Gå til innhold

Tips til kosthold - Treningstudio.


Anbefalte innlegg

Angående så skal man ikke sluke alt på www.westonaprice.org helt rått. Jeg sier ikke at alt der er feil, men det er viktig med kildekrikk. Les gjerne litt om hva westonaprice faktisk er, og hva det medesikse miljøet sier om dette.

9157158[/snapback]

Det er jeg enig i. Men den er fin som introduksjon og for å lære om hvordan tradisjonelt kosthold har mye for seg og at vi bør stille litt spørsmål ved hva mye av det moderne kostholdet anbefaler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Angående så skal man ikke sluke alt på www.westonaprice.org helt rått. Jeg sier ikke at alt der er feil, men det er viktig med kildekrikk. Les gjerne litt om hva westonaprice faktisk er, og hva det medesikse miljøet sier om dette.

9157158[/snapback]

Det er jeg enig i. Men den er fin som introduksjon og for å lære om hvordan tradisjonelt kosthold har mye for seg og at vi bør stille litt spørsmål ved hva mye av det moderne kostholdet anbefaler.

9157297[/snapback]

Helt enig.

Lenke til kommentar
Nå må jeg nesten flire. Greier du en biff på 500 gram så er du god. Mulig magen min er altfor liten. Men du spiser vel grønnsaker til også sikkert?

 

Når jeg spiser biff, så bruker jeg chamgignon og paprika til. Og rødvinssaus. Biff er bra mat det, og godt når den er stekt riktig. Jeg bruker 2 min maks varme på begge sider, synes den blir best da. Jeg unngår chips, ris og poteter da jeg synes det er en dårlig "gainer".

 

Men 8 kyllinger på 3 måltider... da er ikke jeg menneske etterpå hvertfall.

 

Svein.

9157295[/snapback]

Ho ho ho. 500 gram er da ingen ting. Skal da klarer en kilo hvis jeg er sikkelig sulten. Da trenger jeg ikke frokost dagen etterpå for å si det sånn.

Champingon og paprika er snadder, og biffen skal være rød inni. Bare en liten stekeskårpe så er den perfekt. :yes:

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Nå må jeg nesten flire. Greier du en biff på 500 gram så er du god. Mulig magen min er altfor liten. Men du spiser vel grønnsaker til også sikkert?

 

Når jeg spiser biff, så bruker jeg chamgignon og paprika til. Og rødvinssaus. Biff er bra mat det, og godt når den er stekt riktig. Jeg bruker 2 min maks varme på begge sider, synes den blir best da. Jeg unngår chips, ris og poteter da jeg synes det er en dårlig "gainer".

 

Men 8 kyllinger på 3 måltider... da er ikke jeg menneske etterpå hvertfall.

 

Svein.

9157295[/snapback]

Ho ho ho. 500 gram er da ingen ting. Skal da klarer en kilo hvis jeg er sikkelig sulten. Da trenger jeg ikke frokost dagen etterpå for å si det sånn.

Champingon og paprika er snadder, og biffen skal være rød inni. Bare en liten stekeskårpe så er den perfekt. :yes:

9157385[/snapback]

 

Ja da er det nok et poeng i å trene magen i samme slengen så kanskje jeg stresser mindre. Jeg er bare glad jeg har en jobb som gir litt mer lønn enn gjennomsnittet.

 

Styrketrening er jammen meg kostbart.

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Ja - store måltider er nok mye en tilvendingssak. Litt avhengig av hva slags type kjøtt spiser jeg gjerne 800g i ett måltid, uten jeg er spesielt stor.

9157403[/snapback]

 

Får nesten lyst til å si "å faen#". Men da er du sikkert ung også? Jeg er snart 32 og fant ut at det var best å starte før "overgangsalderen" :p

 

Har vært kraftig før, men godt betalt kontorarbeid i 10 år ødela styrken. Det jobbet en kroppsbygger på jobben, han ga opp og reiste til nordsjøen for å løfte rør istedet.

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Sveinl: Prøv å spis mindre måltider over en tid og så presser du i deg maten til du nesten spyr så vil du nok se at etterhvert så vil magesekken utvide seg så du ikke trenger å spise 8 måltider for å få i deg alt.

 

Så mye som 8 måltider kan slite på emaljen(eller hvordan det skrives).

 

Selv spiser jeg 5-6 måltider for tiden og kan gjerne spleise sammen 3 måltider uten problemer hvis jeg har dårlig tid i ferien.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Sveinl: Prøv å spis mindre måltider over en tid og så presser du i deg maten til du nesten spyr så vil du nok se at etterhvert så vil magesekken utvide seg så du ikke trenger å spise 8 måltider for å få i deg alt.

