Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1996 Daewoo Espero - ABS funker ikke lenger.


Anbefalte innlegg

Min far har en Daewoo Espero fra 1996.

 

Problemene har kommet og gått, men har aldri vært så alvorlig som nå.

Etter vi kjøpte denne hos en bruktbilforhandler for noen år siden så begynte ABS-systemet å tulle. Dette skjedde mest når vi traff humper og slikt i veien. Men i det siste så har den kuttet ut uten noen god grunn.

 

Det jeg lurer på er: Hvor mye koster det å få sjekket og fikset ABS-bremsene hos et verksted og er det mulig å gjøre dette hjemme?

 

Det er vel slik at bilen ikke kommer igjennom EU-kontroll uten ABS-system?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig det går an å lese ut feilkoder fra ABS-systemet via ABS-lampa ved å kortslutte et par kontakter, men jeg vet ikke hvordan det i såfall gjøres på denne bilen. Når det gjelder reparasjon, så kan noen av delene være dyre. F. eks koster ny ABS-pumpe til min bil rundt 8000,- fra billigste leverandør.

Lenke til kommentar

8000,- er bare et eksempel på hvor mye det kan koste hvis du er uheldig. Så lenge du ikke er nødt til å slite deg ut på pedalen for å få bremsekraft, så er nok pumpa i orden.

 

Du kan være så heldig at det bare er snakk om brudd i ledninga til en av hjulsensorene, dette er nok til å få en feilkode på ABSen. Men som sagt vet man ikke hva feilen er før man har fått hentet ut feilkoden.

 

Fant denne tråden på Bilforumet.net: http://www.bilforumet.no/daewoo/136721-nok...rske-veier.html. Kanskje ABS-problemet han nevner er vanlig på Espero.

Lenke til kommentar

Liten grunn til vrake bilen pga manglende ABS-bremser. 25% av Norges biler eldre enn 15 år, og blant dem har nesten ingen ABS-bremser.

 

ABS-bremser må fungere på PKK ja. Så hvis du kobler ut varsellampa, så bør det ikke bli oppdaget. ABS fungerer ikke i veldig små hastigheter, så det bør heller ikke bli oppdaget i bremsetesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...