musikk/radio mens du venter på toget/flyet osv?

 

-Har blåtann men er uten 3G etc.  Vi som bruker pc i jobben og i tillegg privat gidder aldri å surfe på nett med mobiltelefonen, så å betale for en slik teknologi i en mobil er totalt uinteressant.

3G er fint å ha dersom man drar steder der ikke gsm støttes. I tillegg til de få gangene der gsm nettet er overbelastet (f.eks nyttårsaften)

Lenke til kommentar

markedet er ikke stort nok for mobiler av denne typen som du beskriver. hvis man først skal kjøpe seg en mobil med 5mpx kamera, så vil man selfølgelig ha 3g også. mp3 er en fin ting. nesten alle som kjøper mobil idag vil ha muligeheten til å spille av mp3 filer på mobilen, slik at man kan høre på musikk i bil,tog,fly etc.

du kan likeså greit kjøpe deg en gammel nokia og ett digitalt kamera. mitt tips til deg ;)

Lenke til kommentar
QUOTE(Morten - D @ 30/07-2007 : 00:31)

-Har blåtann men er uten 3G etc.  Vi som bruker pc i jobben og i tillegg privat gidder aldri å surfe på nett med mobiltelefonen, så å betale for en slik teknologi i en mobil er totalt uinteressant.

 

3G er fint å ha dersom man drar steder der ikke gsm støttes. I tillegg til de få gangene der gsm nettet er overbelastet (f.eks nyttårsaften)

F.eks i Japan er gsm nette skrud av. Kun 3g dekkning (det vill si at edge ikke fungerer heller)

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Jeg håper at det kun er et tidsspørsmål før f.eks Nokia skjønner at de kan gjøre stor suksess ved å lage en mobiltelefon som kun inneholder det man i utgangspunktet har behov for i tillegg til et godt kamera.

9169824[/snapback]

Jeg tror nok Nokia vet veldig mye bedre enn deg hva som selger og ikke. Og jeg må selv påstå at dine behov virker litt sære og ikke særlig utbredte. De fleste jeg kjenner (voksne mennesker med andre ord) bruker mobilen mye oftere som mp3 spiller enn som kamera.

 

Jeg vrir på det jeg. Jeg skjønner absolutt ikke hvorfor man på død og liv skal putte fordyrende kamera i telefonene for tiden. Et mobilkamera vil aldri klare å måle seg med kompakte digitalkamera. Selv et billig kompaktkamera er som oftest bedre enn Nokias dyreste kameramobiler. Jeg skulle ønske Nokia kunne komme med en high end mobil uten kamera (eller med et enkelt vga kamera). Mye plass og penger spart på en etter min mening totalt unyttig funksjon.

 

At du ikke trenger e-post eller 3g på telefonen fordi du uansett sjekker e-post 20-30 ganger om dagen på pc betyr bare at du ikke er mye på reisefot. Om man reiser mye så er e-post og/eller 3g gull verdt.

Lenke til kommentar

Husk at f.eks ingen brukte sms de første åra man hadde dette, og ingen sjønte vitsen med å ha det.

Så det mobilselskapene gjør, som du ikke helt har sjønt. Er at det ikke er marked for tinga, men derfor skaper de ett marked, ved å tilby masse stasj i en telefon. For min del syns jeg det meste av det som er på telefonen er til nytte. Uansett hvordan man snur og vender på det.

Og ja! det fins mobiler som passer trådstarter også. Bare se i klassen under 500kr!

Da får du en mobiltelefon!

 

For den daglige brukeren vill ikke drasse med seg en mobil, kalkulator, radio, mp3 spiller, kamera, game boy ++++++++++

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
En mobil med 5mp kamera kommer ikke bli like godt som ett vanlig kamera med 5mp uansett

9178573[/snapback]

neinei... men greit nok til bilder på farten =)

For oss som eier store digitale klumper som ikke er fult så lett å ta med seg på fester,til vanlig etc, så er kamramobilen grei =)

For de beste bildene kunne man fått når man ikke har med kameraet ^^

Lenke til kommentar
En mobil med 5mp kamera kommer ikke bli like godt som ett vanlig kamera med 5mp uansett

9178573[/snapback]

Men hvor mange megapixel et kamera har har særdeles lite med kvaliteten på bildene å gjøre. Det er kvaliteten på optikken, og kvaliteten på sensoren som har noe å si.

Du kan gjerne ha et 12 megapixel kamera, men om optikken ikke holder mål, får du mye bedre bilde med et 3 megapixel kamera med bra optikk.

Lenke til kommentar
Alt annet er rett og slett uviktig for voksne mennesker som bruker pc'en til disse tingene.  Å f.eks sende og motta epost via mobilen er uviktig.  Hvorfor skal man bruke tid på å knote med slikt når man allerede er inne i epostprogrammet på pc'en 10-30 ganger pr dag?  Og hvorfor blir slike uviktige detaljer tatt hensyn til i testene av mobiltelefoner? Hvorfor spiller det en rolle om en mobil har 3G eller ikke - hva skal man med det? Hvem surfer på nett med mobilen? Da har man i så fall et fritidsproblem eller man er en av 1000 som ikke gidder å ta seg råd til en pc.

9169824[/snapback]

Jeg beklager at du er så trangsynt at du ikke ser nytten av epost eller 3G/HSDPA på mobilen, men det er jo ditt problem! :)

 

Mitt arbeid er delvis kontorbasert og delvis feltbasert (mest kontor, egentlig). Det er herlig å kunne sende og motta e-post når man ikke er på kontoret. Det er også herlig å slippe å sjekke for epost, at den kommer til telefonen så fort den havner på serveren.

 

Videre surfer jeg på nett på mobilen. Er herlig å kunne ligge/sitte i sofaen når man bare er vil surfe. Dessuten gir det mulighet for Skype og/eller Messenger om man har 3G/HSDPA eller WiFi-tilkoblinger.

 

Videre synes jeg det er praktisk med en Pocket PC som kan benytte seg av Remote Desktop eller LogMeIn. Da kan jeg faktisk styre kontor- eller hjemme-PCen mens jeg er på farten. Hendig for oss som trenger det.

 

 

Jeg liker forholdsvis store telefoner med masse funksjonalitet. Etter at jeg gikk over til Qtek 9100 til HTC TyTN og nå også HTC Advantage, har jeg sluttet å dra på laptop hvis jeg skal i møter o.l. Herlig å slippe å dra på den store ubrukelige kassen! :)

Lenke til kommentar
Jeg håper at det kun er et tidsspørsmål før f.eks Nokia skjønner at de kan gjøre stor suksess ved å lage en mobiltelefon som kun inneholder det man i utgangspunktet har behov for i tillegg til et godt kamera.

9169824[/snapback]

 

En Nokia 1112 teipet fast til et kamera av ønske er tingen.

 

Se forresten Bjørnars E61 KE (Kamera Edition) :thumbup:

9178302[/snapback]

 

Din tullbokk! E61'din har jo kamera!=P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...