Gå til innhold

ProgrammeringsBaren! Småprat, om det du elsker!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

HVorfor Delphi?

Fordi mannen bak Turbo Pascal og Delphi, Anders Heljsberg ble ansatt av Microsoft, blandt annet for å hjelpe de lage et nytt språk. For oss gamle Deplhi gutta, så var det lett å se hvor mye av Delphi som havnet i C# - en generelt mer pragmatisk holdning enn java, properties med mere.

Takk for den opplysningen :thumbup: Det var nytt for meg og enda en grunn til at jeg velger Rad Studio.

 

Skype kjøpt av M$ ble jo programmert i Delphi.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Var ikke klar over at du kunne noe om C# :)

Jeg var en gang på et M$ seminar med Anders Helsjberg og C#. Jo jeg ble imponert, men ikke nok til å forlate C++ og RAD studio.

 

Med opplysningen sitert i min forrige post ser jeg enda et argument for å bli ved min

 

WordPress, Drupal, jQuery, JavaScript, PHP, Python, C, C++ og ikke minst RAD studio lest.

 

Min gamle mor sa at den som vil ha alt han ser får gråte når de andre ler.

 

Hu mor :yes: var kanskje ikke så dum likevel.

 

<skryt>

Du er jo Haugesunder og burde vite at jeg fikk sparken som lærer på HSH med den begrunnelse at jeg var for teoretisk.

 

Det var 350 elever i auditoriet da jeg startet og 50 igjen da jeg fikk sparken pr telefon. Senere kom noen elever til meg på byen og sa at de tok fra dem den beste læreren de noen gang hadde hatt. Jeg fikk ikke tid til å teste ut min tretinnsrakett for undervisningen.

 

Trinn I: Bringe høyre side av normalfordelingen gjennom pensum. Etter tre uker kom en Bergenser (han kunne jo ikke være selvgod Haugesunder som meg) og viste meg Monte Carlo simuleringer han hadde utført i Excel.

 

Trinn II: Bringe elevene rundt typetallet gjennom pensum.

 

Trinn III: Bringe elevene i venstre hale av Gauss kurven gjennom pensum.

 

Etter at trinn I var avsluttet etter tre uker fikk jeg sparken (hadde en lærer stjålet opplegget mitt? Ingen ting forundrer meg fra den byen - misforstå ikke, jeg har mange venner i Haugesund og synes det er fint å komme dit - spesielt å fiske). Det bekymret ikke meg, men det burde bekymre HSH som hadde ambisjoner om å være best i Europa på noen fag områder. Er det skryt?

</skryt>

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

C# er Java gjort riktig.

Og C++ er kunst og C# teknikk :roll:

LINQ i C# kan være en kunst.

 

Ray-tracer skrevet med LINQ i C# 3.0

For de uinvidde så er LINQ en språkfunksjon i C# som gjør at du kan utføre spørringer i ren C# kode.

 

For eksempel

var bestest = from student in studenter where student.karakter >= 'A' select studen.Navn orderby student.Alder;

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

LINQ i C# kan være en kunst.

Men kan hende litt for proprietært for oss som sverger til mest mulig åpne løsninger / språk?

 

Jeg har nå lansert mitt eget slagord:

 

Kvaliteten på tjenester / produkter er ofte omvendt proporsjonal med markedsføringsbudsjettet.

 

DVS: Produktkvalitet = 1 / MarkedsføringsBudsjett.

 

Kall det gjerne min første lov om markedsføring.

 

Den andre har med omvendt markedsføring, reverse SEO og at all reklame er bedre enn ingen reklame å gjøre :roll:

 

Dette er også M$

 

Skal vi glemme SEO? Bing mixer organiske og betalte treff.

 

Omvendt SEO kjenner dere til det?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

LINQ i C# kan være en kunst.

Men kan hende litt for proprietært for oss som sverger til mest mulig åpne løsninger / språk?

 

Jeg ser ironien i at dette kommer fra en som sverger til Embraco RAD, jeg bare nevner det.

Besides, C# er standardisert, og det er lite som tyder på at MS kommer til å gå haywire og saksøke Novell (som de tross alt samarbeider med) for Mono.

 

 

Lenke til kommentar

LINQ i C# kan være en kunst.

Men kan hende litt for proprietært for oss som sverger til mest mulig åpne løsninger / språk?

Da burde du slutte å reklamere for Embercardero RAD Studio. Det er i aller høyeste grad proprietært. C++ Builder har veldig spesifikke Embercardero utvidelser som standardbiblioteket og RAD verktøyet benytter seg av.

Delphi er et proprietært språk og utviklingsplattform.

