Gå til innhold

Kniver, hvilken type?


co2

Anbefalte innlegg

Strømeng lager to typer kniver, en i rustfritt stål, og andre i kull/karbonstål.

 

Står også på siden demmes at du kan åpne hermetikkbokser med den uten att eggen ødelegges...

9283322[/snapback]

OK, jeg gir meg. Strømeng må jo ha skjerpet seg mye siden 90-tallet. Det er sikkert gode kniver når så mange bruker knivene deres tøft og de tåler det.

 

Hermetikkbokser.. :rofl:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Kjøp strømeng sine samekniver.. Uten tvil den beste samekniven du får... Det er en grunn til at forsvaret kjøper fra strømeng.....

 

Har selv en i karbonstål, og den har jeg brukt til mye rart, og det merkes enda ikke..

 

Lars Monsen har og samekniv fra Strømeng, og han skryter dem og opp i skyene..

 

Vet om en som klarte å knekke sin, han sendte den inn til strømeng og fikk ny med en gang.. Skulle selvfølgelig ikke gå å knekke den..

Lenke til kommentar

:)

Alle kniver knekker ved stor nok belastning, Karbonkniver knekker, "rustfrie" kniver bøyer seg som regel mye før de knekker. Rustfrie kniver tåler ofte mer enn karbonstål ved tøff bruk som hugging (pga det mykere stålet absorberer støt bedre), men er veldig avhengig av (blandt annet) mengden karbon i stålet og særlig tykkelsen på kniven. Tror de fleste økser har "mykt" stål. Det er jo bedre og få bulker som kan rettes ut, enn biter som spretter ut av stålet om du skulle treffe noe hardt. Karbonkniver er (var?) dog et godt valg til normal bruk, så lenge man passer på at den ikke ruster eller treffer noe som er for hardt til stålet, da vil den knekke, men en med mykere stål vil sannsyligvis prelle av og bli litt bulket

 

Veldig mulig jeg tar feil, men jeg tror strømeng kniver lages av Sandvik 12C27/12C27M stål (tror de fleste kniver i norge lages av dette). Kan ikke så mye om det, men det er langt fra det beste i dag. Jeg kjøper værtfall ikke kniver jeg ikke vet ståltypen i.

 

For at en kniv skal bli kalt "karbonstål", må den ha 0,5% eller mer karbon i stålet. Sandvik 12C27 har 0,60. Ganske lavt. Rundt 1% er ganske vanlig og brukes i svært mange utenlandske kvalitetskniver. CPM S90V har 2,30%. 14% kromium og over er det som skal til for og få rustfritt stål. De fleste karbonkniver har mye mindre enn 14% kromium og rundt 1% karbon eller mer. Dette gjør de veldig utsatt for rust, men andre ingredienser og belegg på bladet (f.eks svart blad), gir litt motstand mot rust. Olje gir og mer motstand.

 

Noen av de beste ("rustfrie") knivstålene du får i dag, er CPM (Crucible Particle Metallurgy) S30V, S60V, S90V og Duratech 20CV. Dette er noen av de nyeste ståltypene (såkalte superstål) som er veldig gode, og jeg hadde lett valgt en av disse foran noe karbonstål. Du kan se på disse som en kombinasjon av karbon og rustfritt stål (rustfritt karbonstål?). Det har mye karbon og kromium i stålet, i tillegg til store mengder vanadium som blandt annet gir bedre holdbarhet og skarpere egg (kanten på bladet). Så har du andre ingredienser som gir mer eller mindre fleksibilitet, stivhet, holdbarhet, skjørhet, skarphet osv..

 

Andre gode ("rustfrie") ståltyper er AUS 8, 440C, 154CM, ATS34, BG42, og VG10 for og nevne noen.. Disse er veldig ofte brukt i utenlandske kvalitets merker

 

Noen kniver har og flere knivstål i samme kniv. Laminat greier. Helle tror jeg bruker noe slikt. Mykt stål ytterst og hardere stål innenfor.

 

Om du har lyst til og se hvor mye kniver tåler kan du se denne siden. Her testes forskjellige kniver meget brutalt helt til de går i småbiter. Videoene er ganske lange og kjedelige og ikke minst merkelig, men du får værtfall se hva de tåler. Siden er ikke gammel så håper den blir mye bedre framover. Se Fallkniven A1 testen. Den kniven tåler MYE! Godt valg om man skal gjøre.. mildt sagt tungt arbeid :D

 

Merk: jeg sier "rustfritt" fordi alt stål ruster om det ligger lenge nok. Bortsett fra titanium og keramikk kniver

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har to samekniver og den første kjøpte jeg i 1986 og den andre i 1990, bladet har ikke knekket på noen av de. Den første har fått gjennom gå mye drit, skjært opp røtter, hugget ned trær, åpnet hermetikk bokser stå det står etter og den er bare å slipe opp på nytt, så er morra i gang igjen:-)

Å hvem har vel i brukte denne som kastekniv, i ung alder:-) Satan de tåler mye juling.

