Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PSU eller HK feil?


Anbefalte innlegg

Jeg har et ASUS P5GDC hovedkort, men en Intel Pentium 4 630, Hiper 580W PSU, Patriot 2,1GB DDR ram, WD 200GB harddisk, Benq DW1640 DVDR.

 

Mitt problem er at jeg kan starte maskina når den er kald, og den starter uten problem. Men når jeg går inn og ser på tempen på maskina, så ligger den stabilt på rundt 40-42 grader. Plutselig så restarter den seg, og kommer ikke igang igjen. Den står og blinker hvert 5. sek med lampene på keyboardet, så den kommer ikke igang igjen. Den bare står å resetter seg, helt til jeg skrur den helt av å lar den stå litt. Når jeg skrur den på igjen, så er det samme regla.

 

Jeg har koblet vekk HD, og testet. Samme med DVDR, skjermkort, RAM brikker som jeg har testet med Memtest, uten feil.

 

Jeg tenker kanskje det er noe med CPU, men er det ikke slik at enten så virker den eller så virker den ikke? Kan det være BIOS som ikke er bra? Har oppdatert den til den siste, kanskje nedgradere? PSU?

 

Akkurat nå kjørte jeg DFT, og fikk tatt en kjapp test av harddisken. Så tok jeg en grundig test, og når den var ca 75% ferdig, så klikka den og ville ikke starte igjen. Jeg har latt den stå i 15 minutter nå, og jeg får ikke start på den igjen. Lampene på tastatuert blinker ikke heller nå...

 

Noen som kan forklare meg what the hell som er wrong med den?

 

EDIT:

Ingenting reagerer heller, jeg får ikke opp cd skuffen, og lampen på den lyser heller ikke. :cry:

Endret av Mister t
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du nevner ingenting om viftene i pc en (vannkjøling?). Går viftene når du har trøbbel? Gå inn i bios og se om cpu threshold (korrekt?) er stilt inn på å skru seg av på en så lav temperatur.

9065684[/snapback]

 

Jeg har en vifte forran HD, den går. CPU vifta går, og PSU vifta går. Har også en bak, og den går også.

 

Får ikke starta maskinen i det hele tatt nå, så får ikke gått inn i bios. Prøver å finne clr_cms jumperen nå, så får jeg se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Det skal være så enkelt som å ta ut bios batteriet i noen sekunder så er biosen nullstilt :)

9065995[/snapback]

Hehe, ja jeg vet det men jeg hadde litt problemer med å finne den bare. Nå er det gjort, men fremdeles ingen liv i maskinen. Alle viftene går, sammen med haddisken (spinner rundt iallefall). DVD skuffen kommer ikke ut, og det lyser heller ikke noe lampe på spilleren så lenge den er tilkoblet. Fungerer når jeg kobler den av.

Lenke til kommentar

En CPU er ikke nødvendigvis slik at den fungerer eller ikke. Jeg klarte for mange år siden det kunststykke å bøye noen pinner på prosessoren (og sette to av pinnene ned i samme hull på socketen).

Resultatet var at jeg kunne kjøre installasjonen av XP, men den frøs på forskjellige punkter hver gang jeg forsøkte å installere.

Lenke til kommentar

Har opplevd lignende selv, ene gangen var det harddisken som ble for varm, og andre gang hadde det skjedd noe med psu. psu feilen var ganske merkelig igrunn, siden den ble værre og værre hele tiden, mao maskina skrudde seg av oftere og oftere og tilslutt fikk jeg ikke skrudd den på igjen i hele tatt, da jeg førstes kom så langt hjalp det heller ikke å koble av ting som brukte strøm, den klarte ikke å starte allikevel.

 

en tredje ting, er det vifte på northbrigde ellerno lignende? den kan også være synderen om den har stoppet eller full av støv ellerno slikt.

Lenke til kommentar
Har opplevd lignende selv, ene gangen var det harddisken som ble for varm, og andre gang hadde det skjedd noe med psu. psu feilen var ganske merkelig igrunn, siden den ble værre og værre hele tiden, mao maskina skrudde seg av oftere og oftere og tilslutt fikk jeg ikke skrudd den på igjen i hele tatt, da jeg førstes kom så langt hjalp det heller ikke å koble av ting som brukte strøm, den klarte ikke å starte allikevel.

