Gå til innhold

Rot med RAID 0? *LØST*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med tanke på at de fleste har klart rundt 100mb/s med 2stk 7200rpm i raid 0, så betyr jo dette nesten en dobbling i ytelse! (??)

9070296[/snapback]

 

Ja Raid 0 feks innebærer i en del tilfeller nesten en dobling av leseytelse iallfall fra harddisk til minne. Skriving går også en god del raskere. Er verd å merke seg at det er mange variabler som virker inn her. Faktorer som filstørelser, fragmentering, til hvor dataene faktisk blir overført osv osv. Om det er til en annen, enkeltstående disk vil hastighetene normalt sett bli begrenset av mottakerdiskens skrivehastighet.

 

/DFN

Endret av DFN
Lenke til kommentar

Vil da tro det er relativt likt som på Nforce 4, som er det nærmeste jeg har erfaring med raid oppsett.

 

Hvis du setter opp raid, der du velger disker, størrelse, og stripebredde i raid-bios, skal det normalt ikke være nødvendig å gjøre noe mer å gjøre i Windows, annet enn som nevnt kanskje formatere diskene fra Windows (høyreklikk min datamaskin- -behandle - lagringsplass - diskbehandling)

Hvis man måtte enable noe i Windows vil det bety at du ikke kan installere Windows på en raid0 partisjon, og det er i så fall veldig rart syns jeg.

 

Sikker på at du ikke leser "for langt" i manualen da, at du er over på alternativer for å sette opp et software- raid?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Ok. De fleste raidløsninger lar en gjøre den biten der i raidchippens BIOS. Hvilken type onboard raid er det du har - merke?

/DFN

9070278[/snapback]

 

Jeg har NForce 590 chipset og da med nvraid.

 

MSI sin side står specsene:

"SATA II 1~6 supports RAID 0/ 1/ 0+1 /5 or JBOD mode by NVIDIA® MCP55PXE"

 

vet ikke helt om dette var det du spurte om?

9071117[/snapback]

 

Tror det er akkurat samma raidchip som jeg har det der. Setter opp array og stripestørelse i RAID-BIOS (F10-tasten), partisjonerer etc med programvare i Win, eller I OS install og du er good to go. Kanke se no behov for å rote i Win med software raid...

 

Høres ut som om du bare enabler raid på den og den kanalen i "hoved" BIOS og aldri entrer raidchippens egen BIOS, kan det stemme?

 

/DFN

Lenke til kommentar

Takk til alle som prøver å hjelpe. Jeg setter umåtelig stor pris på tilbakemeldinger og synspunkter.

 

Altså, det jeg har gjort er å følge manualen som kan finnes her, side C-3 og utover et stykke:

 

Hardware:

* satt begge diskene i sata 0 på hovedkortet (SATA kontakt 1 og 2)

* satt to andre gamle disker (for lagring og OS) i IDE på HK

 

HK BIOS:

* enablet sata 0 i bios

* enablet raid for sata 0 i bios

 

RAID BIOS (F10 v/oppstart):

* valgt mine to SATA disker i RAID BIOS.

* Valgt stripe og stripebredde.

 

Windows:

*Installert IDE driver som det står forklart i manualen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-121945-1184425058_thumb.jpg

*Initialisert arrayet som beskrevet i manualen:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-121945-1184425450_thumb.jpg

*Fortsatt med å avslutte disk wizarden og gått inn i disk manager. Det er ved punkt 7 jeg får problemet som er beskrevet i en tidligere post, nemlig her: 9062284[/snapback]

*formatert disken og får råtten benchmark...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-121945-1184425835_thumb.jpg

 

*EDIT* benchmarken er vel kanskje ikke råtten, men når jeg aner at noe ligger og "bremser" blir jeg litt irritert... sikler litt på +100MB/s

 

*OPPDATERING*

Har sletta hele greia igjen... Begynte med å sette opp alt på nytt i bios og raid-bios. Brukte nvidia sitt eget raid program som foreslått tidligere. I disk manager satte jeg opp hele disken som extended disk med tre logical partisjoner. Formaterer diskene nå, skikkelig denne gangen, ikke no' quick format... Ser ut til å ta evigheter.

Kommer tilbake med ny benchmark når alt er klart...

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Ja, det virker sånn. Kan se ut som at det var extended/logical smo gjorde susen... Gjorde først hele disken til extended og opprettet tre logical partisjoner på disken.

Kan være det eller at jeg brukte nvidias eget diskprogram for å finishe raiden etter at jeg var inne i windows

ang andre typer raid har jeg ikke filla peiling... dette var i det hele tatt upløyd mark for min del, og vit det har vært slitsomt, og morsomt :D

 

...i alle fall nå da...

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Hvis du har muligheten og tid kunne du laget en detaljert "guide" på dette?

Altså steg for steg?

 

Grunnen at jeg spør er fordi jeg har dysleksi og er litt lettere å få med seg informasjon

når f.eks en "guide" er satt opp steg for steg..

 

Forstår hvis du ikke har tid eller kanskje ikke orker..

 

Mitt raid 1 oppsett føler jeg at det yter 60% av 100% av det det kan gjøre..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Ser du romhelten_spiff..

