Gå til innhold

Bildekritikk: Dokkgata (HDR)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er heller ikke profesjonell men:

 

Som illustrasjoner/bilder er de interessante - men farlig oppbrukt i disse HDR dager (den mangler nyskapning innen sjangeren- et fingeravtrykk). Den bærer preg av ha dratt for mye i spakene.

 

Som fotografi synes jeg personlig det er grusomt!

 

I områder er det mye fine farger og teksturer dog.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
Det underlige blå i himmelen kommer av at man ikke helt har skjønt tone-mapping justeringene i Photomatrix o.l. enda (jeg velger å tro det er dette, og ikke at personen bevisst har ønsket halo og fargeskiftning).

9097535[/snapback]

Jeg har nok bevisst ønsket denne effekten Svein G. Men jeg har nok også fortsatt en god del å lære i Photomatix, og det er bla derfor jeg legger ut bildene her. :)

 

Hva mener du jeg burde gjort annerledes?

Lenke til kommentar

For det første: om du virkelig mener å ha møkket til en helt fin himmel med for mye sort- med overlegg, ja da er vi nok uansett ikke i samme land estetisk sett: Mao ikke bry deg hva jeg mener om dine bilder :) Det er mange som digger det du driver med her.

 

Dette er typisk en ting photomatix gjør når du drar på for mye med "strength" er at programmet prøver å skape så jevne lysoverganger den kan mellom de veldig undereksponerte og overeksponerte områdene. Spesielt ved mørke konturer vil jo dette være nesten en umulighet uten skikkelig manuelt arbeide med adjustmentlayers/mask o.l. i f.eks photoshop.

 

Dermed gjør Photomatix det beste ut av at noen på død og liv skal gire opp styrken til max- og skaper denne "halo" effekten så den ikke ødelegger bildedetaljer.

 

Jeg bruker Photomatix selv, men først og fremst som et verktøy for å redde inn det mitt elendige digitalkamera ikke klarer selv: Å ha et anstendig dynamisk omfang:

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Takker for konstruktiv kritikk Svein G. :) Ja, ved disse bildene har jeg dradd opp styrken (men ikke til max). Det var slike type bilder jeg ønsket å lage denne gangen, og det var denne effekten jeg ønsket å oppnå. På det første bildet jeg la ut (Søndagsbris) var det ikke det - og der har jeg brukt moderat styrke.

 

Det fine med Photomatix er at en kan få mange forskjellige uttrykk bare ved å endre instillingene i tone-mappingen (+ hva en foretar seg i photoshop før og etter). Dine bilder har et annet uttrykk enn mine, og det er smak og behag hva man liker.

 

Fine bilder forresten. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...