Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DELING AV INTERNETT


Anbefalte innlegg

noen som veit korleis eg får deling av internett på windows xp og 2000?

bruker xp pro som oppkobla

den andre er windows 2000 prof.

 

bruker kun den routeren eller ka det heter eg fikk med på adsl (nokia)

kjørde windows xp på 2 dataer og delte der så gikk den ene bare gjennom en gateway og det funka fint...men xp og 2000? :-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noen som veit korleis eg får deling av internett på windows xp og 2000?

bruker xp pro som oppkobla

den andre er windows 2000 prof.

 

bruker kun den routeren eller ka det heter eg fikk med på adsl (nokia)

kjørde windows xp på 2 dataer og delte der så gikk den ene bare gjennom en gateway og det funka fint...men xp og 2000? :-?

 

 

Hvilken ISP bruker du? telenor?

Lenke til kommentar
kjøp en switch. kjør adsl'n inn og pcene inn. går som hakka møkk.

 

du må huske på at det ikke er alle switcher som har denne muligheten og med Telenor ADSL, må du gjennom en router eller en pc som kjører med to nettverkskort!

 

Har ennå ikke vært borti en switch som det ikke er mulig å koble ADSL-modemet til. Har ikke switchen en uplink-port, er det bare å finne frem en krysset kabel :) En slik følger gjerne med ADSL-modemet.

 

Og nei, man trenger heller ikke 2 nettverkskort i maskinen som man bruker til delingen. Dog får man et mer ryddig ( med tanke på brannmur ) og fremtidsrettet oppsett med to nettverkskort.

Lenke til kommentar
Zenit har feil når man har ADSL fra Telenor du ha en router som støtter PPP eller bruke en PC som gateway til den andre (2 nettverkskort) for å bruke flere maskiner samtidelig på nettet.

 

Det er riktig det du sier at må må enten ha en ruter som støtter PPPoE el. en PC som fungerer som gateway. Hvis du leser innlegget mitt en gang til vil du se at jeg aldri påsto noe annet :-? Poenget mitt var bl.a at man ikke trenger 2 nettverkskort i PC'en som fungerer som gateway, en ruter kan godt ha kun 1 fysisk interface.

Lenke til kommentar

Man trenger IKKE en router når man har telenor adsl! Alt man trenger er enten en switch eller hub som det er uplink på, som nevnt tidligere, så funker det, hvis man selvfølgelig bruker raspppoe(som mange gjør, i forhold til å bruke møkka installasjonscd`en til telenor)

Lenke til kommentar
Man trenger IKKE en router når man har telenor adsl! Alt man trenger er enten en switch eller hub som det er uplink på, som nevnt tidligere, så funker det, hvis man selvfølgelig bruker raspppoe(som mange gjør, i forhold til å bruke møkka installasjonscd`en til telenor)

 

Du trenger router uansett, enten det er en egen box eller du kjører via software på en PC så trenger du en router.

Lenke til kommentar

Har man Telenor ADSL og vil dele internett med flere så må man bruke ruter fordi Telenor ADSL'en ikke ruter IP adressene selv (eller noe sånt). Jeg har Telenor ADSL selv, og har vært igjennom det samma styret. Har man ADSL fra nextgentel trenger man bare en svitsj siden ADSL modemet deres fungerer som en ruter.

 

Det er sikkert flere måter å dele internetten på, men jeg tenker på svitsj kontra ruter.

Lenke til kommentar
Har man Telenor ADSL og vil dele internett med flere så må man bruke ruter fordi Telenor ADSL'en ikke ruter IP adressene selv (eller noe sånt). Jeg har Telenor ADSL selv, og har vært igjennom det samma styret. Har man ADSL fra nextgentel trenger man bare en svitsj siden ADSL modemet deres fungerer som en ruter.

 

Det er sikkert flere måter å dele internetten på, men jeg tenker på svitsj kontra ruter.

 

OK:

så med andre ord så er switchen min er egentlig en hardware ruter da, da må jeg ha sett sinnsykt feil asså. og den forrige huben jeg brukte var kanskje router den og? nei. Jeg sharer internett med 5maskiner hjemme, så jeg VET at man ikke trenger en router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...