Gå til innhold

Vurderer å skifte fra PC til MAC


Anbefalte innlegg

heisann!

 

Jeg sitter på en 366 MHZ Ibook G3.

 

Denne overbeviste jeg mine foreldre til å kjøpe. Jeg har også nettop kjøpt en Toshiba 5200-801 til 30.000,- men dvd spilleren skar seg etter fire dager så den er inne til garanti reperasjon.

 

Jeg må si at jeg befinner meg stadig mer foran denne Macen. Fordi den har det jeg trenger. Den har Photoshop 7.0 og Final Cut. Og det er ganske sykt i og med at den bare er 366mhz!

 

På jobben hadde jeg en Power Mac dual 1ghz. Den var bare helt rå.

 

Jeg har jobbet med data i 10 år nå og er av typen som liker å ha ting klart slik at jeg bare kan sette igang. Det får du med de geniale I-programmene! De er litt Mikke Mus, men de gir deg de grunnleggende mulighetene. F.eks I-Movie, det er selvsagt velidig enkelt, men når alt du skal er å klippe film så er det jo genialt.

 

Jeg kunne ikke vært mer enig med C.Alshus om det han sier om Mac!

 

Jeg vil at maskinen fungerer slik produsent lover og så kjøper jeg en ny den dagen den blir foreldet. Men dette er igjen snakk om behov!

Jeg synes ikke prisen er så avskrekkende med tanke på hva du får igjen. Effektivitet og en maskin som du kan stole på!

 

Har gått i fotograflære og der bruker svært få Pc. Mac er som i reklamebransjen mer eller mindre enerådende. Men mac/pc kommuniserer bra så derfor finnes det selvsagt unntak. Produkt designerene sitter ofte på kraftige pcer i og med CAD og 3Dstud max som ikke finnes til Mac. Mac har Maya osv.

 

Jeg kunne ikke får anbefalt Mac nok! Det er så genialt enkelt og effektivt.

 

Jeg redigerer filmene mine på mac, redigerer bildene mine på mac og tar meg av og til et lite slag Kabal på gammel pc´n! Og dette på en mer eller mindre foreldet Mac.

 

For meg er den korteste veien mellom to punkter MAC.

 

Men dette er min personlige mening og jeg skjønner at noen kan bli brydd, så derfor beklager jeg på forhånd!

 

Med vennlig hilsen Sweet Tooth. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt en g4/733mhz i ca 1 år nå og er kjempe førnøyd med den, bruker den primært til musikk.

 

Rett før jul kjøpte jeg meg en iBook 800mhz 12,1" m/640mb ram, 30gb hd, Airport og Airport basestasjon. Må si at jeg bare digger den mere og mere for hver dag som går. Har ikke hengt en eneste gang til nå, pleier å putte den i dvale når jeg ikke bruker den. Er bare å lukke ned skjermen og vips i dvale, og den er våken igjen nesten før du rekker og å vippe opp skjermen :D.

 

Airport er genialt, hadde den med på jobben, fant SSIDen av seg selv bare å skrive inn WEP keyen og vips på nett.

 

Eneste som er litt surt er at Powerbook G4 12,1"en ble sluppet ut nå. Hadde nok heller venta og kjøpt den istedet hvis jeg visste at den kom, samme gjelder Airport Extreme (54mps 802.11g) som faktisk er billigere enn det jeg betalte for airport kortet og basestasjonen (skyldes at Airport extreme basestasjonen fåes i utgave uten modem). Men men det er slik dataverdenen er...

 

P.S Harman/Kardon Soundsticks er obligatorisk!! :yes:

Lenke til kommentar

heisann alle sammen

Vet ikke om man kan sammelligne ytelsen. Helt likt blir det iallefall ikke.

 

[useriøs]

(Det er uansett ikke vits fordi Mac knuser den Intel-driten så det holder. :p )[/useriøs]

Useriøst men sant. Det er ikke engang diskutabelt hvor mye bedre ytelse macene har iforhold til Intels P4m

 

Jeg har en god forklaring til Mac hatet blant pc brukere her i landet. Har snakket med flere som rister på hode nå jeg nevner ordet mac.

