Gå til innhold

D80 med analogt objektiv.


Anbefalte innlegg

Hei. Har sikla etter dslr i to år nå, og tiden er inne.

Har bestemt meg for D80, da jeg er vant med gamle F-601.

 

Jeg vet at objektivet er billigere ved kjøp av KIT, men likevel sparer jeg endel ved å kjøpe kun HUS(7300,- i forhold til KIT(9000,-).

 

En mellomting i pris til 8200,- er et med SIGMA-objektiv som jeg er litt skeptisk til. (ikke merket, men selve objektivet).

 

Alt dette avhenger av det som egentlig er spørsmålet mitt.

 

Kan jeg bruke objektivet fra mitt analoge kamera uten andre problemer enn brennvidde?

Har jeg forstått det rett at dette eventuelt blir 52,5-105mm?

Det er et AF Nikkor 35-70mm 1:3.3-4-5.

 

Så litt offtopic; Ser de fleste dslr fra siste generasjon kommer med automatisk støvfjerning av brikka. Er dette et stort problem på digitale SLR?

 

Takk på forhånd for all hjelp!

Mvh Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg å kjøpe D80 med kit objektivet (vel å merke 18-70, ikke 18-135). Da det er et veldig godt objektiv.

 

Det gamle objektivet vil ikke gi deg like gode resultater. En grunn til det er at det kan oppstå reflekser fra sensoren som forringer bilde-kvaliteten. Det har også skjedd en del på optikk-fronten side F-601 kom på markedet.

 

 

De fleste opplever at støv på sensoren er IKKE et problem. Jeg har hatt min EOS 350d i 2 år nå og alt jeg trengte var å bruke en blåse for få sensoren ren.

 

I tillegg er det kun Olympus som har et system som virker - og det er ikke hlet bra det heller.

 

Tom

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar!

Når jeg bladde litt lengre baki trådene fant jeg ut at det gamle passer og fungerer, så beklager for unødvendig spørsmål.

 

Den eneste bekymringen min for D80 var nemlig dette med støv, da jeg ikke har peiling på de digitale speilrefleksene.

 

Og jeg tror jeg går for kitet med 18-70 som du sier.

Bedre det enn å måtte kjøpe objektiv senere for mer penger :)

 

Mulig jeg vil bruke det gamle analoge kameraet litt samtidig og når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar

D80'n virker helt ok med det gamle 35-70 objektivet. Jeg brukte selv D70 med et tilsvarende 35-105 objektiv i starten og bildene er i praksis (10x15 utskrift) like skarpe som med 18-70 kit objektivet - MEN , brennvidden er ikke optimal slik at det tok kun et par uker før jeg hadde kjøpt 18-70 kit objektivet med AFS (raskere stillegående autofokus). Etter ytterligere et par år er kit objektivet byttet ut med 17-55 f2.8 og 18-200 VR......

 

Støv på sensor er ikke noe stort problem så lenge du holder deg unna gamle skyvezooomer og bruker sunn fornuft ved objektivbytte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg fant en god grunn til å hovedsaklig bruke det eldre objektivet, som dere kan se her:

 

http://home.no.net/toffah/images/objektivtest/

 

Er det mulig jeg fikk et dårlig eksemplar av objektivet?

Og er det på tide å rydde på kjøkkenbordet?

9165351[/snapback]

 

og den gode grunnen er?

 

på bildene du har hostet opp så er det 18-70 som er skarpest. feileksponert, men skarpes.

 

dessuten er ikkje det der eit optimalt testoppsett, håndholdt med 1/25 og 35mm er ikkje bra.

Lenke til kommentar
Støv på sensor er ikke noe stort problem så lenge du holder deg unna gamle skyvezooomer og bruker sunn fornuft ved objektivbytte.

9069940[/snapback]

Øh... hva i all verden har en skyvezoom med støv på sensor å gjøre?

 

Teleskopzoomer er mer tilbøyelige til å få støv inn i objektivet enn helt lukkede objektiver, men det gjelder både for skru- og skyvezoom.

Lenke til kommentar

Vel, noen god test var det ikke. Dessuten dårlig forklart av meg. Det jeg ville frem til var lysstyrken på de to.

Skarphet og alt det andre var uvesentlig i dette tilfellet.

Riktignok er blenderen 4.2 på det nye og 4.0 på det gamle.

Men det er stor forskjell på lysstyrken på mange andre bilder jeg har tatt også, med de to objektivene.

 

Beklager at jeg fremtonte meg som at det var en seriøs objektiv-test.

Jeg fikk et anfall av grenseløs kjærlighet til mitt gamle nemlig.

 

Kan det være noen andre faktorer som spiller inn? Noe jeg har gjort feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...