Gå til innhold

-----------------------


Serqevx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var jo innen prøvetiden din, så ja, jeg antar du må kjøre på nytt.

Si meg, hvis du faktisk sovnet bak rattet hvorfor skal du da forandre forklaringen din?

 

Jeg skjønner godt at du er irritert, og jeg av alle liker politiet ganske lite egentlig men hvis du først sovner bak rattet?! Så kanskje du burde klare deg uten lappen.

Var det kjæresten din som satt på?

 

Det er egentlig ganske alvorlig, bare så det er nevnt.

Men du får nok lappen igjen, litt tid tar det men du er nok på veien om ikke lenge.

Lenke til kommentar
Nei, du kan ikke øvekjøre!

 

Forstår deg, ikke så rart egentlig.

Det går nok over. :)

9081351[/snapback]

Man kan vel øvelseskjøre selv om man har fått førerkortet midlertidig inndratt, så lenge man ikke har fått fradømt førerretten? Det er en veldig god idé å komme seg ut på veien igjen etter en smell i hvert fall, så man ikke får angst for bilkjøring.
Lenke til kommentar
Så lenge førerkorte er beslaglagt kan du nok ikke det.

Jeg har ikke en paragraf, men kan garantere dette.

Men for all del, prøv.

9081362[/snapback]

Når du uthever ordet beslaglagt får jeg plutselig mer lyst til å være enig. :p Men jeg er fortsatt litt usikker mtp at det er ledsager som juridisk sett er fører av bilen. Vi får se hva de sier.
Lenke til kommentar

Jeg fant det:

§ 2-1. Krav til elev under øvingskjøring

 

      Øvingskjøring må ikke finne sted tidligere enn to år før det tidspunkt eleven etter sin alder kan få førerett for den aktuelle kjøretøygruppe etter forskrift 19. januar 2004 nr. 298 om førerkort m.m., jf. vegtrafikkloven § 26 annet ledd. Likevel må øvingskjøring ikke finne sted før fylte 15 år. Øvingskjøring i klasse M 146 innenfor det offentlige skoleverk kan finne sted fra 10. klassetrinn, selv om eleven ikke har fylt 15 år.

 

      Personer som skal øvingskjøre må ha fullført trafikalt grunnkurs ved godkjent opplæringsinstitusjon før øvingskjøringen kan starte. Innehavere av førerett i klasse A1, A, B, M, S eller T på bakgrunn av obligatorisk opplæring eller bestått førerprøve, er fritatt fra kravet om trafikalt grunnkurs før øvingskjøring. Trafikalt grunnkurs gjennomført i perioden 16. mars - 31. oktober gir rett til å øvingskjøre selv om opplæring om kjøring i mørket ikke er fullført, jf. § 8-1 sjette ledd. Bevis for fullført trafikalt grunnkurs, eventuelt med unntak som nevnt ovenfor vedrørende mørkekjøring, samt legitimasjon med bilde, skal medbringes under øvingskjøring.

 

      For øvingskjøring i klassene C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D og DE kreves det at eleven har førerett i klasse B. Kravet om førerett i klasse B gjelder ikke for elever i det offentlige skoleverk som gjennomgår yrkesopplæring i samsvar med direktiv 76/914/EØF, forutsatt at eleven har gjennomført trafikalt grunnkurs. Disse elevene kan også starte supplerende øvingskjøring ved godkjent trafikkskole.

 

      Person som har sperrefrist for erverv av førerett, jf. vegtrafikkloven § 24a, eller har fått føreretten tapt eller tilbakekalt, eller har fått førerkortet beslaglagt eller inndratt, jf. vegtrafikkloven § 33 og § 34, må ikke øvingskjøre med førerkortpliktig kjøretøy i denne perioden uten politiets samtykke.

 

      Person som har kjøreforbud for førerkortfritt kjøretøy, må ikke øvingskjøre med slikt kjøretøy eller med førerkortpliktig kjøretøy i denne perioden, uten politiets samtykke.

Lenke til kommentar
Alle kan sovne bak rattet, og du har ikke gjort noe direkte ulovlig egentlig.

Eller hva det nå heter, uaktsomhet. :p

 

Så kriminell er du ikke, bare uheldig.

 

Å sovne bak rattet omfattes av paragraf 36 om uforsvarlig kjøring med skadeverk som følge.

En bekjent ble fratatt lappen i 2 år samt en bot på 40 store for samme sak, passasjeren ble da lettere skadd.

 

Er visst ikke noe som heter hendelig uhell i trafikken lengre.

Lenke til kommentar
Ergo jeg er i trøbbel? Hva foreslår du at jeg sier til politiet?

9081406[/snapback]

 

Det meste er vel sagt når du har innrømmet å ha sovnet bak rattet.

Er bare å håpe på at det finnes formildende omstendigheter slik som lite skadepotensiale gunnet tiden på døgnet etc.

Du kan trekke tilbake samtykket om førerkortbeslag.

Lenke til kommentar

Alt fungerer...

Du får sikkert nummeret til politijuristen som har fått saken din, ring vedkommende.

Det var en på forumet som ringte og fikk tilbake lappen, han kjørte for fort og var 1km/t over grensen for å miste den. Siden han innrømmet forholdet med engang, var høffelig og la seg flat fikk han beholde lappen.

 

Du kan prøve, lag en god historie som gjør deg til et offer men samtidig understreker at det som hendte ikke burde ha hendt til og begynne med.

Men ikke dra inn ting som kan direkte motbevises, det sikkert ikke så langt at det havner foran retten uansett.

 

Eventuelt kan du si at du trodde du sovnet, mens egentlig besvimte du rett etter krasjet. Også kan du komme på grunner hvorfor du måtte unvike noe rart du så i kjørebanen.

Seriøst, det er utrolig viktig å holde roen når noe slikt skjer.

Neste gang klarer du sikkert å holde hodet klart, forhåpentligvis blir det heller ikke noen neste gang.

 

En ting er sikkert, ha klart for deg hva du skal si før ringer/møter opp.

Ikke ta dette on the go, da vil du drite deg ut.

Ha det klart, og hold deg til det.

 

Men bare ikke si noe som helt åpenbart er et løgn, da sitter du enda mer i det.

Du er bare 19, det er ikke så viktig uansett at du har lappen?

Ta straffen, og lær av det.

Så sant straffen blir rimelig.

Lenke til kommentar
       Person som har sperrefrist for erverv av førerett, jf. vegtrafikkloven § 24a, eller har fått føreretten tapt eller tilbakekalt, eller har fått førerkortet beslaglagt eller inndratt, jf. vegtrafikkloven § 33 og § 34, må ikke øvingskjøre med førerkortpliktig kjøretøy i denne perioden uten politiets samtykke.

9081390[/snapback]

 

Her åpner det seg jo en mulighet. Hvis du tar en prat med politiet, og sier at du må øvekjøre litt forsiktig for å bearbeide sjokket og ikke få helt angst for bilkjøring, eller noe sånt, så kanskje de sier det er greit..?

 

Å endre forklaring til en løgn vet jeg ikke om er noe særlig. Det er for øvrig riktig som du sier, når du samtykker til beslag havner saken din langt ned i bunken. Hvis man ikke samtykker, må tingretten behandle et eventuelt fortsatt beslag innen 3 uker.

 

Fremfor alt, prøv å være saklig og hyggelig i kommunikasjonen med politiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...