 

Mac hatere er som oftest folk som aldri har prøvd en mac før. De har aldri tatt seg turen innom apple.on eller annen webshop/databutikk som selger mac. De fleste Mac hatere forbinder Mac med en stygg rund kasse, Noe som har oppstått grunnet at de fleste av dem aldri har sett en vanlig mac. Noen vet kanskje ikke at det finnes noe som ikke heter Imac.. Over til pris. Jeg er veldig enig med alle andre om at de er for dyre. Men De er verdt det. Dessverre skulle gjerne kjøpt meg en mac om de bare hadde sunket i pris.

 

Vil bare nevne for alle dere mac kjøpere: Dere har gjort et genialt kjøp.

 

 

Takk..

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke så mange her som vil påstå at Mac er raskere enn PC-PC. Men den testen der er kanskje den minst seriøse noen sinne. Den tester hvor raskt det går å overføre manuelt, ikke automatisert...

 

Her er en artikkel fra PC-World som igrunne konkluderer med det nøyaktig motsatte:

 

We also ran cross-platform tests (using Adobe Photoshop) to see how the top Mac compares to a new 3.06-GHz Pentium 4 PC with Hyper-Threading. When applying a Gaussian Blur filter, the machines ran neck-and-neck. But on all other tests (Sharpen Edges, Unsharp Mask, Despeckle, Convert to RGB Color, and Resize Image), the 1.25-GHz Power Mac G4 (with its large cache) outpaced the P4.

 

Blei vi noe klokere av dette? Nei.

 

Men du har helt rett, mac'ene er pene å se på! ;)

Lenke til kommentar

Jeg er PC bruker selv men er ikke så oppsatt på hvem som er raskest, dette er mest for morro. Men denne testen tar jo slett ikke bare for seg overføringshastigheter. Filtre i Photoshop rendres jo med cpu-kraft så jeg er ikke så overrasket over resultatene. Intel har jo også lovet mer ytelse på høye klokkefrekvenser på P4, og senere tester viser vel dette etter det jeg har forstått.

Men..det ligger mye mer bak. Stabilitet for eksempel. Dette er viktigere enn fart synes nå jeg. Det virker som Mac har valgt å holde seg til sine ting og gjøre dette skikkelig, og ikke på død og liv prøver å være et alternativ for absolutt alt som IBM pc'er. Og den inkompabiliteten og rotet det medfører. Små pc-dele produsenter som spyr ut kort o.l. i hytt og pine. Det må bli en del tull av sånt. Men samtidig er det pc'ens styrke at alt og alle er med på utviklingen. Prisene raser og dette vil nok Macintosh merke godt når prisgapet mellom Mac og Pc blir for stort, de har ikke den enorme kundemassen.

Vel dette var mine tanker. Jeg er overbevist om at PC'ene vil leve lenger enn Mac. Men hadde jeg hatt penger til det hadde jeg kjøpt meg en Powerbook asap, det virker som nydelige maskiner. Forvirret ?? Jeg også !! :wink:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
hmm, jeg tenkte iforhold til ytelse egentlig

Ser jo flere som faktisk har hatt sine mac'er i 4-5år liksom, uten nevneverdige problemer.

Det er jo umulig med en pc (hvis du skal holde deg oppdatert på software/os fronten).

Det er i de baner jeg tenker.

 

Vel som mac-mann i nesten 15 år kan jeg bekrefte at levetiden er _lang_

Man dobler gjerne minnet og bytter disken etter et par år, så har man maskinen et par år til. Eller fem. Har selv kjøpt og eid fire maccer i løpet av alle disse årene. Og solgt tre av dem unna for gode priser, selv når de var fire-fem år gamle. Nå er jeg forresten på min femte mac, men det er fordi det ble så fristende med to maccer ved siden av hverandre på skrivebordet. Så nå er den ene server, jukeboks, videospiller, nedlastingsmaskin osv, mens jeg surfer, mailer, spiller og leker med den andre maccen. Pluss alt det andre man gjør med en maskin, som jeg ikke kommer på i farta. Man vet ikke hvor avhengig man er av daglig maccing før man har vært fire uker på Interail med de samme råtne nettkaféene overalt og alle har de samme kjipe compaq-burkene å by på :-)

Lenke til kommentar
Det er jo tilnærmet umulig å gi en nøyaktig sammenligning av to forskjellige prosessorer, men på bakgrunn av det jeg har lest og egne erfaringer vil jeg si at en G4 er omtrent 25-50% raskere enn en pIV med samme klokkefrekvens (avhengig av hva den skal gjøre).

