Gå til innhold

Ødelagt strømforsyning i ferdigPC, retur?


Anbefalte innlegg

Dessuten stiller jeg meg undrende til at pris skal spille så stor rolle på levetiden på en PSU. Man kjøper gjerne en dyr psu for å få større ytelse, mer stille vifte, og sånne ting, ikke fordi levetiden øker så veldig? Det blir et helt feil utgangspunkt.

9101201[/snapback]

 

Et dyrere power er gjerne laget av bedre komponenter, bedre sammensatt osv. Alt dette har gjerne noe med levetid å gjøre, enten direkte at hver enkelt bit er av bedre kvalitet (testet, materialer etc.), men også at et godt design gjerne vil spre varme bedre og hindre overopphetning.

 

Så jeg mener definitivt at man kan forvente lengre levetid på et kvalitetspower. Uansett så synes jeg en antatt levetid på 2 år er søkt, og her dreier det seg om en hel maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig man kan forvente litt økt levetid hvis man legger i bedre penger, men vitsen her er at men ikke kan levere en vare som forventes å vare lenge, og så påstå at den ikke har levetid som vanlig, fordi den er for billig. Skulle dette bli vanlig, kan jo Elkjøp påstå at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder på de billige bærbare de selger, heller.

 

Det at en forhandler velger å selge en vare som er billig, og derfor har dårlig holdbarhet, er faktisk ikke kundens problem. Hvis varen er av en så begrenset kvalitet at den ikke vil fungere slik forbrukerrettighetene i Norge legger op til, er det forhandlerens problem, og ikke kundens.

Når man kjøper en PC i Norge, forventes det at det er en vare "som varer lenge", uavhengig av pris.

 

For å dra en parallell- man kan kjøpe vaskemaskin til 2500 kroner, eller man kan spytte i penger og kjøpe en Miele til 11000. Det at man kan forvente at Mielemaskinen varer i mer enn to år, er greit, men det betyr ikke at man kan bruke det som argument for å påsta at den billige maskinen ikke dekkes av de rettighetene man har som forbruker her i Norge.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Det er mulig man kan forvente litt økt levetid hvis man legger i bedre penger, men vitsen her er at men ikke kan levere en vare som forventes å vare lenge, og så påstå at den ikke har levetid som vanlig, fordi den er for billig. Skulle dette bli vanlig, kan jo Elkjøp påstå at forbrukerkjøpsloven ikke gjelder på de billige bærbare de selger, heller.

 

For å dra en parallell- man kan kjøpe vaskemaskin til 2500 kroner, eller man kan spytte i penger og kjøpe en Miele til 11000. Det at man kan forvente at Mielemaskinen varer i mer enn to år, er greit, men det betyr ikke at man kan bruke det som argument for å påsta at den billige maskinen ikke dekkes av de rettighetene man har som forbruker her i Norge.

9101288[/snapback]

 

Er ikke uenig, som jeg skrev: "Uansett så synes jeg en antatt levetid på 2 år er søkt, og her dreier det seg om en hel maskin."

Lenke til kommentar
Av den enkle grunn at det er ditt ansvar å bevise at psuen hadde en produksjonsfeil.

9101175[/snapback]

 

Hva tror du de finner ut hvis det sendes i retur, at PSUen har vært fyllt med motorolje?

9101194[/snapback]

 

Hørt om ting som overspenning, spenningsfall osv? Er mange måter elektronikk kan bli ødelagt på som ikke går på reklamasjonen, men som det for vanlige brukere virker som helt klart er produksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Fikk nå svar på returforespørselen:

 

Hei, forventet levetid på en strømforsyning som du har kjøpt er ikke mer en 2 år, dette er en såkallt low-end strømforsyning og kan ikke sammenlignes med dagens strømforsyninger som er noe dyrere. Som en liten kompensasjon kan vi tilby dem en ny kraftigere strømforsyning til kostpris, varenr. 17288 kan du får for 226,- + frakt

 

Kan de fritt konkludere med at strømforsyningen som står i ferdig-PCen som er kjøpt hos dem ikke har en antatt levetid på mer enn 2 år?

9100804[/snapback]

 

Netshop?

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=14664

 

DING DING DING.. we have a winner

 

Om netshop fortsetter slik så kan de bare legge ned sjappa.

Makan til arrogant holdning til forbrukerkjøpsloven de utviser for tiden.

