Gå til innhold

Trenger enkle treningstips


Anbefalte innlegg

Jeg trenger styrketreningstips.Jeg er en seksten, snart sytten år gammel gutt, veier 61 kg, er 183 høy og har en bmi på rundt 18, er altså undervektig. Hva jeg må trene er arm, bryst- og magestyrke. Spessielt armer, jeg klarer knapt 3-4 push ups, og en halv hang up..

 

Jeg trenger altså nybgeynnertips for å sakte med sikkert forbedre styrken min.

Setter pris på all mulig hjelp:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger styrketreningstips.Jeg er en seksten, snart sytten år gammel gutt, veier 61 kg, er 183 høy og har en bmi på rundt 18, er altså undervektig. Hva jeg må trene er arm, bryst- og magestyrke. Spessielt armer, jeg klarer knapt 3-4 push ups, og en halv hang up..

 

Jeg trenger altså nybgeynnertips for å sakte med sikkert forbedre styrken min.

Setter pris på all mulig hjelp:)

9088899[/snapback]

 

sjekk ut disse sidene:

http://www.trans-health.com/displayarticle.php?aid=53

 

http://www.bergenik.com/components/news/pr...hp?articleid=74

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=119

Lenke til kommentar

spis mye og ofte, tunfisk, ris, kylling, havregrøt osv.

 

Mest sansynlig har du høy forbrenning, noe som gjør det vanskelig for deg å bygge og legge på deg, og da gjelder det å spise, spise og spise. Du bør og passe på å hvile nok, så kroppen din får bygge mest mulig, sov 9 timer om natta og sånt. Pass på at du trener riktig, ikke tenk så mye på hvor mange kilo du har på stanga, det er viktigere at du utfører øvelsene rett.

 

Ta og alle tips og artikler med litt salt i klypa, det fins tusenvis av eksperter og du får høre MYE rart når du begyner å undersøke, spørre og grave - men uansett hva du hører så er det viktigeste å spise og hvile nok i tillegg til treningen, treningen tilpasser du sånn du liker den selv.

 

Treningsprogram bør du ha, helst et typisk nybegynner program der du tar for deg de fleste vanlige øvelsene med 1 sett hver og veldig mange forskjellige øvelser, mange repitisjoner og lite vekt.

Man må krabbe før man kan begynne å gå.

De viktigeste øvelsene du tar for deg er de 4 store, benkpress, markløft, knebøy og militærpress (kalles og arnoldpress, eller skulderpress?) De her bør du ha med deg, det er dette man blir sterk av.

 

ellers kan det være en idè å joine treningsforum.no og lage din egen treningslogg, og kanskje en bildelogg for å se framgangen din, og tvinge deg på treningen når du egentlig har mer lyst å sitte i sofaen å spise potetgull.

 

Lykke til!

Endret av r0zie
Lenke til kommentar
Hva jeg må trene er arm, bryst- og magestyrke. Spessielt armer, jeg klarer knapt 3-4 push ups, og en halv hang up..

9088899[/snapback]

Hva du må trene er bryst, rygg og bein, og mage og armer, da.

 

militærpress (kalles og arnoldpress, eller skulderpress?)

9089438[/snapback]

Miltærpress er med stang, mens skulderpress er med hantler. Arnoldpress er en annen variant av skulderpress.

Jeg er for øvrig enig i innlegget ditt. Det er først og fremst kostholdet man må gjøre noe med når man vil opp i vekt, men det er jo selvsagt viktig å trene riktig også, for å øke i muskelmasse.

Lenke til kommentar

Snakk med noen veiledere på treningssenteret som kan hjelpe deg med et nybegynner program. En boks med tunfisk(billig) etter trening er til å anbefale. Tror ikke du hadde tatt skade av noe proteintilskudd siden du er så tynn. Det handler ikke så mye om hva du spiser i ditt tilfellet(viktig med protein seff). Bare spis så mye du orker. Stapp deg! Spis alle restene etter middag osv. Anbefaler deg ikke å ha haste med benk i starten. Det finnes en rekke "enklere" øvelser teknisk som gode alternativer. Når du har hold på med dem en stund, har du en basis når du kommer til benken.

Lenke til kommentar

Gi faen i bmi. Det måler ikke din helse. hvis det er en normal vekt for deg er det ikke noe problem. Har du høg forbrenning, så får du ikke endret på det. Men du er jo ganske lett, jeg er en cm høyere enn deg, og jeg veier 121.

 

Du høres ut som en typisk Hardgainer. En som legger på seg sakte. Du burde lese literatur som er begrenet på din kroppstype. Jeg vet at Frank Zane var en hardganiner, det var også mike mentzer.

 

Det du sansynligvis glemmer er kosthold. Du må spise mer enn du forbrenner, det kommer til å gjøre vondt i begynneslsen men det går over. Ikke noe stress, magesekken er elastiskt.

 

Vekt 61 kg

Spis minst 2 gram protein per kilo kroppsvekt i døgnet (helst 2,5)

Minimum 1 gram Karbohydrat tl hvert garam protein

og mellom 90-110 gram fett.

Dette blir nok rundt en 3000-3500 kcal.

 

Protein: 180

Karb: 250

Fett: 90

 

Noen Protein kilder:

Laks

Kylling

Karbonade deig

Egg

 

Noen Karb kilder:

Lang kornet ris

Fullkorns pasta

Grønnsaker og frukt

 

Noen Fett Kilder:

Mandler

Fet fisk

Avokado

 

Fordel alt du spiser over 6, eller flere, måltider hver dag (hver tredje time), spis en time før du går og trener, spis også 60 gram raske karbohydrater og 40 gram protein rett etter trening. Ikke spis karb før du legger deg! Prøv å spis mest karb til frokost før og etter trening. Det er da kroppen trenger og utnytter det best. Styr unna mat som er behandlet mye. En burger er feit, men ikke rik på de rigtige fettsyrene.

 

Det kommer ikke til å hjelpe deg å spise veldig mye mer protein i fremtiden, prøv heller å øke i karb.

 

IKKE TREN MER UTHOLDENHET ENN 20 MIN ETTER HVER TRENINGSØKT. Det øker forbrenningen din betraktelig.

 

Husk at ikke alle blir som Arnold, men at alle kan forbedre den fysikken vi har.

Endret av everhuge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...