Gå til innhold

Nytt oppsett, AMD eller Intel?


ovinn

Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg er ute etter et nytt oppsett, og er kommet til vurdering av sokkel, det står mellom AM2 eller 775.

 

Det er stor forskjell i prisen på f.eks. en X2 6000 3,0GHz og en E6600. Selvfølgelig er det 2Mb forskjell, men hvor mye merker man forskjell på de to prosessorene? :)

 

Bruk av pcn:

Internett-surfing

"Vanlig" bruk (Msn, Word, Medieplayer, Film, "Vanlig" :p )

Redigering av bilder, noe film

Spill (Battlefield, CS:S osv.)

 

Hvilken prosessor ville dere valgt? Jeg har AMD Athlon 64 3500+ 2,2GHz. Men jeg har bygget to oppsett rundt Intel-prosessoren, E6600. Har ingen personlig erfaring med AM2, men ser ikkenoe galt med den :)

 

Nå vil jeg bare høre hva dere synes om de to forskjellige, AM2 eller Intel. Har lyst til å høre begrunnelser og personlige erfaringer i forhold til bruken ;)

 

Skal finne deler og sette sammen et system, så får jeg se når jeg får råd :) Må få meg jobb til høsten, så det kan bli til høsten!..

 

Mvh

Øyvind

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kommer iløpet av året.

 

Sitat:

Introduksjonen av firekjerneprosessorer fra AMDs side er absolutt ikke for sent - spesielt siden Intel allerede har ni slike produkter på markedet. En talsmann for AMD sa forrige uke at de tror deres 2,0 GHz prosessor vil yte omtrent det samme eller bedre som en Intel Xeon 2,6 GHz (firekjerne).

 

Det lover godt, ikke sant? :)

 

Se Artikkel fra hardware.no

 

Hvis du ikke kan vente, gå for Intel core duo.

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Jeg ville ventet til 21 juli å kjøpt Q6600. 21 juli settet Intel ned prisene på prosessorene, og de sier Q6600 skal koste like mye som E6600 koster i dag.

 

Q6600 er en firekjernesprosessor.

 

Edit: Oops, du skal jo ikke kjøpe før om et halt år? Da ville jeg heller laget en ny tråd da, mye forandrer seg på et halt år.

Endret av aleksanderro
Lenke til kommentar
Høres bra ut :) Skal lese litt om den, den neste pcn min skal velges med omhu!

 

Mvh

Øyvind

9074705[/snapback]

 

Hvis du skal velge med omhu, vil jeg anbefale 2 raptordisker (73,4 GB har jeg) satt opp i raid 0. Jeg valgte nemlig med omhu sist gang jeg oppgraderte ;)

 

Disken er jo mye tregere enn minnet. Og med 2 disker i raid 0 (lesing fra begge diskene samtidig) gir mye kjappere innlasting i minnet, både ved oppstart og bruk av PC'en.

 

Edit: Må vel nevne at det tar kun 5 sekunder å formatere diskene mine. Husker ikke hvor lang tid det tok med singel vanlig disk, men det tok fryktelig lang tid. Hvertfall mange minutter.

 

Tok tiden på installering av Win XP, ca. 5 minutter tok det.

 

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Jeg ville ventet til 21 juli å kjøpt Q6600. 21 juli settet Intel ned prisene på prosessorene, og de sier Q6600 skal koste like mye som E6600 koster i dag.

 

Q6600 er en firekjernesprosessor.

 

Edit: Oops, du skal jo ikke kjøpe før om et halt år? Da ville jeg heller laget en ny tråd da, mye forandrer seg på et halt år.

9074710[/snapback]

Hmm, riktig det. Men systemet skal settes opp etter dagens (+litt fremover) beste alternativer i en grei prisklasse. Jeg skal ha nytt hovedkort, CPU, Minne, Skjermkort og en harddisk eller to til. Ser på forslaget til Sveinl ang. harddisker.

 

Q6600 er ikke ekte fire kjerner siden det er to c2d spleisa sammen da :p

 

men gå for intel, som er det beste i pris/ytelse for high end gamere

9074725[/snapback]

Lurer litt på det :) Men hvis K10 prosessoren går på AM2, og den sannsynligis kan bli bedre enn Core2Duo, så får vi se.

 

Høres bra ut :) Skal lese litt om den, den neste pcn min skal velges med omhu!

 

Mvh

Øyvind

9074705[/snapback]

 

Hvis du skal velge med omhu, vil jeg anbefale 2 raptordisker (73,4 GB har jeg) satt opp i raid 0. Jeg valgte nemlig med omhu sist gang jeg oppgraderte ;)

 

Disken er jo mye tregere enn minnet. Og med 2 disker i raid 0 (lesing fra begge diskene samtidig) gir mye kjappere innlasting i minnet, både ved oppstart og bruk av PC'en.

 

Edit: Må vel nevne at det tar kun 5 sekunder å formatere diskene mine. Husker ikke hvor lang tid det tok med singel vanlig disk, men det tok fryktelig lang tid. Hvertfall mange minutter.

 

Tok tiden på installering av Win XP, ca. 5 minutter tok det.

 

Svein.

9074730[/snapback]

Har alltid lurt på det med raid, hva er egentlig raid fornoe? Hva gjør de? Raid 0,1,5 osv?

 

Hvis du satser på 2 disker i raid 0, så må du kjøpe et hovedkort som støtter raid-oppsett.

 

Svein.

9074794[/snapback]

Fullt klar over det ;)

 

X2 6000 gir p.t. best ytelse/pris-forhold i midrange-segmentet.

9074866[/snapback]

 

E6600 er marginalt raskere enn 6000+, men tviler på at du ville merket forskjellen.

AM2 lønner seg hvis du tenker på oppgraderingsmuligheter i fremtiden, da AMD har garantert at neste gen (k10) passer i dagens AM2.

Skal du klokke er E6600 den du bør gå for.

9075562[/snapback]

Vurderer klokking littegrann, men ikke i det store :) Får se.

 

Takker for svar allesammen, fortsett å argumenter for og imot, hvorfor jeg skal velge den eller den , og hvilkensom er mest fremtidsrettet osv :)

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...