 

C# derimot er en ISO standard (ISO/IEC 23270:2006 for å være presis).

Du kan benytte C# på Windows, Linux og Mac OS. Det er som standard tilgjengelig i alle større Linux distribusjoner.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Men det ser ut til at det er kun jeg som reagerer på slike

 

Jeg synes det er alltid litt morsomt å lese php vs asp.net diskusjoner :)

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1373758&view=findpost&p=18400028

 

utsagn.

 

Så lenge jeg er på dette forumet og finner slike utsagn, vil jeg gi min "motreklame" som en korreksjon til noe jeg selv mener er bedre. Jeg vet jo fra tidligere tråder at jeg er i mindretall her inne med å mene det jeg mener om RAD studio kontra Visual Studio o.l.

 

C++ Builder har veldig spesifikke Embercardero utvidelser som standardbiblioteket og RAD verktøyet benytter seg av.

Ja men den medfølgende C / C++ kompilatoren kan med riktig valg av opsjoner kjøres som K & R, ANSI/ISO ...

 

Delphi er et proprietært språk og utviklingsplattform.

Enig i det.

 

Jeg ser ironien i at dette kommer fra en som sverger til Embraco RAD, jeg bare nevner det.

Besides, C# er standardisert, og det er lite som tyder på at MS kommer til å gå haywire og saksøke Novell (som de tross alt samarbeider med) for Mono.

Der er nok en gang i flertall og flere kommer sikkert til. Se for øvrig mitt svar til Henning.

 

Min konklusjon:

 

C++ forbindes ikke med noe firma. Det gjør C# uansett hva dere sier.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Så LISP er bedre? Kunne tenkt meg å ta en titt på LISP, men resten av mitt liv er for kort til det.

 

Definer "bedre"? (..jeg bryr meg ikke så fryktelig, og bruker gjerne C++ på Linux også om det faktisk hadde passet best til <whatever> slags type problem jeg har foran meg..)

 

edit:

..men C + Lisp var RMS's originale idé eller visjon for GNU sånn btw.; det som senere ble GNU/Linux:

 

I decided instead to make a Unix-like operating system that would have Lisp implementations to run as user programs. The kernel wouldn't be written in Lisp, but we'd have Lisp. So the development of that operating system, the GNU operating system, is what led me to write the GNU Emacs.

http://www.gnu.org/gnu/rms-lisp.html

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Definer "bedre"?

Ihvertfall bedre enn godt nok og at jeg slipper å lage dvs. programmere - mitt eget Windows grensesnitt om jeg skal programmere for dekstoppen.

 

Spurver skyter man bedre med en finkalibret hagle fremfor en kanon. Kanoner foretrekkes i krig.

 

Er der noen løse kanoner på dette forum dekket som peker i alle retninger? Det er ikke du siden du er ganske konsistent :thumbup: på LISP og LISP relaterte teknologier.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Definer "bedre"?

Ihvertfall bedre enn godt nok og at jeg slipper å lage dvs. programmere - mitt eget Windows grensesnitt om jeg skal programmere for dekstoppen.

 

Spurver skyter man bedre med en finkalibret hagle fremfor en kanon. Kanoner foretrekkes i krig.

 

Er der noen løse kanoner på dette forum dekket som peker i alle retninger? Det er ikke du siden du er ganske konsistent :thumbup: på LISP og LISP relaterte teknologier.

 

Analogiene dine fungerer ikke like bra alltid, men jo, jeg har mulighet til å gjøre desktop/GUD/RAD-programmering v.h.a. Lisp -- samtidig som jeg også har mulighet til å gjøre web- og databaseprogrammering v.h.a. Lisp --- om jeg vil dette.

 

edit:

Om overspesialisering m.t.p. språk, hvis det er det du mener, kunne jeg gjerne tenkt meg å se på Haskell og kanskje OCaml o.l.. Jeg synes ikke C++, C#, Python, Delphi (Pascal o.s.v.), PHP, Ruby o.l. er spesielt interessante språk; det er lite nytt og annerledes der som trigger nysgjerrigheten min.

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

Dart? Tanker?

 

Har mer trua på NaCL og Pepper jeg; en kan implementere VMs og hva-som-helst språk på dette.

 

edit:

Dart: http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Dart

NaCL: http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Native_Client

Takk for linkene, dette var interessant!

 

Litt sjokkert over Dart - at Google ønsker å erstatte JavaScript med et nytt språk. Ser poenget, men tror det sansynligvis er håpløst å få gjennomført dette nå...!? Det har også skjedd så mye bra på JavaScript-fronten de siste årene, at det vil være litt synd..