 

Så mye som 8 måltider kan slite på emaljen(eller hvordan det skrives).

 

Selv spiser jeg 5-6 måltider for tiden og kan gjerne spleise sammen 3 måltider uten problemer hvis jeg har dårlig tid i ferien.

9157468[/snapback]

 

Jeg spiser jo ikke 8 måltider da. Men greier meg med 5-6. Det hadde jo vært veldig praktisk om jeg greier meg med 4. Det kan jo være interessant å finne ut av :yucky:

 

Dersom fordøyelsesprosessen tar 5-7 timer så er jo 4 måltider 20-32 timer. Og 3 måtider blir 15-21 timer. Så 4 måltider høres gunstig ut.

 

Flott å få høre av dere at man ikke trenger 5-6 måltider med sunn mat for å tilføre kroppen konstant næring.

 

Bør vel egentlig be firstperson om unnskyldning for at jeg avfeide han på dette området. Jeg skjønner at det var feil av meg. Jeg vet ikke mer enn det jeg blir fortalt, ikke er jeg vitenskapsmann heller. Jeg er litt for flink til å påstå det jeg har troen på. Beklager dette.

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Bør vel egentlig be firstperson om unnskyldning for at jeg avfeide han på dette området. Jeg skjønner at det var feil av meg. Jeg vet ikke mer enn det jeg blir fortalt, ikke er jeg vitenskapsmann heller. Jeg er litt for flink til å påstå det jeg har troen på. Beklager dette.

9157578[/snapback]

Ikke noe problem. Diskusjoner er bra. Jeg har innsett at hvis jeg noen gang går lei noe skal jeg reise til nordsjøen og løfte rør.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Spis mat med mye proteiner og i store mengder. Det står stemplet på pakken hva maten inneholder.

 

Ren vare er best:

Egg

Kjøtt

Fisk

Kylling

 

Fordi det er lite kalorier i sunn mat, må du spise mye mye mer slik at du får kalorioverskudd som kroppen kan bruke til å bygge med.

 

Prøv å unngå brød, da alt av brød er usunt. Samme med poteter og ris. Hvis du må spise brød, prøv havrebrød. Det bruker jeg. Pålegg: Kjøttpålegg, egg osv... samme visa som over.

 

Ta en proteinshake 30 min. før trening. Spis frukt etter trening da kroppen leter etter påfyll til glykogenlagrene i muskler og hjerne. Så våkner du litt opp etter en slitsom treningsøkt. Fyll deretter på med proteiner.

 

Greier du ikke å få i deg nok kalorier, må du kjøpe gainer. Vektøkningspulver. Det er et sabla slit å få i seg all maten man trenger.

 

Ta omega-3 2 ganger om dagen.

 

Da bør du være på god vei.

 

Svein.

9136881[/snapback]

 

Jeg er selv i samme båt som Thewiz her, så jeg lurer på; hører du sier jeg trenger mange måltider om dagen. Hva bør jeg spise for å holde kaloriintaket på + siden?

Kylling, egg, kjøtt og fisk? Hva med tilbehør til dette? - Jeg ser du skriver at poteter og ris ikke er spesielt bra, hva skal man da spise til tilbehør?

 

Hva vil du anbefale å spise i løpet av en dag på jobb/skole? Hva skal jeg spise da?

 

Trenger rett og slett litt konkrete svar her egentlig :)

 

Forresten, linken til kalkulatoren er død.

Lenke til kommentar
Jeg er selv i samme båt som Thewiz her, så jeg lurer på; hører du sier jeg trenger mange måltider om dagen. Hva bør jeg spise for å holde kaloriintaket på + siden?

Kylling, egg, kjøtt og fisk? Hva med tilbehør til dette? - Jeg ser du skriver at poteter og ris ikke er spesielt bra, hva skal man da spise til tilbehør?

 

Hva vil du anbefale å spise i løpet av en dag på jobb/skole? Hva skal jeg spise da?

 

Trenger rett og slett litt konkrete svar her egentlig :)

 

Forresten, linken til kalkulatoren er død.

9333784[/snapback]

Jeg ser at linken har forandret seg igjen. Forumet takler ikke lange linker eller hyperkoblinger.

 

Får gjøre det på en annen måte da. Skriv http://www. foran helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=3558

 

Hva du skal spise må du selv regne ut. Skriv ned hva som er i maten pr. 100 gr. i et regneark og beregn måltidene dine mht. proteiner, karbo, fett og kalorier. Men se på linken over for å finne ut kaloribehovet ditt. Så spiser du en del mer enn dette. Da bygger du deg opp.

