Gå til innhold

Nikon D80 eller Pentax K10D - Hva tror dere?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det står, som sagt i emnetittelen, mellom å kjøpe D80 eller K10D... Jeg hadde også Canons 400D i tankene, men det ble for lite og ubehagelig for meg.

 

Jeg har lest diverse tester og kommet fram til at begge to er flotte kameraer, men jeg sliter VELDIG med å velge hvilket av de jeg skal kjøpe. Jeg har vært å hold/prøvd begge to, og de sitter kjempebra i hendende og er behagelige å bruke... Men ingen av kameraene skiller seg ut, så jeg klarer ikke velge med tanke på det.

 

Jeg ser at Pentax har to store(?) fordeler - bildestabilisering og tettningene rundt omkring. Er dette nok til at jeg burde kjøpe K10D?

Men jeg har skjønt det sånn at kit-objetivet på pentaxen er av varierende kvalitet... Jeg kommer helt klart til å kjøpe andre objetiver i framtiden, men jeg syns det er greit å få med et kit-objektiv som tar gode bilder.. Noen erfaringer?

 

Nikon derimot, har jeg skjønt har et veldig bra kit-objetiv.. I hvertfal 18-70mm, så har litt lyst på D80 på grunn av det. Er det noen som har erfaring med 18-135mm?

 

Hva ville dere valgt i denne situasjonen?

 

Jeg kan jo også si at jeg har ikke en "objetiv-park" her hjemme, så jeg er ikke bindet til et merke...

 

Tusen takk på forhånd :)

 

Jeg vil helst slippe å få pepper for at dette er tatt opp tidligere osv... Hadde jeg vist svaret på dette, hadde jeg ikke spurt ;)

 

Mvh

Marius Kinge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt an på hva du har tenkt å ta bilder av.

 

D80 har, i følge de som har erfaring med både Nikon og Pentax, merkbart raskere autofokus. Det betyr mye om du skal fotografere barn og sport, men er helt uvesentlig til f.eks landskap - da er det mye mer interessant med Pentaxens tetninger.

 

Nikons 18-70 er utvilsomt en av de genistrekene som har hjulpet Nikon til å bli størst i forbrukersegmentet i Japan. Det finnes ingen "originalobjektiver" fra de andre produsentene som kan matche den på pris og ytelse. Jeg kjenner ikke Pentax' utvalg så godt, men normalzoomene deres synes ikke å gå særlig langt ut i teleområdet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Et annen argument for Pentax er at de har en del program "modes" som gjør det lett å regulere/automatisere ISO i forhold til lukker/blender. Det er mange som sverger til det.

 

Som anew sier - 18-70mm er et meget godt objektiv; nesten godt nok til å gå over til Nikon :).

 

Pentax sin standard kit-objektiv er 18-55mm og har kortere tele. Det er blandt de bedre kti-objektivene, men ikke på nivå me Nikon's 18-70mm. Og skal du gå for Pentax, så bør du velge Pentax sin 16-45mm som har fått mye skryt. Men da blir det dyrere enn Nikon.

 

Nikon har også et større utvalg av objektiver. I tillegg finnes det også flere tredjeparts-objektiver til Nikon (Sigma, Tamron, Tokina). Det ser dog ut til at det kommer en del nye objektiver til Pentax til høsten.

 

Pentax som firma er mindre enn Nikon, men har nylig blitt kjøpt opp av Hoya, som også eier Tokina. Så jeg er rimelig sikker på at Pentax er et merke som kommer til å bli.

 

Hvis jeg skulle velge; så tror jeg at jeg måtte lånt begge to i et par ukers tid. Det er vel de to beste kameraene i prisklassen. Skulle du velge Canon, så måtte det bli 30D, som er noe dyrere. 400D er nærmere D40x i ytelse/kvalitet.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det er bra Tom supplerer meg - K10D er et utrolig gjennomtenkt kamerahus, med lure funksjoner bak hver knapp.

 

Det vil faktsk ikke overraske meg om Pentax blir borte i løpet av noen år. Det er nok fryktelig vanskelig å klare seg som en liten kameraprodusent, selv om de gjennomgår en renssanse med K10D, og jeg blir ikke overrasket om Samsung kjøper kameradivisjonen fra Hoya, slik Sony kjøpte kameradivisjonen til Konica-Minolta, mens Hoya konsentrerer seg om å lage glass. Den praktiske betydningen av noe slikt er imidlertid nær null.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Eg synest at k10d stiller i ei anna klasse en D80, den ligg på ein måte mellom D80 og D200. og på visse område også over D200.

 

Det einaste som Nikon er betre med er det superbe kitobjektivet sitt 18-70.

 

tenk på hvilke muliigheiter pentax gir deg med bildestabilisering og til dømes 50mm f1.4

og høy ISO, dette kan ikkje Nikon matche.

Lenke til kommentar

Tusen takk for seriøse svar! :)

 

Akkurat nå heller jeg nok litt over mot D80, mye pga. kit objetivet ;) Om AF'n også er raskere, er ikke akkurat det noe minus..