 

en tredje ting, er det vifte på northbrigde ellerno lignende? den kan også være synderen om den har stoppet eller full av støv ellerno slikt.

9067377[/snapback]

 

Det er ikke noe problem med støv i maskina, men det er et vifteløst design på dette hovedkortet. Er det noe måte å teste PSU på da?

 

 

En CPU er ikke nødvendigvis slik at den fungerer eller ikke. Jeg klarte for mange år siden det kunststykke å bøye noen pinner på prosessoren (og sette to av pinnene ned i samme hull på socketen).

Resultatet var at jeg kunne kjøre installasjonen av XP, men den frøs på forskjellige punkter hver gang jeg forsøkte å installere.

9066625[/snapback]

 

Det er jo en 775 CPU, men det kan jo hende det er noen pinner som er bøyd i socketen da. Får sjekke dette nærmere.

 

 

hvis du er så heldig at du har kjøpt alle delene på ett sted , kan du sende in hele mekket. om ikke kan det bli dyrt for deg, for de tar ganske store gebyrer for å teste ting som ikke er herpa.

9066459[/snapback]

 

Er neimen ikke sikker hvor jeg har kjøpt disse delene, men CPU er iallefall kjøpt brukt. Har kvittering på disse andre sakene, så jeg får sjekke det opp i morgen. Vet forresten at det er dyrt å få de til å teste det, for å få greie på at det ikke er noe feil.

Lenke til kommentar

Ok, en oppdatering!

 

Jeg resatte cmos ved å koble ut batteriet og flytte jumperen. Så fikk jeg startet maskinen og jobbet med den i ca 30 minutter, før den skrudde seg av. Deretter var det på'n igjenm dvs. restarter seg like etter lampene på tastaturet blinker og fortsetter slik.

 

Dette er vel et klart tegn på at dek er hovedkortet som er fucked, el? Kan vel unulig være PSU da?

Lenke til kommentar

Regner med at du har tatt av CPU vifta og satt den på igjen for å sjekke om den har stått helt optimalt for å fjerne varmen, ikke sant? Om den ikke er det så vill jo HKets strøm kutter tvinge av strømmen når tempen blir for høy og 1mm for mye rom mellom cpu og vifte er nok....

 

At lampene på tastaturet blinker er vel normalt ved oppstart. Ved deffekt PSU så ser jeg vell for meg at dette vill være en av de få tegn til strøm om den ikke for nok om bare det skjer når du igjen prøver å få på pcen.

 

Eller får du noen bios lyder før den gir seg.

Pipe sekvenser, serie med lyd pip fra pc speakeren? De forteller som regel hva som er feil, feks med ram ol.

Endret av LOBOS
Lenke til kommentar

Hvis du kjenner noen som har et slik kort du setter inn i PCen som gir lysindikasjon på hva som er galt kan du jo prøve det. Jeg husker ikke navnet på det, derfor den dårlige beskrivelsen :)

Forskjellig mønstre i lyset beskriver hva som er galt, f eks om det er ram, hk osv.

Lenke til kommentar
Hvis du kjenner noen som har et slik kort du setter inn i PCen som gir lysindikasjon på hva som er galt kan du jo prøve det. Jeg husker ikke navnet på det, derfor den dårlige beskrivelsen :)

Forskjellig mønstre i lyset beskriver hva som er galt, f eks om det er ram, hk osv.

9078280[/snapback]

 

Det høres ut som et kort folk selger til idioter som ikke skjønner at pipelydene faktisk betyr noe. Et kort med en manual som sier rød lys er ram osv. Pipelydenes betydning står faktisk ikke i de fleste manualer, men man finner dems generel betydning (litt forskjell fra HK til HK) på Internett.

 

Med andre ord mener jeg et slikt kort er bortkastede penger.

 

Sist jeg hørte noe om det får man ikke slike meldinger via lysa på tastaturet. De lysa blinker bare når de får sin første strøm ved oppstart for å indikere at de virker og at tastaturet får strøm.

Lenke til kommentar
Regner med at du har tatt av CPU vifta og satt den på igjen for å sjekke om den har stått helt optimalt for å fjerne varmen, ikke sant? Om den ikke er det så vill jo HKets strøm kutter tvinge av strømmen når tempen blir for høy og 1mm for mye rom mellom cpu og vifte er nok....

