Gå til innhold

Er s60v3 (ikke FP1) et uferdig system?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle starte litt debatt om s60.

 

Jeg har den siste måneden bruk mye tid på å lete opp en ny mobil - hovedsaklig konsentrert meg om Nokia fordi jeg ønsker å ha samme type minnekort på alle mine elektroniske dingser, samt ha en fleksibel telefon.

 

Merket meg endel ting som kanskje mange som er ute etter sin første smart-telefon ikke har fått med seg:

 

* s60v3 har ikke repeterende alarmere eller mulighet til å sette flere.

* s60v3 telefoner (med unntak av de som har rask prossessor - og dermed dårligere batteritid) er vesentlig tregere.

* s60v3 har ikke timede profiler

* s60v3 har ikke automatisk tastelås.

 

Det er forhåpentligvis bare meg, men det virker for meg som s60 er et prematurt system - det mangler rett og slett basis nyttefunksjoner som selv s40 3rd har (pluss at sistnevnte også har active standby, slik som smartingene).

 

Når man da må drive å kjøpe endel programvare ekstra for å i det heletatt få en funksjonell telefon - bør man vel ha et meget sterkt behov for multitasking og ekstra programvare om man skal velge en s60 telefon? Eller er jeg helt på jordet?

 

//Torgeir

Endret av twhoffma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* s60v3 har ikke repeterende alarmere eller mulighet til å sette flere.

Nei, men tilgjengelig via 3.parts programvare.

 

* s60v3 har ikke timede profiler

Nei, men tilgjengelig via 3.parts programvare.

 

* s60v3 har ikke automatisk tastelås.

Nei, men tilgjengelig via 3.parts programvare.

 

S60 mobiler stort sett har heller ikke stoppeklokke.

 

Merkelige mangler, lurer på om det er for at man selv skal lære seg å skaffe seg programmer eller noe, men kjedelig er det i hvert fall. Finnes vel gratis programmer for alle formålene, men likevel unødvendig.

 

De har tidligere vært trege, men nesten alle S60-mobilene så langt i år har hatt kraftig prosessor og langt forbedret hastighet..

Lenke til kommentar

Min teori (bare en teori), er at de vil bygge opp software-markedet for SymbianOS.

 

Om de gir alt med gratis, så vil det jo være et mindre marked for utviklere.

 

Det ville i realiteten kostet nokia lite å utvikle programmene og jeg mener det Nokia her burde gjort, var å hatt noe "stipend" for folk som utviklet GPL-applikasjoner.

 

Feks. utviklet du en grei timer(nedtelling), så fikk du peng av Nokia mot at du gav koden GPL.

 

Forutsettning måtte jo vært at koden var god og godt dokumentert.

Lenke til kommentar

Tja, det var mange gode momenter her, som det forsåvidt er sannhet i.

Når det er sagt, så er Nokia N80 min første symbiantelefon, og når jeg en gang skal ha en ny, garanterer jeg at det blir en ny liknende. Vil aldri gå tilbake til en telefon hvor produsenten begrenser hvilke prg og liknende jeg skal få lov å ha på telefonen.

 

Da får vi heller leve med at smarttelefoner er litt tregere enn en vanlige mobiler..

 

Edit: forøvrig er vel denne tråden i feil kategori eller?

Endret av tulling03
Lenke til kommentar
Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori.

9067412[/snapback]

 

Beklager den - så meg ikke godt nok rundt.

 

Når det kommer til at Nokia vil bygge opp et software marked, er dette i bunn og grunn greit. Det kommer vel ned til hva vi har blitt vant til at en mobil inneholder av funksjonalitet.

 

For min del ser jeg det som nødvendig at en mobil telefon i tillegg til ringing og sms har en god kalender med påminner og en ordentlig nedteller+alarm. (Man kan vel si at om ikke PDAen er død, så gisper den etter luft ettersom moderne mobiler har det meste som disse hadde). Om Nokia implementerte dette ville det fremdeles være mulig å utvikle andre alternativer til dette - og siden det er nesten "ubegrenset" med muligheter på utviklingen, er det mye annet som gir muligheter for et market.

 

Nokia skal derimot ha skryt for å imøtekomme utviklere med apier til både i python og c++.

 

//Torgeir

Endret av twhoffma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...