 

NaCL virker interresant, og jeg får lyst til å lage ting :) Men om dette er veien å gå er jeg usikker på. Igjen er det så mange muligheter nå med webplattformen slik den er/blir med HTML5 og alt relatert til det. Men jeg ser nytten - spesielt for Google som vil lage et bra web-OS.

 

Google har alltid mange jern i ilden. De kaster alt de kan på veggen, og ser hva som henger fast. Jeg tviler på om noen av disse tingene gjør det, men når Google står bak skal man selvsagt ikke være for sikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

C++ forbindes ikke med noe firma. Det gjør C# uansett hva dere sier.

Du begynte med å si at du ikke ville bruke C# fordi det var proprietært. Men her ender du opp med en påstand som bare viser forfengelighet etter min mening. Om det forbindes med et bestemt firma har vel ingen ting å si i praksis? Lisp forbindes med langt skjegg, men det gjør ikke meg noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dart? Tanker?

 

Har mer trua på NaCL og Pepper jeg; en kan implementere VMs og hva-som-helst språk på dette.

 

edit:

Dart: http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Dart

NaCL: http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Native_Client

Takk for linkene, dette var interessant!

 

Litt sjokkert over Dart - at Google ønsker å erstatte JavaScript med et nytt språk. Ser poenget, men tror det sansynligvis er håpløst å få gjennomført dette nå...!? Det har også skjedd så mye bra på JavaScript-fronten de siste årene, at det vil være litt synd..

 

NaCL virker interresant, og jeg får lyst til å lage ting :) Men om dette er veien å gå er jeg usikker på. Igjen er det så mange muligheter nå med webplattformen slik den er/blir med HTML5 og alt relatert til det. Men jeg ser nytten - spesielt for Google som vil lage et bra web-OS.

 

Google har alltid mange jern i ilden. De kaster alt de kan på veggen, og ser hva som henger fast. Jeg tviler på om noen av disse tingene gjør det, men når Google står bak skal man selvsagt ikke være for sikker.

Det er vel ikke JavaScript det har skjedd så mye med, snarere biblioteker etc?

 

Dette (Dart) er noe jeg applauderer stort. Spesielt at en prøver å standardisere en VM for nettleseren er fantastisk nytt, og noe som burde vært forsøkt for hundre år siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

edit:

Om overspesialisering m.t.p. språk, hvis det er det du mener, kunne jeg gjerne tenkt meg å se på Haskell og kanskje OCaml o.l..

Hva sier du til dette?

 

I have been using OCaml at work for a year now, so here are some reasons why I would not want to use it for software development (but see caveats!).

Kilde: http://sds.podval.org/ocaml-sucks.html

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

edit:

Om overspesialisering m.t.p. språk, hvis det er det du mener, kunne jeg gjerne tenkt meg å se på Haskell og kanskje OCaml o.l..

Hva sier du til dette?

 

I have been using OCaml at work for a year now, so here are some reasons why I would not want to use it for software development (but see caveats!).

Kilde: http://sds.podval.org/ocaml-sucks.html

 

Det første jeg kommer på (å si) er at Sam Steingold virket veldig, veldig kjent av en eller annen grunn -- og sant nok, han har jo jobbet med gamle CLISP; en av de første Common Lisp'ene jeg var borti. Tingen kjørte til og med på en "stusslig" liten hjemmedatamaskin fra 80 -> 90-tallet(#1) kalt Commodore Amiga 500! En 7Mhz (det er hele 0.007 Ghz det) maskin -- med 512kB minne. :)

 

Det andre er at det kan hende han har rett, for jeg vet nesten ingen ting om OCaml; unntatt at det, tror jeg, er annerledes enn hva jeg allerede har vært borti.

 

Så kanskje Haskell da? ..men then-again det finnes antageligvis nok av folk der ute som synes Haskell suger også -- og selvfølgelig er det slik med det meste annet også; C++ også: http://yosefk.com/c++fqa/

 

edit: ..eller kanskje Scala er en interessant kandidat verdt å prøve ut også? Et eller annet annerledes og nytt i hvert fall. :)

edit2: ..eller hva med noe helt annet som f.eks. Agda? http://en.wikipedia.org/wiki/Agda_(programming_language)

 

 

#1: Lisp er mye eldre enn meg og dette, men artig at mye av det (koden; implementasjoner; deler av implementasjoner) fortsatt eksisterer og er i bruk. SBCL har en lang, lang historie, også; med Meta-. ("find definition") kan en navigere dypt innover i implementasjonen (store deler av SBCL er skrevet i seg selv eller Common Lisp da), og en vil finne igjen masse gammel kode og kommentarer med interessant historie i.

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...