Gå til innhold

Bildekritikk: Major Duck to ground control


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Syntes bildet var tøft, likte diagonalen som de lagde tilsammen. Ville kansje hatt hakket mindre dybeskarphet, syntes bakgrunnen var litt forstyrende som den var nå. Ville også økt fargemetningen litt. Men alt i alt et bra bilde synes nå jeg  :)

9055200[/snapback]

Enig med Gertab her. Jeg liker i tillegg at vingene har et snev av bevegelsesuskarphet, noe som gir en følelse av fart. Godt skutt.

Du har valgt en veldig konservativ komprimering. Det gjør ikke meg noe, men nesten 600kb er drøy kost for noen som sitter på en veldig langsom linje. Det er heller ikke nødvendig. Et slikt bilde på ca 850 pixler bredde trenger ikke være mer enn 250kb, og det tåler faktisk enda harderer komprimering enn det. Som sagt så gjør det meg ingenting, men det kan være greit å spare litt plass til senere. Det er veldig irriterende når noen har måtte slette bilder fra sine gamle tråder, for av og til så kikker jeg gjennom gamle tråder for å få inspirasjon. Spesielt ille er det når noen trekker tilbake/sletter bilder i fellestråder, uten at jeg skal påstå at du noen gang kommer til å gjøre noe slik. Det er altså bare ment som et venlig råd, og ikke som kritikk :)

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige kommentarer. Jeg er litt redd for å tråkke for langt uti klisje-fellen. På den andre siden er jeg for tiden mest i en fase hvor jeg fokuserer mest på å finne en slags stil og lære meg teknikker både før, under og etter eksponering. Jeg er enig i kommentarene på fargemetning og dybdeskarphet. Mulig jeg burde få kalibrert skjermen min, den har nok litt gildere farger enn den burde ha. Jeg forsøkte faktisk å lage uskarp bakgrunn i ps før jeg postet bildet, men jeg er nok for grønn ps til å få det skikkelig til, så jeg ga opp :cry:

 

Du har valgt en veldig konservativ komprimering. Det gjør ikke meg noe, men nesten 600kb er drøy kost for noen som sitter på en veldig langsom linje. Det er heller ikke nødvendig. Et slikt bilde på ca 850 pixler bredde trenger ikke være mer enn 250kb, og det tåler faktisk enda harderer komprimering enn det. Som sagt så gjør det meg ingenting, men det kan være greit å spare litt plass til senere. Det er veldig irriterende når noen har måtte slette bilder fra sine gamle tråder, for av og til så kikker jeg gjennom gamle tråder for å få inspirasjon. Spesielt ille er det når noen trekker tilbake/sletter bilder i fellestråder, uten at jeg skal påstå at du noen gang kommer til å gjøre noe slik. Det er altså bare ment som et venlig råd, og ikke som kritikk

 

Er det noen tommelfinger regel jeg kan gå etter her? I frykt for å ødelegge bildet velger jeg normalt full kvalitet i ps når jeg lagrer i jpeg. hvor langt til venstre kan jeg dra slideren uten å ødelegge?

Lenke til kommentar
Er det noen tommelfinger regel jeg kan gå etter her? I frykt for å ødelegge bildet velger jeg normalt full kvalitet i ps når jeg lagrer i jpeg. hvor langt til venstre kan jeg dra slideren uten å ødelegge?

9057798[/snapback]

Jeg er i alle fall ikke eksperten på området her, men jeg velger ofte 750 pixler og 80% kvalitet. Du får bare prøve deg fram, men etter min erfaring er det helt greit med over 150kb, i alle fall. Jeg pleier å forsøke en komprimering først, og sjekke hvor stor filen blir. Er den for liten eller for stor, så velger jeg en annen komprimering.

Lenke til kommentar
Exif: 190mm | 1/400s | f8

9055135[/snapback]

Fint bilde, men jeg ville foretrukket at kroppene var helt skarpe!

Ville derfor kjørt større blenderåpning for å få en raskere lukkertid!

9058842[/snapback]

 

Jeg tar den - jeg troppet faktisk opp på location igjen dagen etter med kameraet preppet på raskere lukkertid for å se om jeg kunne fange et lignende motiv. Selvsagt var det ingen fugler som ville gjenta manøveren for meg. :no: Raskere lukkertid ville jo trolig frosset vingetipp-bluringen som jo forsåvidt er en effekt jeg likte, men ville jo helst ikke at det skulle gå på bekostning av av skarpheten på resten av fuglene.

Lenke til kommentar
Er det noen tommelfinger regel jeg kan gå etter her? I frykt for å ødelegge bildet velger jeg normalt full kvalitet i ps når jeg lagrer i jpeg. hvor langt til venstre kan jeg dra slideren uten å ødelegge?
Ved å bruke "save to web" i PS har du 100% kontroll. Du bør selvfølgelig ha en formening om størrelse, men her kan du se hva som skjer med bildet under komprimering og lese av nedlastingstid etter bånnbredde.
Lenke til kommentar
Er det noen tommelfinger regel jeg kan gå etter her? I frykt for å ødelegge bildet velger jeg normalt full kvalitet i ps når jeg lagrer i jpeg. hvor langt til venstre kan jeg dra slideren uten å ødelegge?
Ved å bruke "save to web" i PS har du 100% kontroll. Du bør selvfølgelig ha en formening om størrelse, men her kan du se hva som skjer med bildet under komprimering og lese av nedlastingstid etter bånnbredde.

9072028[/snapback]

Men da sletter du all exif, og bør i alle fall legge ut exif-data i teksten.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...