Gå til innhold

XP-temperaturer


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med for høye temperaturer!!

 

AMD XP2100+

Arctic Alumina kjølepasta fra Arctic Silver

Mist Silent Twin -19db

Ingen kabinettvifter

Asus A7V8X

Noisecontrol Miditower, støydempet NC2167 -demper mye lyd

Codegen 350W CG350X (Går straks over til Noisecontrol 300W - 19db)

Segate V 80GB 7200RPM -lav db

Shapphire Radeon 9000 Atlantis 128MB (Trenger ingen vifte) -ingen lyd

 

Problemet mitt er prosessoren. CPU-temperaturer med romtemperatur på 23 grader:

 

(Kabinett-temperaturer er tatt ved cpu-høyde 5cm fra cpu).

 

Uten venstre deksel, IDLE:

Kabinett - 30'

Hovedkort - 35'

CPU - 59'

 

Med fullt deksel, IDLE:

Romtemperatur - 23'

Kabinett - 39'

Hovedkort - 41'

CPU - 66'

 

Med fullt deksel, FULL LOAD:

Hovedkort - 44'

CPU - 78'

 

Dette er alt for varmt! Hvordan klarer dere å kjøle ned XP-prosessorer uten å lage støy og uten vannkjøling? Hvor varme produserer de forskjellige XP-prosessorene? Jeg har palomino, så er det noen andre typer XP-prosessorer med navn jeg ikke husker. Produserer XP2200 mer eller mindre varme? Hvor kan jeg finne ut sånne ting?

 

-Bør jeg si farvel til Silent Mist Twin?

 

-Eller tror dere at kabinettvifter får temperaturen til å synke til et akseptabelt nivå? Jeg har tenkt å kjøpe 2x Papst 8x8cm, en på 12db og en på 19db. Blir det mye bråk? Går det bra med bare 2 12 db vifter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

XP 2100+ (palomino) er vel en av de varmeste CPU´ene ja.. den produserer mye mer mer varme en XP2200+ (tbred).

Tror faktisk XP2100+ produserer 73watt, så silent twin er vel ikke det jeg ville brukt på den akkurat. Men det som gjør at du har så veldig høye temperaturer er vel at du ikke blir kvitt den varme luften i kabinettet. Så om du monterer et par kabinettvifter vil jeg tro at temperaturen synker kraftig.

En vifte høyt opp bak (like ved cpu) som trekker den varme luften ut, og en vifte forran som trekker inn "kald" luft. Det beste er egentlig å ha to vifter som suger luft inn i kabinettet, og en (+ PSU vifte) som suger den ut. På den måten vil du få et overtykk i kabinettet som gjør at støv ikke blir sugd inn i alle mulige sprekker. Monter et støvfilter på de to i front, og du vil få en støv fri pc. Støv er som kjent noe dritt, siden det legger seg på kjøleribber og motvirker effekten dems.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp Enermax, kjøp 12 db papst... Jeg har selv begge viftene Papst viftene er definitivt mer stillegående enn når Enermax kjøres på "tomgang". Papst viften er nesten ikke hørbar... Faktisk så valgte jeg å droppe Enermax’en og heller gå over til to Paps 12dB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...