Endret av Gromit
Lenke til kommentar

Forventet levetid til en PSU(avhengig av produsent) er fra 50'000 timer og oppover. Det betyr i underkant av 6 år sammenhengende drift 24t i døgnet. Dette oppgis av produsenten. Ryker den før dette så er det stor sansynlighet for feilen er en fabrikasjonsfeil og at feilen ikke har oppståt etter den ble kjøpt. Dersom selger påstår at PSU ikke forventes å vare lengre en 2 år så er det tull og tøys.

 

NB! Du må også undersøke om PSU har ødelagt andre komponenter når den røyk. Det skjer ofte. Dette skal også dekkes av selger dersom de bygget PC'en for deg og du ikke har endret på noe.

 

Levetiden til en pc er kanskje ikke mere en 2 år for noen men holdbarheten skal vare mye lengre. :!:

Endret av Lordliberty
Lenke til kommentar

Heisan !

 

Ingen tvil om at dette er en garanti/reklamasjonssak dersom denne er kjøpt i en ny PC fra oss. Vi gir 3 års garanti på alle stasjonære PC-er bygget hos oss, og det er også svært sannsynlig at den omfattes av 5 års reklamasjonsrett.

 

Så om du, KjellV, sender meg saksnummeret hos oss skal jeg fikse dette med tekniker og forsikre meg om at de vet hvordan dette henger sammen. Min epostadresse er [email protected].

 

På forhånd takk.

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

Lenke til kommentar

Jeg skulle egentlig ha skrevet Netshop med en gang så hadde det kanskje ordnet seg litt raskere. Fikset en lignende sak med komplett en gang for lenge siden via forumet her, så det er en fin ting å ha ja :)

 

Da har jeg fått ordrebekreftelse på strømforsyningen jeg fikk tilbud om å kjøpe til kostpris pluss frakt. Prisen nå: 0,-

 

Takker Svenn Aage for at han kjapt ordnet opp i saken. Disse sommervikarene er ikke alltid til å stole på ;)

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Den med batterier i bærbare var ny for meg. Hvordan begrunnes det,

 

Det er begrensningen i selve teknologien. Ni-HM batteriene har et visst antall ladesykler, før de ikke greier å holde på mer enn en veldig liten prosent av den opprinnelige kapasiteten. Li-Ion batteriene (som er populære i dagens bærbare datamaskiner) har en forventet levetid på tre år (som kan forkortes drastisk med visse inngrep, slik som hyppige 99->100% oppladinger).

 

og gjøres det oppmerksom på dette ved kjøp av bærbar?

 

Det avhenger antageligvis av selgeren.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Er mye selgere ikke forteller dere før det er for sent og noe blir ødelagt og dere vil ha det fikset.

9103399[/snapback]

 

Skulle selgere fortalt deg alt om produktene og alt om dine rettigheter og alt om hva du skal gjøre hvis alle mulige ting skulle skje, da hadde man stått i butikken til neste dag samt med skyhøye priser!

 

Det er derfor man har ting som heter bruksanvisning, bare synd ingen tar seg bryet å lese den FØR problemene skulle oppstå og FØR man oppsøker butikken og krever gratis hjelp, noe som normalt koster min 5-600 kr timen.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Mitt poeng i utgangspunktet var at dette med begrenset garantitid på eks. batteri i bærebare er en ganske vesentlig ting, og dersom enkelte opererer med en garantitid på 6mndr så er dette ganske vesentlig for en handel. Derfor mener jeg at dersom du kjøper en bærbar, batteriet ryker etter f.eks. 10 mndr og selger avviser garantikravet med at garantitid på batterier er kun 6mndr så er dette så vesentlig at en burde kunne kreve kjøpet hevet. Selvfølgelig forutsatt at man ikke fikk det opplyst ved kjøpet - eller at det ikke står i bruksanvisningen.

Kan nevne (som en kuriositet) at Lidl på Targa bærbare gir 3 års garanti på pc og 15 mndr på batteri, dette står i annonsene.

Ellers synes jeg at dette egentlig ble greit håndtert av Netshop (til slutt). Det er vel en av livets realiteter at ikke alle er like oppegående, men her fikk vi en oppkvikkende tråd (en av fordelene med dette forumet), trådstarter fikk løst problemet sitt, Netshop lærer kanskje noe og nok engang beviser forumet sin verdi som talsrør (og litt pressmiddel) for oss forbrukere. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...