 

At lampene på tastaturet blinker er vel normalt ved oppstart. Ved deffekt PSU så ser jeg vell for meg at dette vill være en av de få tegn til strøm om den ikke for nok om bare det skjer når du igjen prøver å få på pcen.

 

Eller får du noen bios lyder før den gir seg.

Pipe sekvenser, serie med lyd pip fra pc speakeren? De forteller som regel hva som er feil, feks med ram ol.

9078120[/snapback]

 

Det er ingen pipelyder hverken før eller etter den begynner å tøyse. Det jeg mener med at lampene på tastaturet blinker, er at når maskinen restarter så blinker de og noen sekunder etter på så restarter den seg igjen. Jeg kommer ikke inn i bios engang, og ingen bilde på skjermen. Det kan jo være at skjermen ikke er rask nok til å vise hva som dukker opp, men detblir isåfall ikke noe mer enn skjermkort infoen ville jeg tro.

 

Det er ikke noe med temperaturen, for det har jeg sjekket via PC Wizard 2007.

 

Jeg blir litt frustrert nå, for det ligner litt på den beskrivelsen som TettSpaden fortalte om. Men det skulle ikke bety noe for PSU at jeg resatte bios?

Lenke til kommentar
...Men det skulle ikke bety noe for PSU at jeg resatte bios?

9078386[/snapback]

 

Nei, det skal ikke ha noe å si for PSUen.

Det eneste jeg kan tenke meg er om man skulle ha en bios innstilling som bestemte hastigheten på CPU fanen og den ikke var satt høyt nok. Da ville man over variabel tid få en restart, eller shutdown av pcen.

 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du kan bruke pcen fra 1-30min å så få en shutdown, altså ikke reboot/restart, men at pcen slår seg av slik at man manuelt må slå den på igjen når det ikke er et varme problem. Software problem gir gjerne er restart/reboot, ikke en shutdown.

 

Ekke noen ekspert, men jeg lener mot:

CPU fanen går ikke fort nok av en eller annen grunn.

PSU er deffekt på en eller annen måte, eller at den rett og slett er for *svak.

(* Edit: For svak ville nok bety at du trykket på start knappen og ingen ting skjedde.)

At chip fanen ikke går ser jeg som lite sansynlig skulle gi en shutdown om du ikke har et skikkelig ræva HK, men nå skal det jo sies at jeg ikke er helt oppdatert på de nye HKene. Mulig de har blitt litt mer metroseksuelle, altså mer følsomme. :)

Endret av LOBOS
Lenke til kommentar
Hvis du kjenner noen som har et slik kort du setter inn i PCen som gir lysindikasjon på hva som er galt kan du jo prøve det. Jeg husker ikke navnet på det, derfor den dårlige beskrivelsen :)

Forskjellig mønstre i lyset beskriver hva som er galt, f eks om det er ram, hk osv.

9078280[/snapback]

 

et POST-kort`? Power On Self Test eller noe slikt. Husker et av de gamle hovedkortene mine hadde et integrert.

Lenke til kommentar

OK, ny utvikling!

 

Nå har jeg latt maskina stå av siden sist jeg nevte det. Når jeg trykket inn power knappen, tok det ca.1-1,5 min før det sa klikk i dvd enheten. Da startet maskinen opp. Alle lys og vifter gikk som det skulle hele tiden, men det tok altså 1-1,5 min før den satte igang med oppstarten. Det tyder vel på PSU kanskje?

 

Men så kommer det opp "overclocking failed! Please enter setup to reconfigure system" Kommer dette opp når PSU surrer?

 

Kan det være at kombinasjonen PSU og HK ikke er kompatibel? Virker lite sannsynlig siden det er bare er en strømforsyning, mener jeg iallefall. Eller kan det være at både HK og PSU er defekt?

 

EDIT:

 

Nå gikk jeg nettopp inn i bios for å sjekke hastighet og temp på CPU. CPU vifta lå på ca. 1900 o/min, og tempen lå på ca.44 grader. Harddisk tempen bør ikke ha noe betydning, da jeg sjekket dette med PC Wizard 2007 som viste at den lå på ca.30-35 grader. Maskinen trenger ingen belasting for å få en shutdown, for den gjorde det nettopp nå når jeg var i BIOS.

Endret av Mister t
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...