Gå til innhold

Kva med oss som lese og skrive nynorsk?


Anbefalte innlegg

Personlig liker eg kortversonen av alle ord. Kvifor må vi skrive alle dei tre bokstavane i ord som "jeg" når alle forstår kva som er meint når eg skriv ein "e" eller ein "æ". Ord som "eller" kan vi skrive slik: "el". SMS språket gir mange fine kortversoner av allt for lange ord.

 

Vi bør gå gjennom begge skriftformene og konsikvent velge den korteste formen visst vi har fleire å velje mellom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig liker eg kortversonen av alle ord. Kvifor må vi skrive alle dei tre bokstavane i ord som "jeg" når alle forstår kva som er meint når eg skriv ein "e" eller ein "æ". Ord som "eller" kan vi skrive slik: "el". SMS språket gir mange fine kortversoner av allt for lange ord.

 

Vi bør gå gjennom begge skriftformene og konsikvent velge den korteste formen visst vi har fleire å velje mellom.

 

Grunnen til at man bør velge de lengre ordene i mange tilfeller er at det er mye lettere å lese, å lese veldig forkortet språk går markant tregere (selv om det går fortere å skrive med litt trening). Noen ord er såklart lengre enn de trenger å være, men å begynne å forkorte ned allerede korte ord er ikke bra. I tillegg er noe av grunnen til suksessen til vårt skriftspråk ,slik det er i dag, faktumet at man kan uttale et ord man aldri har sett før (ihvertfall med en viss suksess). Hvis vi skal ta bort denne nyttige funksjonen, kan vi jo like gjerne skrive kinesisk eller noe lignende, der alle ord er meget korte (til tross for dette er jo språket akk så tungvint).

 

AtW

Lenke til kommentar

Det hadde vært greit vis man bare lærte et av de. Da hadde det ikke vært noe problem. Jeg kommer selv fra Vesterålen og her snakker vi nesten nynorsk men jeg hater det siden at jeg har bokmål som hovedmål.

 

For de som vil lese dialekten min:

 

D hadde vorre greit vess majn bærre lærte et a di. Då hadde d ikkje vorre nåkka problem. Æ kjæm sjøl fra Væsteråln å her snakka vi næstn nynorsk men æ hata d sidn at æ har bokmåø som hovedmål.

 

:wink:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mange her klarer å finna argument mot nynorsk, men dei fleste kjem med det gode gamle "nynorsk burde fjernast fordi det er flest som skriv bokmål". Kan dette kallast eit godt argument? Prøv heller å finn nokre gode argument for bokmål, er ikkje like enkelt det, nei.

Nynorsk er tilpassa heile 80% av alle norske dialektar, dei fleste klarer klarer sikkert å finne ut kor mange dialektar bokmål passar til.

Eg forstår sjølsagt at nynorsk er eit vanskeleg språk å lera, men det er vel også matte for mange. Raser alle mot matte av den grunn?

 

Ein ting som har plaga meg er at på sjampoar, bruksanvisningar for TV-ar osb, alltid er på dansk og svensk, men kor ofte finn ein bruksanvisningar på norsk? Eg trur eg veit svaret. Sidan bokmål, det skriftspråket som flest skriv i Noreg liknar så mykje på dansk, er det ikkje vits å skriva på norsk når ein likevel har det på dansk.

Folkens, ikkje kom her å sei at dette ikkje har plaga dykk, det er rett og slett nedverdigande at norsk blir oversett pga liheten med dansk.

Lenke til kommentar
Mange her klarer å finna argument mot nynorsk, men dei fleste kjem med det gode gamle "nynorsk burde fjernast fordi det er flest som skriv bokmål". Kan dette kallast eit godt argument? Prøv heller å finn nokre gode argument for bokmål, er ikkje like enkelt det, nei.

 

La meg tenke..... JA, såklart det er ett godt argument for å fjerne nynorsk, vil du at vi skal lære zulu på skolen også, eller slovensk? I såfall hvorfor ikke, jo fordi den praktiske nytten er utrolig lav, det koster unødvendig tid og penger. Hele poenget er at det er totelt unødvendig å ha to språk, språk brukes til kommunikasjon, flest kan bokmål -> det egner seg bedre til kommunikasjon -> bokmål er best. Kan jeg til gjengjeld få ett eneste bra argument for å ha TO nesten helt like språk i norge?

 

AtW

Lenke til kommentar

Undertegnede ser ingen negative sider med at man lærer 2 forskjellige språk på skolen.