 

Jeg har også hørt noe i den retning (er ikke Macist selv) men jeg lurer på en ting: Har tilsvarende sammenligning vært gjort mot en PC-PC som kjører andre OS enn Windows? Det er jo ikke utenkelig at Macs erfart hastighet/Mhz - faktor er påvirket av et effektivt OS?

 

Noen som kan opplyse oss?

Lenke til kommentar

Heisann

 

Nå har jeg vært en trofast microsoft-bruker siden midt på 90-tallet, og jeg gikk nettopp over til mac! Det var utrolig deilig med en powerbook istedet for en pc med windows. Mac'en er aldri ustabil, og jeg trenger ikke restarte maskinen etter noen timers bruk slik jeg måtte med pcen. Den blir ikke treg av å åpne og lukke mange programmer etter å ha hatt den påslått i dagesvis. Dessuten har jeg skikkelig sansen for i-programmene, blant annet i-tunes er utrolig deilig å bruke fremfor winamp. I tillegg synes jeg safari-browseren fungerer utmerket og er raskere og enklere å bruke enn explorer. Jeg tror pcer har raskere prosessorer enn mac ved direkte sammenligninger, men en macintosh er så utrolig stabil og jeg synes det teller mer. Dette var altså mine meninger, hvis noen fant dem interessante, men det var det kanskje ikke :wink:

 

Mvh Øyvind

Lenke til kommentar

Mange som priser powerbook til skyene her, men hva med iBook? Jeg ønsker meg en iBook først og fremst fordi den er billigere (LANGT billigere) enn powerbook. Jeg har ikke noe stort behov for en ny laptop, jeg har allerede en HP Omnibook (ja, selvsagt er det en ibm-pc) jeg er superfornøyd med, men jeg er en ekte nerd, og har så UTROLIG lyst til å forske helt vilt på macos, macosX, generell mac hardware, osv. Jeg har regnet litt på det, og har funnet ut at det ikke er noen vits for meg å bruke mer enn 12000, så jeg kommer i tilfelle til å kjøpe den billigste iBook, med oppgradering til 256MB ram og airport kort.

 

Mitt spm: Er folk like fornøyd med de nye ibookene som de er med powerbooks? Kjører de osX greit? Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe en powerbook, siden det er grov overkill i min situasjon...

 

-- Tom

Lenke til kommentar
Mitt spm: Er folk like fornøyd med de nye ibookene som de er med powerbooks? Kjører de osX greit? Jeg kommer uansett ikke til å kjøpe en powerbook, siden det er grov overkill i min situasjon...

 

Folk er nok neppe fornøyd med iBook som de er med Powerbook (det ville vel neppe være logisk). Når det er sagt kjøpte jeg meg en 600Mhz iBook i sommer fordi jeg trengte en bærbar som "andremaskin". Er godt fornøyd med den, funker selvfølgelig litt treigere enn min stasjonære G4 Mac, men diskaccesstiden er vel faktisk der jeg merker det best, og dette er vel stort sett et problem for de fleste bærbare...

 

Dessuten ser jo iBooken lekker ut den også, mye bedre live enn på bilder, men den billigste iBooken har en litt "simplere" finish enn de dyreste. (hvit plastikk, ikke klar plast malt fra innsiden).

 

Broder'n har dessuten nettopp skaffet seg en 800Mhz Combo-variant av iBooken og han er strålende fornøyd. Skal dessuten nevnes at han bruker denne utelukkende og ikke har noen andre datamaskiner...

 

En "liten" advarsel: 256MB er definitivt ikke noe for mye når du skal kjøre OSX! (Ikke for lite, men mer minne ville definitivt gjort seg). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...