Gå til innhold

"godkjenning" av vannkjølingsoppsett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann.

Jeg skal snart ha meg Q6600. Den blir jo ganske varm, så jeg tenkte å kjøpe meg vannkjøling. Her har jeg laget et lite oppsett. Ta en kikk og kommenter og gi forslag til endringer.

 

CPU-blokk

Tank

tank-nipler

pumpe

nipler er de som står anbefalt under

radiator

Slange

radiator vifter

Kjøper også en t-kobling for påfylling.

 

Takker for inspill! :thumbup:

9059135[/snapback]

Alt ser bra ut, utenom CPU blokka og Pumpa. den blokka er konstruert for høy flow, mens pumpa har max vannmengde på 300 liter/time. skal du handle hoss microplex hadde jeg tatt swiftech sin pumpe og cpu blokk, enten gt eller gtx. ;)

 

har samme radiator som deg, så jeg tror du kunne tatt litt kraftigere vifter. eks: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=4...2GL&mcat=15s351

Lenke til kommentar

Kan jo kaste inn mine $0.02 her...

 

Blokka er gammeldags og såvidt jeg vet egentlig ment å brukes på en singelcore prosessor. Dessuten er den ganske restriktiv, noe som vil gjøre at pumpa du har valgt blir i svakeste laget med sine 1,2 meter løftehøyde.

 

Angående radiatoren så vil den antagelig kunne takle en quadcore greit nok etter det jeg har sett rundt omkring, men du vil neppe få noe særlig rom for overklokking hvis det var planen, og prosessortemperaturen vil antagelig fyke opp på 50-tallet under full belastning.

 

Selv er jeg litt fan av gutta på vcore.dk og handler stort sett alt av vannkjølingsutstyr der, så hvis du ikke er redd for å handle i utlandet vil jeg heller anbefale følgende:

 

Pumpe (kan eventuelt byttes ut med en som har høyere flowrate).

Radiator og nipler til denne. (ADVARSEL: Den er 61 mm tykk og du får vifter på toppen, så se etter at du har plass nok)

CPU-blokk. (hard konkurrent til Swiftech Apogee, og mye billigere)

Tank og nipler til denne.

Slange (2 meter holder for de fleste)

Vifter til radiatoren (veldig stillegående og yter ett hår bedre enn Papst'ene)

 

Med litt kjapp summering, omregning av valutakurser og frakt og sånt så ender du et par-tre hundrelapper over det opprinnelige forslaget ditt, men jeg tror neppe du vil angre på det.

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Enten handler du på Sidewindercomputers eller Petrastechshop da det kun er 3dfxcool og microplex som sleger vann kjølings utstyr i norge (seriøse) så er prisene sky høye, alt av vannkjølings utsyr i norge er dyrt ...

 

Sender du en mail først så setter den ned verdien på pakken så den går inn i landet uten fortollings gebyrer og moms ;)

 

Edit: Gjør som amnge andre på forumet bruk utlandet :thumbup:

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

høres ikke så dumt ut det der :D men jeg ville ha grønne slanger... :cry: haha...

trur nok jeg får plass ja...lagde et sketchup-bilde med orntlige mål ista...funka greit med litt ekstra plass

 

Og du raven_heart? har du ikke jævli mye forskjellige nippel-dimensjoner? eller er slangen så fleksibel? Eller for å gå rett på sak: vis jeg bestiller dette? passer alt sammen da?

Endret av hYLeAPe
Lenke til kommentar

Du trenger ikke T-line for å fylle når du har tank. AC-radiatoren er av en lite heldig konstruksjon, så den bør byttes med en mindre restriktiv (på alle måter) radiator. Kjøp heller denne. Kan også selv anbefale denne fra alphacool.

 

Når det gjelder vannblokk, er ikke denne halvgal, men den pumpen du ville ha er sterkt overpriset.

 

Ellers ser det ut som om Raven_Heart har gitt noen gode hint.

