Gå til innhold

Fotograf til bryllup?


Anbefalte innlegg

Ja da har jeg klart å fri til min kjære og neste sommer skal jeg gifte meg! :-)

 

Og det er ikke mange ting jeg skal blande meg inn i, men noe må det være og da gjerne av den tekniske arten.. :-) Jeg ønsker å leie en fotograf, men får jeg det som jeg vil?

 

Siden jeg har data som min jobb og hobby kan jeg ikke annet enn å tenke at jeg SKAL ha bildene digitalt og i orginal oppløsning! Ikke at jeg kommer til å gjøre så mye med de senere, men jeg ønsker å vite at jeg har de liggende på min server og kan evt. framkalle nytt bilde om det som skal henge på veggen begynner å falme (slik jeg har sett mange andre gjøre). Ja, dere skjønner sikkert hva jeg mener.. :yes:

 

Så i den sammenhengen tenkte jeg å høre med dere om noen her har erfaring med fotografer i Trondheim og omegn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det jo fotografen som har rettighetene på bildene som blir tatt, såfremt at dette ikke overføres til brudeparet i en kontrakt f.eks.

 

Derfor vil jeg anbefale om å prate med fotografer i området, evt om noen på forumet her eller på foto.no som kan stille opp for ett greit honorar for jobben?

 

Nå befinner jeg med bare noen mil fra Oslo, så fotografer i Trondheim kan nok ikke jeg hjelpe til med.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale dem jeg er lærling for, Studio G.

 

Edit: Var litt rask med å trykke på knappen her. Min avdeling er i Verdal, men fotografene er veldig gode jevnt over. Jeg har ikke vært lærling her lenge, så jeg vil ikke kalle meg så veldig partisk enda ;) Du får jo selvfølgelig time for å forklare hva dere vil ha, og det skrives jo ned.. Det er forskjellig hvordan det gjøres med de digitale filene og slikt, det må du høre med fotografen om. Om det er mulig å få noen av dem.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Jeg vet fotografene har rettighetene på bildene, men tenkte kanskje noen visste av noen som tilbyr digitale for en LITEN penge ekstra. :-)

 

Kan nevne at min bror giftet seg for noen år siden, da skulle fotografen ha 5000 for negativene, 2 år senere kjøpte de negativene for 500,- Så det burde være mulig med digitale også..

 

Ellers, er det noen GODE bryllupsfotografer her da? :-)

Lenke til kommentar
Jeg vet fotografene har rettighetene på bildene, men tenkte kanskje noen visste av noen som tilbyr digitale for en LITEN penge ekstra. :-)

 

Kan nevne at min bror giftet seg for noen år siden, da skulle fotografen ha 5000 for negativene, 2 år senere kjøpte de negativene for 500,- Så det burde være mulig med digitale også..

 

Ellers, er det noen GODE bryllupsfotografer her da? :-)

9163708[/snapback]

 

Hehe, tror du kan glemme å få alle råfilene etter en bryllupsfotografering for 500,-

Tviler sterkt på at noen gir de fra seg for 5000,- også, men det er jo lov å prøve seg.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke solgt negativene, nettopp fordi jeg selv vil velge hvordan sluttresultatet vil bli.

 

Det jeg gjorde når jeg giftet meg var å leie en fotograf til de "offisielle" bildene som jeg betalte for et album, for jobben og for ønsket forstørrelse senere. Han sitter fortsatt på negativene.

 

Så ga jeg mitt kamera til søsteren min sammen med en haug med filmer og utropte henne til kveldens fotograf, d.v.s. å ta bilder av vielsen, middagen og festen. Heldigvis er det flere i min familie som har foto som hobby så det ble mange fine bilder.

 

Disse bildene har jeg selvfølgelig. Som du forstår var dette med film, men prinsippet er nok ganske likt i dag.

 

Eneste alternativet er nok å bruke en kompis e.l. å gjøre en avtale med han, men det ville ikke jeg gjort, så sant h*n ikke er mer enn normalt kompetent.

 

Jeg betalte ca 5' for jobben og et album i skinn, som tross alt var en liten del av den totale kostnaden på bryllupet.

Lenke til kommentar
Siden jeg har data som min jobb og hobby kan jeg ikke annet enn å tenke at jeg SKAL ha bildene digitalt og i orginal oppløsning! Ikke at jeg kommer til å gjøre så mye med de senere, men jeg ønsker å vite at jeg har de liggende på min server og kan evt. framkalle nytt bilde om det som skal henge på veggen begynner å falme (slik jeg har sett mange andre gjøre). Ja, dere skjønner sikkert hva jeg mener..  :yes:

Råfilene får du neppe fra en kommersiell fotograf, men du bør kunne spørre om å få ferdig redigerte jpg-filer i full oppløsning, til nettopp dét formålet. Siden du ikke har det direkte travelt, kan du jo begynne å spørre de fotografene som holder til i byen, og hva de evt. skal ha ekstra for det. Alle ville neppe gå med på det, men det holder jo at du får én som er ganske god og er villig til å gjøre det.

 

Selv om det er åndsverk, og det fotografene lever av, tror jeg mange har forståelse for at en del kunder også vil ha filene. Det er bedre for dem å få noen kroner for ferdige jpg-filer, enn at kundene scanner inn de ferdige bildene og distribuerer/fremkaller dem ulovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...