henbruas Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Eg har 1 disk, med 2 partisjoner, en C:\ og en D:\. C:\ inneholder Windows XP. Er det noen nå som kan gi meg en step-by-step guide til hvordan installere Ubuntu på D:\ uten å fjerne filene som ligger der? Har litt problemer med det. =/
Langbein Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 For det første bruker ikke Linux betegnelser som C: og D: Når du skriver D: antar jeg derfor at denne partisjonen er formatert med NTFS, eller muligens FAT32. Linux støtter begge disse filsystemene, men du skal ikke installere OSet på noen av dem. Mao. skal du ikke bruke en slik partisjon som ditt root-filsystem ( / ). Linux skal installeres på et eget filsystem, og det fins noen å velge blant: ext3 er vanligst, ellers kan man bruke reiserfs, xfs og jfs. Du må nok derfor resize en av dine eksisterende partisjoner.
rocknrolf77 Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Du trenger en egen partisjon ja. Her er en god guide om partisjonering og diverse
comicz Skrevet 19. juli 2007 Skrevet 19. juli 2007 Evt. kan du leke med Wubi! http://wubi-installer.org/ ...da får du (tilnærmet)native Ubuntu-løsning uten å dille mer partisjoner, så får du lekt litt med systemet :--)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå