Gå til innhold

Mac OSX for PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hæ?

 

Jeg hakke mac engang:)

 

Om du hinter til min pc? Den er 100% uorginal. Ms betaler jeg ikke 5 øre til. selv om jeg faktisk har XP pro og win2k pro linses + Office XP lisens. Fulgte med maskina den gangen jeg kjøpte den. Men aldri brukt den

 

Men hvis OSX hadde kommet til PC, så hadde jeg kjøpt den.

 

Om jeg hadde hatt mac, så vet jeg ikke om jeg hadde kjøpt all programvaren heller, er jo mye som er gratis for mac. Det er ganske kjekt.

Lenke til kommentar

Hmmm jeg tror du har rett der gitt (har altid trodd g4 var en 64 bit) men uansett så så er den risc basert og den har finnesser som:

 

The PowerPC G4 features a short seven-stage pipeline, full 128-bit memory paths between L1 and L2 cache, and a floating-point unit that’s capable of executing double-precision mathematical calculations in a single processor cycle. The PowerPC G4 also supports prefetching (which improves performance by retrieving and caching data before it’s actually demanded by the processor) with up to four simultaneous 32-bit data streams, unlike the Pentium III, which can only manage a single 32-bit block prefetch.

 

The PowerPC G4 processor boosts efficiency further with the Velocity Engine, a fearsomely fast, 128-bit vector parallel processing unit. In applications written to take advantage of vector processing, the Velocity Engine accelerates processing by executing an operation on multiple pieces of data at the same time. It processes data in 128-bit chunks, instead of the 32-bit or 64-bit chunks that are the norm in traditional processors. Velocity Engine support is built into Mac OS X Server to turbocharge high-bandwidth data processing and math-intensive tasks.

 

 

Jeg antar at de som tester disse tingene ikke er objektive altid slik at utfallet av testen blir farget av testerens holdninger til testen hvis du kjønner hva jeg mener.

 

Men så er det ikke antal MHZ som avgjør hastigheten i en CPU alene, men hele arkitekturen. akkurat som en 1,5GHZ AMD er raskere enn intels 1,5GHZ cpu.

 

Men uansett så forandrer dette ikke poenget mitt om at OSX for pc hadde hvert genialt... For hvis det er som du sier at en PC i utgangspunktet er raskere så får vi vel en raskere "MAC" ved å bruke osx på en pc?

Lenke til kommentar

Eller kanskje det er nettop derfor de vil lansere det? de vet at de ikke kan konkurere på hardware, men de vet at de kan det på OS, så hvorfor ikke lansere "verdens beste" os også til pc? Det kan jo hende at Apple vill tjene penger på det... Jobs sa jo no om at OSX vi være oset i de neste 20 årene eller noe sånt eller var det 15 år han sa... Uansett så betyr jo det at osx er noe Apple kommer til å bruke mye tid å resusjer på, så jeg klarer ikke å legge fra meg tanken om at en evt. lansering for pc ville være fornuftig.

 

Hehe men uansett så bør de nok vente med lanseringen til denne "SWITCH" kampanjen er over :)

Lenke til kommentar

Ok uenige om hvorvidt Apple vil tjene penger på en evt lansering av OSX FOR PC er greit.... Men hvis vi ser bortifra det en liten stund... Hadde det ikke hvert bra at også pc brukere over hele verden fikk muligheten til å kjøre mac osx uten at man måtte kjøpe en helt ny datamaskin?

Lenke til kommentar

Tja, litt mye hvisomattedersomatte for min del. I en perfekt verden ville i alle hatt et utopisk vidunderOS til å kjøre på våre uenderlige kraftige maskiner... Men, utvalg for konsumentene er jo en god ting...

 

Er personlig litt forundret over at ikke MS med sine penger og verdens største samling programmerere ikke har drevet teknologien/dataverdenen LAAANGT videre for lenge siden.

Lenke til kommentar

hvisomattedersomatte ja.... hvis ryktene om osx for PC er sanne så regner jeg med at Apple har gjort det med en hensikt... om de skrinlegger prosjektet eller ikke er en sak, men er det der så er det der... Skulle bare så gjerne fått en bekreftele på om ryktene var sanne eller ikke, skulle gjerne hatt noen screenshots eller noe.

 

Men jeg er enig at Microsoft burde ha hvert litt lenger fremme i OS utviklingen enn det de er i dag. :)

Lenke til kommentar

Man skal ikke se bort i fra at Apple i framtiden kan produsere en proprietær pc med AMD CPU, hvor OS X knyttes til den proprietære hardwaren (ikke spør meg hvordan : ).

Og det som står på Apples side om at en grunn pipeline booster ytelsen er pur bs, er en grunn til at Intel har utviklet en dypere pipeline for P4.

Lenke til kommentar

Umm...men når apple selger en maskin...er ikke OS X inkludert?

Svarte ikke jeg på det tidligere da? (Hm av en eller annen grunn gikk ikke forrige svar gjennom).

 

Vel, vel: Apple lager ikke bare OSX. Mye annen fin software også. Det er derimot lite som tyder på at denne softwaren bringer noen særlig kroner i kassa (utvikling vs. omsetning).

 

Det mye av denne softwaren derimot gjør er å selge hardware, noe som ser ut til å være Apples strategi også. Det kan selvfølgelig forandre seg, men for øyeblikket ser det ut som det fremdeles er hardware som er Apples førsteprioritet...

Lenke til kommentar

Vel hehe når jeg skrev innledningen i dette forumet så viste ikke jeg at interessen skulle være så stor.

Uansett så mener jeg fremdeles at det hadde hvert genialt om Apple hadde lansert en x86 kompatibel variant av osx... Om Apple tjener penger på det eller ikke har i utganspunktet ikke noen betyding for hvorvidt jeg ønsker meg det eller ikke. Men jeg registrerer at det snakkes om et Marklar prosjekt som bl.a omfatter en osx versjon til pc som er iverksatt av Apple selv, og om de "ryktene" er sanne så må det jo være en grunn til det.

Hva slags planer Apple har vet jeg ikke, men jeg vet at en OSX for PC ville glede mange, og siden det snakkes ganske mye om og Apple ikke vil si noe om det så tyder det i allefall på at Apple har hørt ordet MARKLAR før og at det har noe med osx for pc og gjøre... og jeg liker tanken OSX for PC ville være en drøm i oppfyllelse både for meg og mange ande data entusiaster, det vet jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...