Gå til innhold

Arbeidsinnvandring løsningen for fremtiden?


Anbefalte innlegg

Arbeidsinnvandring blir av mange sett på som svaret på de problemene man forventer å få p.g.a. aldrende befolkning.

 

Om arbeidsinnvandring i det hele tatt 'er løsningen' kan man godt diskutere i det lange og det brede.

Vi får høre at den norske befolkning har for lave fødselsrater, og da er min personlige mening at man bør gjøre noe med dette før man ser etter løsninger andre steder.

Det må rett og slett bli gunstigere å få barn. Man må sørge for å gjøre det enklere for foreldre, både økonomisk og med tanke på hvor mye det krever av tid og ressurser.

Å finne barnehageplass eller dagmamma er det veldig mange som sliter med og bruker mye tid på. Mangel på barnehageplasser blir heldigvis gjort noe med av den nåværendre regjering, men det er allikevel andre tiltak man kan iverksette for å gjøre det enklere å være (småbarns)foreldre.

 

Forøvrig en interessant artikkel om arbeidsinnvandring:

http://e24.no/kommentar/spaltister/dorum/article1813003.ece

 

La oss nå si at arbeidsinnvandring faktisk er løsningen på problemene man forventer å møte.

 

Når ordet 'innvandrer' blir brukt så tenker veldig mange på innvandrere fra ikke-vestlige land.

Det samme forbinder mange ordet 'arbeidsinnvandring'.

Dette er selvfølgelig fordi det nettopp er disse gruppene det fokuseres mest på.

Det er heller ikke så veldig rart når vi ser på denne:

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/innvbef/f...7-05-24-02.html

 

Innvandringen vi har hatt til Norge de siste 30 årene har bydd på store mengder problemer, og det som har kommet fram de siste årene er at store deler av de problemene man har fått er på grunn av innvandring fra muslimske land.

 

For de som hopper fram og skriker "rasist!", "diskriminering!" og "slå alle under en kam!", ønsker jeg å spesifisere at alle muslimer selvfølgelig ikke skaper problemer.

 

Jeg ønsker å ikke gå inn på "hvem som har skylden" for dårlige integreringen (og alt det der...), da det er en helt annen debatt som utvilsomt også har mange sider. Dessuten er den ikke relevant i denne sammenhengen.

Uansett hva man gjør eller burde/skulle/kunne gjort, så er faktum at innvandring fra muslimske land resulterer i veldig mye problemer i forhold til innvandring fra andre land.

 

Ikke-vestlig er ikke synonymt med muslimsk, men det er ikke helt unaturlig å forbinde det slik da størsteparten av innvandrerne i Norge fra ikke-vestlige land er mulimer.

 

Poenget jeg prøver å komme fram til er følgende:

 

De som argumenterer for arbeidsinnvandring spesifiserer sjelden hva slags innvandring de tenker på.

Hvis man legger til grunn de erfaringene vi allerede har fra innvandringen de siste 30 årene så virker det helt absurd at arbeidsinnvandring skal være løsningen på problemene.

 

Hvis man ønsker en gunstig og lønnsom arbeidsinnvandring burde man istedenfor å 'hente' innvandrere med lite utdannelse/kompetanse/kunnskap fra ikke-vestlige/muslimske land, heller 'importere' f.eks. tyskere som virkelig er noen arbeidsjern. Dessuten vil integreringen av disse gå nærmest smertefri i forhold til endel andre.

 

 

Litt Off-topic-frustrasjon over politikere:

Jeg husker en debatt om innvandring der Jens Stoltenberg sa noe slik som "I Norge har vi innvandringsstopp".

Han unnlater å nevne at det i samme året kom ti tusen innvandrere til Norge gjennom familiegjennforening. Jeg lurer på om det var i 2003.

Når man regner statistikk så regner jeg med at de allikevel regnes som innvandrere.

Dette sier de fordi de ikke har familigjenforeningsinnvandrere i gruppen innvandrere.

De har selvfølgelig ryggen fri fordi juridisk sett så kan de gjøre det...eller noe i den retningen.

 

Jeg finner det no inn i ******* sleipt å bruke en slik retorikk da de alle fleste (som ikke følger veldig godt med) forbinder innvandring med ALLE som kommer til Norge fra andre land.

Det samme gjelder forsåvidt mange andre politikere, og de er så til de grader klar over at store deler av befolkningen ikke skjønner dette spillet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er ikke fødselsraten eller at vi har for få arbeidstakere. Problemet er at vi har feil konsepter og at vi misbruker ressurser.

 

Verden er overbefolket. Særlig Europa. Det er naturlig på dette punktet at befolkningen skal synke. Vi har masse av alt, verden går fremover, teknologi, økonomi, alt sammen. Ting henger ihop.

 

Det kapitalistiske systemet og måten vi satser på at stadig økonomisk vekst som følge av en større økonomi skal redde pensjonene våre er derimot et gedigent PYRAMIDESPILL som ikke går opp i opp.

 

Ytterligere problem med arbeidsinnvandrere er at de sålangt har kostet mer enn de har smakt.

 

Skal arbeidsinnvandring være aktuelt så må vi for guds skyld ikke gi dem statsborgerskap, for da slutter de brått å arbeide og satser istedet på å lage unger og derved å displassere den naturlige befolkningen og overbelaste offentlige utgifter.

 

De landene som lykkes best med integrering er de som overhodet ikke forsøker, men er nøyere med hvem de tar inn og putter dem i arbeid og fraholder dem sosiale og økonomiske rettigheter.