Flere interesserte her :thumbup:

 

Lager du en step by step guide så hvis mulig så gi guiden en detaljert steg for steg preget guide..for meg ihvertfall :) ..Men blir også lettere for andre som ikke har vært

borti raid før men som gjerne vil sitte opp et raid i maskinen sin..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Spiffs guide

...til RAID-0 på Spiff sin maskin, med Spiff sin hardware. Husk at denne guiden ikke er ment for å støtte bootbar raid, men jeg har likevel inkludert noen linjer om dette. Mitt oppsett bruker ikke raiden som boot, men disk som kjører programmer og hentes store filer ifra.Garantier for at dette fungerer på andre oppsett gis ikke. Spiff gir heller ingen garanti for at han klarer å gjøre dette en gang til på sitt eget oppsett engang :D

 

*EDIT* Om du installerer windows i et raid 0 oppsett må du ha klar en floppy med drivere til raid kontrolleren din. dette laster du ned fra produsentens hjemmeside og har klart FØR du begynner med noe av dette...

Eventuelt ta en titt her: Slipstream Windows XP Installation

 

Altså, jeg brukte manualen til mitt msi K9N Diamond. Denne kan også hentes i elektronisk format her (side C-3 og utover et stykke).

 

Hardware:

* Sett begge diskene i sata 0 på hovedkortet (SATA kontakt 1 og 2)

* Hvis du installerer windows på raid kan du blåde støvet av den gamle floppystasjonen du har bakerst i skuffen. Den skal brukes snart. Sett den i også!

 

HK BIOS:

* enable sata 0 i bios

* enable raid for sata 0 i bios

* boot

 

RAID BIOS (F10 v/oppstart):

* velg de to SATA diskene du skal bruke i RAID oppsettet.

* Velg stripe (stripe = RAID 0) og stripebredde. For stripebredde valgte jeg 32 om jeg ikke husker feil. Følg programmet og det er ikke mye en kan gjøre feil her. Jeg valgte å slette det som eventuelt måtte ligge på diskene fra før (jeg fikk en popup om det som jeg svarte ja på.)

*Boot og gå inn i Windows.

 

Windows:

* Boot fra windows CD. Ha klar fingeren og trykk F- whatever når installasjonen spør om du har raid eller SCSI drivere. Sett floppyen i og du vil få spørsmål om å vise hva du vil bruke etterhvert. Det er snakk om to driverfiler.

* Installer windows.

* Pass på at drivere for IDE er installert. Installer likevel om du er usikker. Dette gjør manualen klart og tydelig signal på at er viktig.:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
post-121945-1184425058_thumb.jpg

*Det jeg gjorde her er sannsynligvis (nesten garantert) helt unødvendig, men dette var det jeg gjorde uansett: Jeg gikk inn i nvidias eget raid setup program (Media Shield). Der slettet jeg arrayet(!)... så valgte jeg å lage nytt array i Media Shield. Velg samme options som tidligere nevnt, stripe og stripebredde 32.

*Når det var gjort gikk jeg inn i Disk Manageren (kontrollpanel -> Administrative tools -> Computer Management -> Disk Management)

*Da fikk jeg opp en wizard som tar deg gjennom. Jeg valgte ikke å konvertere til dynamic disk riktig enda.

*Om du nå disken din med størrelse som tilsvarer de to diskene dine til sammen er alt riktig.

*Høyreklikk midt på disken omtrent og velg new volume.

*velg extended. og hele diskens størrelse (next)

*høyreklikk igjen. New Volume en gang til. Velg Logical. Nå setter du opp partisjonene som du selv vil og etter størrelsen på diskene dine.

*formater... Jeg anbefaler å formatere en om gangen (ikke quick format)

*ferdig.

 

Dette var løsningen på mine problemer, så langt.

Jeg har fiddlet med dette i så mange dager nå at det er fullt mulig at jeg har endret på innstillinger som jeg ikke husker nå. Kanskje løsningen lå der og ikke i det jeg nå har skrevet.

 

All bruk av denne gjennomgangen er på eget ansvar. Jeg hadde i alle fall ikke stolt på meg selv om jeg var meg.

 

Tilleggsopplysninger av noen som faktisk kan dette hadde vært fint. Dette var altså første gangen jeg har vært borti dette og min måte er garantert ikke den beste. Men jeg synes likevel jeg fikk en fin benchmark.

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Sikkert mye nyttig lesning her for mange men du sa ingenting om at dette ikke var

bootable system..Eller så har jeg ikke fått det med meg eller at jeg ikke har registrert det. Jeg tenkte å sitte opp raid 0 i bootable..Så denne guiden blir vel ikke helt som jeg har tenkt meg...Men som sagt så blir sikkert guiden hjelpsom for andre..

 

Takker romhelten_spiff

Lenke til kommentar
Sikkert mye nyttig lesning her for mange men du sa ingenting om at dette ikke var

bootable system..Eller så har jeg ikke fått det med meg eller at jeg ikke har registrert det. Jeg tenkte å sitte opp raid 0 i bootable..Så denne guiden blir vel ikke helt som jeg har tenkt meg...Men som sagt så blir sikkert guiden hjelpsom for andre..

 

Takker romhelten_spiff

9074395[/snapback]

 

* satt begge diskene i sata 0 på hovedkortet (SATA kontakt 1 og 2)

* satt to andre gamle disker (for lagring og OS) i IDE på HK

Her: 9072685[/snapback] :p

 

BTW: når du skal installere windows (XP) på raid 0 må du ha klar en floppy (!) med drivere til raidkontrolleren. (den spør etter dette og/eller drivere til scsi) rett etter at du har boota opp med windows cd'en.

 

bortsett fra det er vel guiden gyldig vil jeg tro...

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...