Dette er min erfaring, så er resten opp til deg å velge.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg er også på leit etter en god brukskniv som kan gjøre alle foremål. Helst være litt svær, så man slipper å drasse på ei øks om man skal hugge ned noe nødvendig. En litt "mega" samekniv hadde sikkert gjort biffen, men jeg har ikke unngått å forelske meg i kukri-knivtypen som brukes av Gurkhaer, i hele India, Nepal osv.

Cold Steel har produsert mange forskjellige, men jeg har i kikkerten en meget billig og sikkert ganske anvendbar type på hele 46 cm.. [se minste modellen]:

 

http://www.coldsteel.com/97kms.html

 

Søk på wikipedia for de interesserte: http://en.wikipedia.org/wiki/Kukri

Endret av Skyrim
Lenke til kommentar

Jeg har en "samekniv" som jeg har med på nesten alt av turer. Kan brukes til ALT! Tildels steinkutting og faktisk:P Også har jeg en fiskekniv som jeg tror kommer fra brusletto. Den har et tynt og langt blad som er perfekt til sløying/filetering, og et skaft som er delvis av kork slik at den flyter.

 

Godt tips til kjøp: Kjøp deg to kniver... Spesielt om du fisker en del, for da er det bra med en ordentlig fiskekniv...

Endret av DonKristo
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Som en gammel vandrer i fjell, skog og på vidde, har jeg startet med noenlunde samme utgangspunkt som du som spør om hvilken type kniv til nær sagt smått og stort. Altså fra fisk til bål til greiner som liggeunderlag på våte steder, åpning av hermetikkbokser osv. I tillegg ønsket jeg å LIKE kniven jeg brukte, føle at den passet nettopp meg. Jeg spurte som du mange vante folk om råd, i tillegg leste jeg alt jeg kunne komme over om stål - knivstål. Konsekvensen ble at jeg i dag har MANGE kniver. Ytterst få er brukbare til både å partere en rein eller en elg, og samtidig føles ok til fisking og greinhogst - selvfølgelig uten at kniven trøblet eller måtte slipes. Men NOEN er det - for meg, og du vil kanskje også synes at de ser litt "røff" ut. For kniver som når opp til de kravene jeg stiller i dag, blir av reint tekniske grunner litt "rå", både på grunn av funksjon og stål. Men da må du kanskje til en dyktig knivsmed. De aller fleste fabrikk-knivene som selges som "hakka møkk" i dag - er nettopp det, møkk. OK, litt vel satt på spissen, men mye dårligere enn en god custom-kniv. Poenget er at bare du kan føle og erfare når du har funnet "din" eller "dine" kniver. Jeg har landet på relativt store knivblad. Da har jeg både til øks, partering - og ved mer puslete ting holder jeg godt ute på selve knivbladet. Janne Marttiini har laget mange brukbare knivblad i sameknivfasong i meget hardt kromstål. Også Isakki Jarvenpaa i samme fasong, men han bruker som regel utrolig seigt karbonstål. Til syvende og sist er det selve herdingen av stålet som avgjør mest. Der har alltid en knivsmed en kontroll som en fabrikk aldri kan konkurrere med, uansett hvor mye av knivens pris som er gått til gilde og rådyre annonser. I tillegg vet man i dag at mange fabrikker i noen land snakker usant om stålet i knivene! Heldigvis er noen skandinaver i dag gode på knivstål, og er heller ikke redde for å rådføre seg med med dyktige japanere. Men jeg brukte ordet noen. Hvis du ønsker å inngå "ekteskap" med bare en kniv til alt, blir den veldig dyr. Hvis ditt knivforhold tillater "flerkoneri", går det flott med et par-tre, til noen tusenlapper hver. Men de vil bli trofaste og ikke minst pålitelige venner som i samklang med din øvrige utrustning, beriker naturopplevelsen. Og etter et langt liv ser knivene like fine ut - og er mye mer verdt enn da du anskaffet dem. Jeg har nevnt smednavn som lager veldig rimelige kniver. Reglene for tekstreklame tillater vel kanskje ikke annet. Men jeg bidrar gjerne med innspill, hvis noen er interesserte. Kanskje det kan utfordre de rette folkene hos utmerkede Helle fabrikker - eller Bergans knivsamarbeid med Japan. Vi har samme viten og knivteknoligi her i Norge, så vi har både lov og anledning til å komme med ønsker. Mvh Rider06.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...