Ang. hva jeg skal ta bilder av, varierer det ganske mye... Jeg liker veldig godt å ta bilder av naturen, uten mennesker på bildet. Ellers syns jeg det er gøy å ta bilder av biler i fart, bilder med litt bevegelse i seg.. Har planer om å ta med kamera på f.eks. gatebil-treff, og ta bilder av bilene der :)

 

Pentax med 16-45 blir for dyrt, da jeg må strekke meg opp i 12 000... Derfor jeg er litt avhengig av bra kit-objetiv, jeg har ikke så ekstremt mye penger å bruke på dette... Grensen ligger ved 10 000 kr.

 

Jeg vet ikke om tetningene på Pentaxen vil trekke K10D'n så veldig opp for meg... Jeg ser for meg at jeg uansett ikke kommer til å tørre å ha kameraet ute i vått vær, da det er utstyr til nesten 10 000 kr. Og kamerat tåler jo ikke å bli dyppet i vann selv om det har tetninger, om man skulle være uheldig med noe sånt.

 

Marius :)

Lenke til kommentar

Nikon har ikke billeddstabilisering i huset, men har objektiver med billedstabilisering. Fordelen med dette er at du umiddelbart ser effekten av billeddstabilisatoren i søkeren og kan, mens du ser motivet i søkeren, vurdere å justere blender/lukker/iso for optimal skarphet. Dette kan du ikke med billeddstabilisator i huset. Det finnes mange meninger om hva om er best, men JEG syns fordelen av å ha billeddstabilisator i objektivet overgår fordelene av å ha dette i huset. En annen fordel med Nikon er objektivparken og bruktmarkedet som er større enn hos Pentax, riktignok blir attraktiv kamerautstyr for Nikon på bruktmarkedet solgt rel raskt og du må være mer på hugget skal du gjøre et godt kjøp sammenlignet med Pentax. Nikon er kjent for å være gode på eksponering og lysmåling, vet ikke hvor god Pentax K10 er på dette. En fordel med Pentax K10 som etter mitt syn ofte ikke blir nevnt er at den kan ta bilder i DNG formatet som er det åpneste RAW formatet til nå.

Lenke til kommentar
Det kommer litt an på hva du har tenkt å ta bilder av.

 

D80 har, i følge de som har erfaring med både Nikon og Pentax, merkbart raskere autofokus.

Det skyldes i hovedsak AF-S, som Pentax ikke har fått i sine objektiver ennå. Uten SilentWave-motor, har Pentax tilsvarende resultater som Nikon (så langt jeg har lest i hvert fall). De fleste tester jeg har lest, har også vært positivt overrasket over autofokushastigheten på K10D, som er bedre enn de fleste andre Pentaxer.

 

Jeg personlig hadde utvilsomt valgt K10D, fordi det ligger enda bedre i hånden min. Pentax har også mange interessante objektiver, og flere er på vei. Men de koster jo, og er man ikke interessert i å investere i slike når de kommer, er saken kanskje litt annerledes.

 

Til syvende og sist tviler jeg sterkt på at du blir misfornøyd med noen av dem, så jeg vil bare si at du skal stole på magefølelsen din... Sier den Pentax, bør du velge det, sier den Nikon bør du velge det. Min sier Pentax, men det har jo ingenting å si for deg...

Lenke til kommentar
Nikon har ikke billeddstabilisering i huset, men har objektiver med billedstabilisering. Fordelen med dette er at du umiddelbart ser effekten av billeddstabilisatoren i søkeren og kan, mens du ser motivet i søkeren, vurdere å justere blender/lukker/iso for optimal skarphet.

9157784[/snapback]

Dette er et pluss-poeng for IS i objektivet som jeg ikke har tenkt over. For det e noe dritt å fokusere når objektivet vingler pga. lang brennvidde. Men det er nå dyrt da...

 

Selv synes jeg at monopod er utrolig effektivt (og billig); men så er jeg så gammel at jeg ikke bryr meg om at det ser litt teit ut ;)

 

Tom

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Da har jeg lest og sett litt, og jeg tror jeg havner på D80...

Jeg føler meg litt mer trygg på den, da markedet er mye større for Nikon. Jeg tenker også på at når jeg i framtiden skal ha nytt kamerahus, og har flere objetiver som jeg skal bruke på det nye, det føles bedre å da være "låst" til Nikon, og ikke Pentax. Enig i det, noen?

 

Men for å være sikker på det, det er 18-70 objetivet jeg skal ha om jeg kjøper D80? Det er vist mer solid bygd og har en mer solid fatning, etter hva jeg har skjønt..

 

Om noen har noe å føye til, er det bare å skrive i vei :) Jeg blir helt imponert over hvor mye hjelp det er å få her på forumet.. Det er bra! ;)

 

Marius

Lenke til kommentar
Ja, monopod er effektivt. Like bra eller bedre enn billeddstabilisator i objektivet etter det jeg har lest i diverse forum.

9158065[/snapback]

Monopod er ihvertfall billigere enn bildestabilsering i objektivet.

