Gå til innhold

Rot med RAID 0? *LØST*


Anbefalte innlegg

Så da er to disker i rait 0 et "kupp" med andre ord?? Skulle virkelig likt å visst hvor raske vanlige 7200rpm-diskene er! Irriterende. For hvis de yter kanskje 30mb/s, så kjøper jeg såklart to disker ekstra og setter de i raid 0 og legger all programvare og operativsystem inn på de.

 

Ingen som vet hastigheten på 7200-disker? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så da er to disker i rait 0 et "kupp" med andre ord?? Skulle virkelig likt å visst hvor raske vanlige 7200rpm-diskene er! Irriterende. For hvis de yter kanskje 30mb/s, så kjøper jeg såklart to disker ekstra og setter de i raid 0 og legger all programvare og operativsystem inn på de.

 

Ingen som vet hastigheten på 7200-disker? :dontgetit:

9056991[/snapback]

 

 

Hvor raske 7200rpm disker er kommer ann på generasjon. En 5 år gammal IDE-basert 7200 ligger typisk på ca 40mb/s. Har en 7-8 slike (120gb) fra tre forskjellige produsenter og de er veldig like i ytelse. Har også en litt nyere 200gb (IDE) klarer derimot oppi 50mb/s.

 

De nyere diskene mine, 7200rpm 500gb SATAs kicker typisk ca 68mb/s. Har også et par raptor 150s og de drar rundt 70-75mb/s et sted average når de kjører solo. I raid 0 er de derimot ganske ville....Merkbar ytelsesheving i enkelte situasjoner. Loadetidene i en del spill er langt mer hyggelige og Windows drar seg opp kjappere og. I videoredigering o.l. er det helt suverent :)

 

Disse testene er gjort på et eldre hk med VIA chipset og på en nforce 6-basert moderne rigg. Mao ganske sugne harddiskkontrollere. Vil anta at ting, iallfall i raid, ser litt bedre ut med kvalitetskontrollere fra feks Highpoint.

 

/DFN

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn når hastigheten skal måles, stripebredde, alder og modell på diskene, dagsform etc... men en benchmark vil vel likevel gi en viss pekepinn, right?

 

Vil dere si at følgende resultat på benchmark for mine splitter nye Barracuda 320GB i RAID 0 er innenfor normalområdet eller tyder dette på at noe kan være feil satt opp?

 

(Gjennomsnittlig lesehastighet er 74,8 MB/s)

 

post-121945-1184228356_thumb.jpg

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar

Din virker veldig stabil romhelten, men litt rart at de to andre raid 0-oppsettene klarer over 100mb/s i snitt, mens du klarer "bare" 75mb/s :hmm:

 

Prøv en oppdatering av driverene som taz sier. Har du prøvd testen flere ganger? (Og fått samme resultat?)

Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn når hastigheten skal måles, stripebredde, alder og modell på diskene, dagsform etc... men en benchmark vil vel likevel gi en viss pekepinn, right?

 

Vil dere si at følgende resultat på benchmark for mine splitter nye Barracuda 320GB i RAID 0 er innenfor normalområdet eller tyder dette på at noe kan være feil satt opp?

 

(Gjennomsnittlig lesehastighet er 74,8 MB/s)

 

post-121945-1184228356_thumb.jpg

9057930[/snapback]

 

 

Det finnes noen raid/sata drivere ute som er betydelig mer oppdaterte enn de som er inkludert i siste chipsetdriverpakka til nVidia. Datoen på dem er 15.04.2007 og driverversjon er 10.1.0.9. De er så vidt jeg har finni bare for Vista x64 og må installeres manuelt. Disse driverene ble finni av noen smartinger i Dells egen driverpakke, åpenbart har nVidia vært så greie å gi Dell ferske drivere, mens de ikke har sluppet dem til folk flest på sine egne sider. De ga meg litt bedre diskytelse. Du kan jo prøve å google litt og se hva du finner.

 

Ellers kan det være en god ide å oppgradere hovedkortets BIOS, da mediashield-raid-firmwaren da vanligvis blir oppdatert også. Siste mediashield firmwaren jeg har sett er v6.9802.

 

Du burde nok få en average lesehastighet på over 100mb/s i raid 0 med såpass moderne disker.

 

/DFN

Lenke til kommentar

Vel, har lastet ned siste drivere fra nvidia og scorer fortsatt 75MB/s

hm...