Lenke til kommentar
høres ikke så dumt ut det der :D    men jeg ville ha grønne slanger... :cry:  haha...

trur nok jeg får plass ja...lagde et sketchup-bilde med orntlige mål ista...funka greit med litt ekstra plass

 

Og du raven_heart? har du ikke jævli mye forskjellige nippel-dimensjoner? eller er slangen så fleksibel?    Eller for å gå rett på sak: vis jeg bestiller dette? passer alt sammen da?

9061279[/snapback]

 

Neeh... 3/8 tomme = 9,5 mm, og alle niplene jeg har valgt har 10 mm diameter. Dimensjonen på gjengene er derimot ganske forskjellige :p

 

Oppdaget forresten at vannblokka leveres uten nipler også... Disse passer forøvrig helt greit til den. *mumle noe om 3 deler, 3 forskjellige gjengedimensjoner og "tungvindt"*

 

Kan forresten være greit å ta med slangeklemmer og teflonteip også (surres rundt gjengene på niplene for å få det tett). Og ja, alle delene passer sammen :)

Lenke til kommentar

Her kommer en fullstendig "update" av oppsettet da

 

CPU-blokk

cpu-nipler

tank

tank-nipler

pumpe

radiator

radiator nipler

vifter

slange

en kobling for påfyll osv...

 

Er det ille med sånn UV-væske i vannet?? vil ha grønne slanger :!:

 

Takk for god hjelp :thumbup:

 

EDIT: man får vel klemt 9,5mm over 10mm nipler?

Det blir 2571kr! ikke verst

Endret av hYLeAPe
Lenke til kommentar
Er det ille med sånn UV-væske i vannet?? vil ha grønne slanger :!:

 

Takk for god hjelp :thumbup:

 

EDIT: man får vel klemt 9,5mm over 10mm nipler?

Det blir 2571kr! ikke verst

9061723[/snapback]

 

Det -er- de som påstår at UV-væske tærer på systemet, men så langt har jeg aldri hørt om noen som har hatt problemer med det. En dråpe eller fem med korrosjonshindrende middel (dersom det fungerer med UV-væske da, det er jeg ikke sikker på i skrivende stund) skader dog ikke.

 

9.5 mm slanger over 10 mm nipler går helt fint. Har brukt det selv, og hvis de skulle være gjenstridige så er det bare å dyppe slangeenden i litt varmt vann så glir den på som ingenting.

 

Lykke til med prosjektet, og husk å teste for lekkasjer før du setter det hele inn i pcen. :p

Vil ikke at du skal ende opp som som meg, med et system som lakk som en sil ved første prøvekjøring. Heldigvis var det bare testing på kjøkkenbenken så det var ingen hardware inne i bildet, men likevel...

 

PS: Husk at prisene er i danske kroner da, så hvis du ikke har regnet om så må du nok regne med et par ekstra hundrelapper. Skulle bli 2731 kr og noen øre ifølge www.xe.com/ucc/

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar
Er det ille med sånn UV-væske i vannet?? vil ha grønne slanger :!:

 

Takk for god hjelp :thumbup:

 

EDIT: man får vel klemt 9,5mm over 10mm nipler?

Det blir 2571kr! ikke verst

9061723[/snapback]

 

Det -er- de som påstår at UV-væske tærer på systemet, men så langt har jeg aldri hørt om noen som har hatt problemer med det. En dråpe eller fem med korrosjonshindrende middel (dersom det fungerer med UV-væske da, det er jeg ikke sikker på i skrivende stund) skader dog ikke.

 

 

9063738[/snapback]

Da kjøper jeg en sånn flaske, batterivann på bensinstasjon og bruker ca 15% frostvæske?

Lenke til kommentar
Sender du en mail først så setter den ned verdien på pakken så den går inn i landet uten fortollings gebyrer og moms ;)

 

9061091[/snapback]

Hva mente du med å sende en mail?

Rett å slett sende en mail å spørre om de ikke kunne være så snille å gjøre sendingen så billig at du slepper eventuelle avgifte for å få pakken inn i landet??

Endret av hYLeAPe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...