 

Når vi åpner døren for folk som kommer ifra barbariske og primitive levekår så kan vi ikke forvente at de oppfører seg som om de er blitt født og oppvokst i Norge, av nordmenn, i generasjoner. Svært mange av dem har nemlig ikke samme sosiale utvikling som det rikere, utdannede, velinformerte og veloppdragne mennesker har.

 

Det er et sørgelig faktum, men alikevel et faktum vi i Europa snart må få øynene opp for.

 

Vi tar inn flyktninger og asylsøkere som er ifra en helt annen virkelighet og forventer at de skal oppføre seg som oss andre, og når de ikke gjør det så kaster vi penger etter dem. Samtidig tar vi inn velutdannede og kultiverte innvandrere gjennom familiegjenforening og arbeidsinnvandring, og avfeier dem. For ikke å nevne den rasismen og skeptisismen arbeidsinnvandrere og henteekteskapsfeller blir utsatt for pga. den dårlige måten asylsøkere og flyktninger ifra krigssoner og Uland oppfører seg på.

 

Politisk korrekthet hjelper heller ikke. En del nordmenn er blitt småtraumatiserte når min unge, vakre, kosmopolitanske og velutdannede dog mørkhudede brasilianske kone åpner munnen etter 6 måneder i Norge og snakker svært godt norsk og det med intelligens, humor, utadventhet osv.

 

Her på bjerget er vi rett og slett blitt vandt med en gruppe mennesker som gjør alt de kan for å tjene mest mulig og å gjøre minst mulig arbeid. Det betyr ofte å jobbe for seg selv, snyte på skatten, og samtidig få trygd eller sosialstønad, en skokk av unger osv. Dette er ting som bokstavelig talt 'farger' nordmenns syn på innvandrere, som gjør at de møter konstant fremmedfrykt, skepsis, rasisme, og at min kone fremdeles ikke har en jobb.

 

Skal integreringen og arbeidsinnvandringen funke i Norge må vi sette hardt mot hardt, men samtidig belønne de som ønsker å være her for riktige grunner.

 

Per i dag er det motsatt. Asylsøkere og flyktninger får penger og hjelp fra dag èn av. Min kone og andre i samme situasjon får ingenting, til tross for at jeg for tiden er arbeidsufør pga. medfødt søvnforstyrrelse (ekstrem grad av søvnapnè) og undergår behandling og operasjoner.

 

Life is hard. Da blir det for jævlig og se på sosialistene som drar inn asylsøkere og flyktninger og syr puter under armene og rumpene på dem, samtidig som de innfører lover og begrensninger som gjør at jeg og min kone per i dag ikke kunne gifte oss f.eks...

 

The world is upside down, my friends... Norge er virkelig bakvendtland. Vi belønner de kriminelle, late og udugelige og ignorerer eller legger hinder for neste generasjon av nordmenn som faktisk kommer til å sørge for at hjulene i dette landet går rundt...

 

Dritt lei hele innvandringsdebatten og alt det irrelevante mølet de til stadighet kommer med i media... virker ikke som de fleste av våre politikere har noe bakkekontakt overhodet.

Lenke til kommentar

@guardianpegasus

Fint med noe annet enn 1-linjerskommentarer ;-)

 

Vi tar inn flyktninger og asylsøkere som er ifra en helt annen virkelighet og forventer at de skal oppføre seg som oss andre, og når de ikke gjør det så kaster vi penger etter dem. Samtidig tar vi inn velutdannede og kultiverte innvandrere gjennom familiegjenforening og arbeidsinnvandring, og avfeier dem. For ikke å nevne den rasismen og skeptisismen arbeidsinnvandrere og henteekteskapsfeller blir utsatt for pga. den dårlige måten asylsøkere og flyktninger ifra krigssoner og Uland oppfører seg på.

Det er trist men sant at politikerne tror at problemene løses av seg selv ved å hive penger i alle kanter.

Det er en grunn til at nyrike multimillionærer klarer å kjøre økonomien i grøfta, istedenfor å leve i sus og dus resten av livet slik "alle" ville gjort.

 

Jeg er litt usikker på hva du mener med "Samtidig tar vi inn velutdannede og kultiverte innvandrere gjennom familiegjenforening".

 

Store deler av familiegjenforeningen er pakistanere som har hentet familie og/eller kone fra pakistan, de aller fleste fra "Little-Norway".

Pakistanere fra "Little-Norway" har på ingen måte vært velutdannede eller kultiverte (i all fall ikke etter vår standard).

Det kan godt hende dette vil endre seg da de tross alt begynner å bli ganske "rike" der nede.

 

Dritt lei hele innvandringsdebatten og alt det irrelevante mølet de til stadighet kommer med i media... virker ikke som de fleste av våre politikere har noe bakkekontakt overhodet.

9087315[/snapback]

Jeg deler din forargede frustrasjon.

 

Løsningen er utrolig enkel: send arbeidsoppgavene ut av Norge.

 

Og hvorfor ikke bygge alders- og sykehjem der hvor det er lavere kost og bedre klima?

9083464[/snapback]

Og du tror land, som f.eks. nevnte Spania, gledelig tar imot flere tusen norske pensjonister?

9087327[/snapback]

Ja selvfølgelig vil de det!

Det kommer folk som betaler for seg så det monner, og de vil ikke lage trøbbel i forhold til kriminalitet.

Makan til luksusinnvandring skal du lete lenge etter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...