Gå til innhold

Koble led's til viftekontakt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er sikker mulig å koble (noen som er mer kompetent enn meg på hovedkort får svare på det), men jeg vil anbefale at du leser denne tråden, om formotstand på led, da det er 12V på vifteutganger, og normale dioder (2-3V) vil eksplodere :ermm: !! om du prøver rett på uten formotstand.

 

 

trist måte å miste lysdioder på (litt morro om det er dioder du ikke skal bruke :p ....)

Lenke til kommentar

Om du har flere dioder, så kan du koble dem i serie slik at spenningsfallet over hver av dem er innenfor det de tåler. Sannsynligvis er dine to dioder ikke nok for å svelge unna 12V fra viftekontakten, men om du seriekobler dem til 5V fra PSU-en din, så overlever de nok.

Lenke til kommentar
Kor får ein tak i desse motstandane? =)

 

Er vel berre ei litt kjapp Ohms lov rekning (U= R*I) for å finne ut kor stor ein treng..?

9079681[/snapback]

 

Igrunnen ikke, brukte aldri ohm's låv, jeg bruker altid bare 470 ohm's motstander uansett diode, det er vell får jeg har noen hunder av dem liggende da. Men de funker alltid

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar

Prøvde å koble det opp bare for gøy jeg. Koblet mellom 12v og ground på viftekontakten (se bildet). Det viste seg at de diodene jeg hadde tenkt å bruke ikke funket, men jeg prøvde med noen andre jeg hadde liggende. Noen av de tok kvelden som forventet, men det var faktisk en del det fungerte med. Til slutt fant jeg også en ny rød diode som jeg prøvde, og den fungerte den også.

Virker som om det er de gamle diodene som ikke tåler 12v. Men er det noen fare å kjøre dioder på 12v?

post-63285-1184672872_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Prøvde å koble det opp bare for gøy jeg. Koblet mellom 12v og ground på viftekontakten (se bildet). Det viste seg at de diodene jeg hadde tenkt å bruke ikke funket, men jeg prøvde med noen andre jeg hadde liggende. Noen av de tok kvelden som forventet, men det var faktisk en del det fungerte med. Til slutt fant jeg også en ny rød diode som jeg prøvde, og den fungerte den også.

Virker som om det er de gamle diodene som ikke tåler 12v. Men er det noen fare å kjøre dioder på 12v?

9089079[/snapback]

 

Kommer an på hva du definnerer som fare, det som vill sannsyligvis er at dioden vill få en kortet leve tidd med et spenning på 12 volt

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar

En led funker frint vis du gir den mer en 'optimal' spenning, men levetiden blir da kortet drastisk. Det finnes ikke noe "standard" for en LED, de fleste bruker mellom 1,8v til 3,2v men noen bruker også mer, eller mindre. For og finne ut hvor stor motstand du skal bruke må du bruke Ohm's lov, men her en en kalkulator som regner ut hvor stor motstand du skal ha på hvor mye leds på hvor stor innspenning osv osv. Enkelt :dribble:http://led.linear1.org/led.wiz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...