Jeg har allerede:

*Slettet diskene fra disk manager, tatt ut diskene, startet maskina på nytt, boota, sletta informasjon i raid-bios, boota. Skrudd av igjen, satt i diskene, satt opp RAID bios på nytt (stripe), går inn i disk manager og der ligger disken slik den var, trenger bare formatere så er jeg der igjen, men 75MB/s...

 

Forbasket... grr...

Lenke til kommentar

OK... er tilbake nå... diskene slettet, kablene byttet, og satt opp alt på nytt... Alt ser bra ut helt til jeg kommer til Disk Managementog er kommet gjennom "Initialize and Convert Disk Wizard".

 

MB manualen sier at jeg skal gjøre følgende:

"Format the unallocated disk space. Right click on "Unallocated space", select "New Partition..." and follow the wizard:"

 

Problemet er at jeg da kun får opp valget "New Volume" og ikke "New Partition". Når jeg åpner "New Volume" ser skjermbildet slik ut:

 

post-121945-1184270985_thumb.jpg

 

Altså, ikke mulig å velge "Striped"... Jeg tenker problemet ligger her. Er det noen som har noen formening om dette? Er det ikke nødvendig å velge "Striped" her siden dette allerede er valgt i RAID-bios?

 

*EDIT*

En liten oppdatering:

Da jeg styrte med diskene i dag, fjerna jeg jumperen som begrenser diskene til 1,5GB/s og de kjører nå på 3GB/s.

Får nå 81,9MB/s i HD Tach:

post-121945-1184273394_thumb.jpg

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar
romhelten_spiff Postet i går, 22:12

Er det noen som har noen formening om dette? Er det ikke nødvendig å velge "Striped" her siden dette allerede er valgt i RAID-bios?

Den wizard'en du har oppe der er vel for å sette opp software- raid. Hvis du har laget raid i bios skal du ikke bruke den. Om raid partisjonen vises under "min datamaskin" i Windows er det ikke mer å gjøre. Dersom du ikke ser den, er det bare å formatere på samme måte som med single disker i Windows diskbehandling.

 

Scortech Postet i dag, 08:12

Nice..Så jumperen som er på sata disker er for begrensing av hastighetene??

Ja, en del sata2 disker, eller altså sata disker med 3Gb/s overføringshastighet har en jumper for å begrense til 1,5Gb/s. Dette er for å sørge for kompabillitet med eldre hk som ikke støtter 3Gb/s.

Lenke til kommentar

Bare til generell info. Den jumperen skal ikke ha noe i praksis å si for hastighetene ettersom ingen disker idag i seg selv ikke er raskere enn SATA 150-standarden (tvert imot). At han fikk litt mer i ytelse med jumperen fjerna beror på andre årsaker/variabler. I en raid setup har man i tillegg flere kanaler så selv om raske raid 0 setups ser ut til å butte opp mot 150mb/s grensa så må ikke dette misforstås da det rett og slett er mer enn én kanal involvert og likevel ingen teknisk begrensning på båndbredda.

 

Ellers, om OP har kjørt software raid tidligere er det ikke rart at ytelsen har vært begredelig. Har selv dårlige erfaringer med Windows egen softwareraid løsning (svært dårlig ytelse, selv i raid 0).

 

/DFN

Lenke til kommentar
Ellers, om OP har kjørt software raid tidligere er det ikke rart at ytelsen har vært begredelig. Har selv dårlige erfaringer med Windows egen softwareraid løsning (svært dårlig ytelse, selv i raid 0).

/DFN

9065281[/snapback]

 

Har egentlig bare fulgt manualen for RAID som fulgte med hovedkortet... Der sto det at man skulle enable raid i bios, sette opp array i raid-bios, med type raid og stripestørrelse for deretter gå i disk manager for å aktivere diskene og velge stripe der.

Lenke til kommentar
Ellers, om OP har kjørt software raid tidligere er det ikke rart at ytelsen har vært begredelig. Har selv dårlige erfaringer med Windows egen softwareraid løsning (svært dårlig ytelse, selv i raid 0).

/DFN

9065281[/snapback]

 

Har egentlig bare fulgt manualen for RAID som fulgte med hovedkortet... Der sto det at man skulle enable raid i bios, sette opp array i raid-bios, med type raid og stripestørrelse for deretter gå i disk manager for å aktivere diskene og velge stripe der.

9069577[/snapback]

 

Ok. De fleste raidløsninger lar en gjøre den biten der i raidchippens BIOS. Hvilken type onboard raid er det du har - merke?

 

/DFN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...