Først og fremst språk forståelse. Uten skriftspråket nynorsk så antar jeg at samtlige ville hatt problem å forstå en herskare av dialekter som blir benyttet i vårt landstrakte land.

 

Synes selv det er behagelig med nynorsk teksting da det faktisk blir lagt litt flid i dette og feil forekommer ytterst sjeldent. Dette kan dessverre ikke sies om bokmål og dette har resultert i at undertegnede har gått helt bort ifra å bruke norsk tekst på egene dvder.

Lenke til kommentar
Mange her klarer å finna argument mot nynorsk, men dei fleste kjem med det gode gamle "nynorsk burde fjernast fordi det er flest som skriv bokmål". Kan dette kallast eit godt argument? Prøv heller å finn nokre gode argument for bokmål, er ikkje like enkelt det, nei

...

Folkens, ikkje kom her å sei at dette ikkje har plaga dykk, det er rett og slett nedverdigande at norsk blir oversett pga liheten med dansk.

 

<skittmaal>

Personleg saa hatar eg nynorsk som pesten. Orsaken til min hat er ikkje at eg tykkjar nynorsk i seg sjoelv er eit daarleg spraak, men fordi eg har blitt tvungen til aa "laera" :-? meg nynorsk.

 

For meg spellar det egentleg inga rolle kva maalfoere eg pratar eller skriv; det som tydar noke for meg er aa ha frihet til aa velgje.

Og den rygg-lause beslutnaden til politikarar og andre horar om aa tvinga folk til aa lere to spraak i eit saa lite land byr meg imot.

</skittmaal>

 

Saa kutt ut hele nynorsk/bokmaal hysteriet og la det vaere en del av ytringsfriheten at man selv kan velge maalfoere.

'nuff said.

Lenke til kommentar
Undertegnede ser ingen negative sider med at man lærer 2 forskjellige språk på skolen.  

Først og fremst språk forståelse. Uten skriftspråket nynorsk så antar jeg at samtlige ville hatt problem å forstå en herskare av dialekter som blir benyttet i vårt landstrakte land.

 

Hva med tiden og ressursene det koster? Dialektargumetet er tynt som knekkebrød, man har ingen problemer med å forstå dialekter tilogmed som barn, og det er før man begynner å lære nynorsk. Hvis språkforståelse er målet hadde man tjent mer på å lære et språk som ikke er så likt bokmål, evt mer bokmål (man kunne feks lære folk mer om når man skal dele ord og når man ikke skal ;))

 

AtW

Lenke til kommentar
Saa kutt ut hele nynorsk/bokmaal hysteriet og la det vaere en del av ytringsfriheten at man selv kan velge maalfoere.  

'nuff said.

 

Ingen mener at du ikke skal bruke det målføret du vil, bare at det er fullstendig meningsløst å tvinge hele den oppvoksende genrasjonen til å lære to som er nesten helt like. Du synes kanskje det er hysterisk å klage over at verdifull skoletid blir kastet bort, og at samfunnet kaster penger ut av vinduet, men det synes ikke jeg.

 

Det eneste argumentet for nynorsk er språkforståelsen, men det kunne man ordnet på andre og bere måter (annet språk, mer bokmål, begge deler hadde hatt større uttelling). Og den fordelen er liten, det er masse annet i skolen som trenger flere timer. Å ha nynorsk som offisielt språk er bare et kostnadssluk. Og de resterende nynorsk-argumentene er av typen "slutt å syt", "hvorfor skal vi ikke ha nynorsk, nå som vi tross alt har begynt med det"

 

AtW

Lenke til kommentar

Nynorsk liknar på så mange dialektar at den faktisk ikkje liknar særleg på nokon av dei. Bokmålsfolk har også glede av arbeidet til Ivar Aasen, sidan det viktigaste han gjorde var å finne ein særnorsk setningsoppbygnad, som har hatt like mykje å seie for bokmålet som for nynorsken.

 

At mange ikkje finn glede i å lære nynorsk ser eg på som trist. Men folk har forskjellege interesser. That's life. Nynorsk er i ferd med å få omtrent same status som Latin. Det vert for folk som har spesiell interesse for det, og for folk som treng det i ein eller annan samanheng. Å reagere på at folk skriv nynorsk vil eg likevel kategorisere som småleg. At folk let seg provosere av slikt er nermast forbløffande.

 

Generelt sett er det berre alt for mykje hat i verda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...