 

Da jeg var fanatisk opphengt i maten, kunne middagene mine f. eks se sånn ut:

 

-Biff m/paprika og champignon og rødvinssaus.

-Kylling m/ salat.

-Torsk i purreløksaus (+litt poteter).

 

Ikke mer tilbehør utover det. Fisk måtte jeg ha litt poteter til. Men fordi det er lite kalorier i sunn mat, måtte jeg spise store mengder. Ofte ble det både 2 og 3 middager om dagen.

 

Jeg greide ikke det matkjøret. Behovet mitt er eksempelvis 8 hele kyllinger pr. døgn (uten skinn) og det går bare ikke. I dag spiser jeg poteter og andre ting for lettere å nå kaloribehovet. Men du bør selvsagt sørge for å spise rimelig sunt slik at du får ca. 40 gr. proteiner på hvert måltid og helst ikke så mye fett. Egg kjøtt og fisk er nøkkelen til det. Men prøv å unngå blandingsprodukter.

 

Antall måltider spiller størst rolle hvis du er fanatisk opphengt i å spise sunt. Det er lite kalorier i sunn mat og da må du spise veldig MYE. Da trenger du selvsagt mange måltider hvis magen blir for liten. Fordelen med å være fanatisk opphengt i sunn mat, er at du får i deg mye mer naturlige proteiner (byggemateriale) og at det blir færre slankeperioder for å fjerne kroppsfett.

 

Nå har jeg bare forsket på dette i litt over et år, så jeg er litt amatør selv. Men prinsippet er riktig.

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Personlig, tar jeg en proteinshake 30 min. før styrke-trening. Da skal protein-syntesen visstnok være høyest.

 

Under styrketrening drikker jeg mye is-vann mellom settene. Forfriskende :)

 

30 min. etter trening spiser jeg noe frukt for å fylle opp lagrene i hjerne og muskulatur. Våkner litt etter en hard treningsøkt da.

 

Og så er det bare å fylle på med proteiner, egg kjøtt fisk osv. Spiser du protein-fattige måltider (brød med kjøttpålegg, salater eller blandingsprodukter), så kan det kanskje bli lite proteiner. Da kan det være greit med proteinshake i tillegg.

 

Og jeg tar proteinshake før leggetid. Kroppen bygges best når den sover.

 

Jeg tar omega 3, to ganger om dagen. For fett er viktig det også, for muskler og ledd. Hardt fett som smør bør unngås. Det finnes mange merkelige nyskapende teorier om at hardt fett som smør og fettrander er sunt, men det stiller jeg meg sterkt tvilende til. Gammelmåten med sunt fett er jo fra før av, bevist å fungere greit.

 

Jeg drikker vann, kaffe, proteinshake og Zero-brus (Cola zero, sprite zero). Det finnes ikke sukker i Zero-brus. Det kunstige søtningsstoffet er "bevist" uskadelig. Det stemmer sikkert (får vi håpe...).

 

Det er mange merkelige teorier og påstander ute og går, så det gjelder å bruke "sunn" fornuft og veie påstandene opp mot det man selv føler og tror er riktig ;)

 

Slanking:

NB! Ved slanking er det selvsagt om å gjøre å få i seg mindre kalorier enn kaloribehovet. Men mengden proteiner er fremdeles viktig å passe på, slik at man ikke slanker muskulaturen samtidig med flesket. Dette er viktig å merke seg.

 

I passive perioder:

Muskulaturen svinner dersom man er lite aktiv. Denne prosessen ryktes å starte ca. 3 uker etter siste styrketrening. Derfor bør man trene vekter minst 1 gang hver tredje uke for å vedlikeholde nivået man er på.

 

På www.tn.no finner du tips til treningsprogram (som man kan starte med), og nettbutikk med mange gode produkter og rabatter i forhold til lokale helsekostbutikker.

 

Svein.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen! Siden jeg har hatt 1mnd ban fra forumet, har jeg ikke fått svart hvordan

dette har gått. Jeg har nå trent i knappe 2 mnd og jeg kan se resultatet allerede.

Tenkte jeg skulle legge fram hva jeg spiser og drikker når jeg trener.

Virker som Sveinl, har litt peiling her, så jeg hadde satt pris på om du kommentert dette innlegget.

 

Jeg prøver å få trent 5 dager i uken, og med en treningsøkt på 1 1/2 - 3 timer hver dag.