 

Det er jo ikke dermed sagt at bildestabilisering er dumt; bare la oss forbrukere velge.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg tenker også på at når jeg i framtiden skal ha nytt kamerahus, og har flere objetiver som jeg skal bruke på det nye, det føles bedre å da være "låst" til Nikon, og ikke Pentax. Enig i det, noen?

Absolutt ikke... Når du har objektiver du er fornøyd med, blir det ikke noe problem å få et nytt kamerahus som du blir fornøyd med.

 

Jeg tror ikke du skal se på verken kamerahus eller utvalg av optikk som noen begrensning for noen av merkene. Du må gjerne kjøpe D80, men det bør være fordi du liker kamerahuset bedre enn K10D, eller fordi magefølelsen sier at du skal gjøre det. Du vil nesten helt sikkert ikke finne noen rasjonelle grunner for å velge det ene fremfor det andre, det blir utelukkende følelser som må avgjøre. Og de følelsene skal du høre på!

 

De "rasjonelle" grunnene jeg har for å velge K10D, er værtetningen, at du er en klasse opp i tyngde og innstillingsmuligheter (bl.a. hurtigvalg av autofokustype), samt bildestabilisatoren. Enig i at det er en fordel å ha det i optikken, men det forutsetter at du faktisk investerer i optikk med bildestabilisator, og du får det ikke i optikk som ikke har det. Monopod gjør mye av det samme, men husk at det kan også brukes på K10D (med bildestabilisator).

 

De "rasjonelle" grunnene for å velge D80, er nok bare utvalg av optikk, særlig på det norske bruktmarkedet. Skal du handle på eBay, kan du likegjerne kjøre Pentax, der er det mye å velge i uansett. Skal du handle nytt, er det heller ikke noe stort problem. Eneste er hvis det er helt spesielle objektiver du er på jakt etter, men det kan slå begge veier.

 

God Nikon fastoptikk er ofte veldig dyrt, selv om den rimelige fastoptikken til Nikon også jevnt over er bra. Pentax har et svært godt rykte på fastoptikk, og tenker også ofte litt annerledes. Om det er en fordel eller ulempe, kommer jo an på bruk og behov.

 

Seriefoto som turnipkongen nevner, ser jeg på som veldig uvesentlig. Skal du fotografere en 100m sprint, og ønsker å ha dokumentert hele løpet, kan det ha noe for seg, men da vil du ha EOS 1D Mark IIn eller Mark III likevel... Det er ikke ofte du trenger mer enn 5-6 bilder i serie, som oftest holder det med 2-3.

Lenke til kommentar

De "rasjonelle" grunnene jeg har for å velge K10D, er værtetningen, at du er en klasse opp i tyngde og innstillingsmuligheter (bl.a. hurtigvalg av autofokustype), samt bildestabilisatoren. Enig i at det er en fordel å ha det i optikken, men det forutsetter at du faktisk investerer i optikk med bildestabilisator, og du får det ikke i optikk som ikke har det.

 

9159020[/snapback]

 

Husk at med pentax sitt system får du stabilisering på rotasjon på y-aksen, dette er umlig å få til med VR i objektivet. ellers er eg ganske enig i det du seier.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som trådstarter for 3-4 måneder siden. Sto mellom Nikon og Pentax, jeg gikk for Pentax K10D pga. værtetting(vi bor jo i Norge) og stabilisator i huset.

Størrelsen og søkeren er meget gode på begge kameraene, men jeg syntes ikke kit objektivet til K10D er dårlig, ble faktisk overasket. Jeg kjøpte i tillegg 50-200, som jeg bruker ganske mye. Ville tro dette objektivet er bedre for å ta bilder av biler i fart, da man må stå litt unna bilene vil jeg tro.

 

Denne pakken er ikke så dyr, ville tro du kan få den for litt over 10 lapper på nettet, da med de 2 kit objektivene.

 

Jeg ville ikke kjøpt 16-45 nå, selv om dette har fått mye skryt, da det kommer nye objektiver rimelig snart, (1 til 3 måneder)fra nå, disse er jo dyrere enn 16-45, men ikke så mye forskjell.

 

Jeg tror ikke du vil bli misfornøyd med noen av de kamera husene du ser på, så lykke til.

Lenke til kommentar

De "rasjonelle" grunnene jeg har for å velge K10D, er værtetningen, at du er en klasse opp i tyngde og innstillingsmuligheter (bl.a. hurtigvalg av autofokustype), samt bildestabilisatoren. Enig i at det er en fordel å ha det i optikken, men det forutsetter at du faktisk investerer i optikk med bildestabilisator, og du får det ikke i optikk som ikke har det.

 

9159020[/snapback]

 

Husk at med pentax sitt system får du stabilisering på rotasjon på y-aksen, dette er umlig å få til med VR i objektivet. ellers er eg ganske enig i det du seier.

9159476[/snapback]

 

Hvilke praltiske konsekvenser har rotasjonsstabilitet på y-aksen? Og hva er det dette innebærer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...