Jeg har et program hvor jeg trener bryst, biceps, triceps, mage, rygg og bein. Fordelt riktig utover dagene. Jeg trener etter jeg er ferdig på skolen hver dag (vil si klokka 3)

og før dette har jeg som regel spist 4 - 5 brødskiver og en type frukt (rundt lunsj tider)

Etter trening ser jeg til at jeg får i meg noe frukt. Men etter dette har jeg ikke helt kontroll hva jeg får i meg, da dette er litt tilfeldig hva jeg har til middag. Jeg tar på en måte det jeg har. Jeg har ofte da egg, kjøtt, fisk og pasta til middag. Fordelt selvfølgelig.

 

Hva hadde vært en god idé å forbedre? Hva bør jeg endre på mitt kosthold?

PS; jeg bruker ikke proteinshake, da jeg syns melk er en fin erstatning for dette. Fordi i én liter melk får man faktisk i seg rundt 30 proteiner (Hvis jeg ikke blingser helt nå).

 

 

Thewiz :)

Lenke til kommentar
Hva hadde vært en god idé å forbedre? Hva bør jeg endre på mitt kosthold?

PS; jeg bruker ikke proteinshake, da jeg syns melk er en fin erstatning for dette. Fordi i én liter melk får man faktisk i seg rundt 30 proteiner (Hvis jeg ikke blingser helt nå).

 

 

Thewiz :)

9424534[/snapback]

 

33g er det i en liter melk. Men det er også fett som du ikke vil ha ;)

Lenke til kommentar
Hva hadde vært en god idé å forbedre? Hva bør jeg endre på mitt kosthold?

PS; jeg bruker ikke proteinshake, da jeg syns melk er en fin erstatning for dette. Fordi i én liter melk får man faktisk i seg rundt 30 proteiner (Hvis jeg ikke blingser helt nå).

 

 

Thewiz :)

9424534[/snapback]

 

33g er det i en liter melk. Men det er også fett som du ikke vil ha ;)

9424905[/snapback]

Derfor drikker jeg skummet melk, like mye proteiner og omtrent null fett ;)

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Det ser ut som at du legger et godt grunnlag for treningen din. Det er ikke så mye å kommentere annet enn at du må prøve å holde et kalorioverskudd for å få best mulig utslag. Et par spiseskjeer omega 3 kan også være lurt å få i seg hver dag. Og mye vann. Kosten ser forholdsvis grei ut, med unntak av brødskivene kanskje. Vet ikke hvilken type brød du spiser?

 

Brød pr. 100 gr:

Ingrediens kcal. Fett Prot. Karb.

Rundstykke fint 243- 3,7- 8,8- 50,6

brødskive K4 sport 220- 3,6- 8,4- 38,5

Brødskive morgengry grovbrød 235,7- 0,9- 9,3- 39,3

brødskive Ingers speltbrød 252- 5,9- 11- 33,4

Rundstykkebrød fint 243- 3,7- 8,8- 50,6

skive bakers havrebrød 218,9- 0,7- 10,9- 32,3

 

Dette er utdrag fra mitt personlige regneark. Som du ser, er det beste brødet havrebrød, som har mest proteiner og minst fett. Fordi det er det sunneste brødet, har det selvsagt også minst kalorier. Morgengry grovbrød er også rik på proteiner og har lite fett. Og speltbrød kommer som nummer 3 fordi dette har noe mer fett og det er ikke så godt på smak (synes jeg da).

 

Smør er ikke så bra, men Soft light ser ut til å være relativt bra i forhold til andre alternativer. 40% fett, men "kun" 12% av det er mettet (usunt) fett. 12% er uansett mye, så vær forsiktig med det. Dette er en av grunnene til at de "store gutta" ikke anbefaler brød.

 

Du har større ambisjoner enn meg da du trener mange flere muskelgrupper. Jeg trener stort sett bare overkroppen, da "kontormusklene" ble i minste laget etter 10 år foran PC :thumbdown:

 

Ellers synes jeg du klarer deg bra.

 

Edit: Ser at forumet ødela tabell-oversikten lenger oppe. Jeg satte bindestrek mellom tallene så det ble litt mer leselig. Rekkefølgen er kcal.- Fett- Prot.- Karb.

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
*snip*

 

 

Da skal jeg nok få prøvd å få i meg litt Omega 3 også. Jeg bruker vanligvis å spise kneipbrød, kanskje noe grovere til tider, men det er også tider det kan gå i loff. Dette bør jeg slutte med, så jeg tenkte jeg kanskje skulle prøve forslaget ditt om Morgengry grovbrød. Hva jeg har på brødskiven er jo også viktig, men jeg kan si at jeg ikke bruker smør, har aldri likt det heller. Jeg bruker som regel kjøttpålegg (salami, servelat, skinke osv.) og kanskje ost og posteier. Vet ikke om dette er det sunneste?

 

Uansett, tusen takk for tips Svein, du har vært til veldig stor hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...